Asperen 5 - SV Meerkerk 6

4147BM
ASPEREN
tel. 0345-613687

Na vorige week GJS te hebben ontvangen, troffen we dit keer koploper Asperen in het tweede deel van het top-3 drieluik. Uit noodzaak versterkt met een huurlingenleger reisden we af naar Leerdam-Zuid.

Hoewel menig persoon onze competitie typeert als de Kelderklasse, hebben de spanning, concentratie én speech van Hans in de kleedkamer toch elke keer iets weg van een voorbereiding ala niveautje Champions League, zeker tegen deze koploper. Hans, een als voetbaltrainer vermomde Hans Kazàn: hij is immers goed in het goochelen met de opstelling, zette deze mix van spelers weer op de juiste positie. Voorafgaand aan de wedstrijd moest hij nog wel noodgedwongen wat tactische wijzigingen doorvoeren en in afwezigheid van onze Terry, offerde Mark zich de eerste helft op als doelman. Gewapend met de oude handschoenen van Hans moest de Pion de eerste helft daarom meer meters maken dan we normaal gesproken van hem gewend zijn.

We mochten aantreden op echt gras, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Na de bouw van de indrukwekkende kantine en kleedkamers was het geld voor het onderhoud van de velden blijkbaar op. We begonnen daarom wat onwennig op het knollenveld, waardoor Asperen na een kleine tien minuten de 1-0 binnenschoot. Een goed bekeken schot van een metertje of 16 vloog er via de binnenkant van de paal in. De spanning voorafgaand aan de wedstrijd bleek gedeeltelijk onterecht te zijn want we kregen zelfs de eerste kansen op de gelijkmaker. Toch vloog niet heel veel later de 2-0 binnen. Met een prima aanval over de rechterflank werkte Asperen met een knappe duikkopbal de bal in het net. Meerkerk leek wakker en met kansen voor Beco, Floris, Wessel en Jacco kwamen de doelpunten dichterbij. De grensrechter van Asperen had echter uitgeslapen waardoor er tijdens twee veelbelovende aanvallen in ieder geval één keer onterecht voor buitenspel werd afgefloten.

Reden voor Asperen om weer aan te zetten en vanuit een hoekschop viel uiteindelijk via wat gekluts de bal in het (eigen?) doel. Ook de 4-0 liet niet lang op zich wachten na een goed uitgespeelde aanval over links. Zelfs onze witte Keniaan William moest bekennen dat dit een van de weinige aanvallers was die sneller was dan hijzelf. In de slotfase van de eerste helft wist Luuk nog met enig kunst-en-vliegwerk een kansje te creëren, maar ook dit mocht niet baten. We mochten, met een enigszins geflatteerde ruststand, de kleedkamers weer in.

De opdracht voor de tweede helft was duidelijk en na de nodige wijzigingen waarbij o.a. Geert en Wessel plaats moesten maken voor verse krachten en onze eigen capitano het doel mocht gaan verdedigen. Dit laatste betekende ook dat Mark zijn vertrouwde plek in de aanval weer mocht gaan innemen. Meerkerk startte sterk en gaf, op wat rare hobbel-ballen door de as van het veld na, weinig weg. Met Patrick als opkomende wingback en Boyd in de as begon Meerkerk meer aan te zetten. Dit leidde tot een grote kans voor Mark. Door knap weg te draaien van zijn tegenstander kon hij in de zestien loeihard uithalen. Helaas voor hem stond de keeper precies op de juiste plek. Na diverse aanvallen waaruit helaas niet werd gescoord, kwam de bal op een metertje of 18 via Boyd voor de voeten van Floris, hij dacht niet na en schoot de bal stijf in de kruising: 5-1. Niet heel veel later wist Mark in de zestien de bal wederom bij Floris te krijgen, deze haalde direct uit en schoot de bal in de verre hoek. Een goede assist van Mark en een tweede treffer voor Floris: 5-2. De tweede helft werd weliswaar gewonnen van de koploper, maar het was niet genoeg voor de drie punten.

Er was geen tijd om hier te lang bij stil te staan. In recordtempo werd er gedoucht en naar Meerkerk gereden want daar wachtte dé derby van de Lage Landen.