SV MEERKERK 5 - AMEIDE 3

Ameide 3

Coen Janssen (stift)
Anas Alkharaz (achter standbeen)
... (omhaal)

18 maart 2023 14:30

L. Hijkoop

de Burcht
Burggraaf 5
4231ZJ
MEERKERK
tel. 0183-352005

In een kalenderjaar zijn er altijd een paar wedstrijden waar je als voetballiefhebber extra naar uit kijkt. Eerder deze week hebben we menig schitterend affiche op het menu kunnen zien komen tijdens de loting van de Champions League. In de Premier League is het bijna elke week smullen geblazen. Dit weekend staan er in de overige competities ook een aantal krakers op het programma waar je je vingers bij af likt. Onder andere een waanzinnige clash tussen Ajax en Feyenoord. Weet de formatie van Arne Slot de sterke vorm van afgelopen weken door de trekken in Amsterdam, of krijgen we wellicht een Ghanees getint showtje voorgeschoteld. En wat dacht u van de Spaanse Classico, waar Real Madrid zich aan haar laatste strohalm vastklampt in een bomvol Camp Nou.

In ons pittoreske dorpje is er echter maar één klassieker dit weekend ècht belangrijk. Meerkerk 5 - Ameide 3. Als er een tegenstander is waar je van wil winnen, is het Ameide. Niet dat we een hekel hebben aan knaken, het is gewoon erg lekker als je wint. De rivaliteit speelt al jaren, al is het tegenwoordig wat minder explosief dan een aantal decennia geleden. Wellicht dat de explosiviteit vandaag in het spel van Meerkerk 5 teweeggebracht kan worden.

Van de stabiliteit die Arne Slot op dit moment ervaart, is bij HDB geen sprake. Na een matige eerste seizoenshelft leek Meerkerk 5 de weg naar boven te hebben ingeslagen, maar niets bleek minder waar.
Na een zakelijke overwinning tegen Noordeloos en een geflatteerd gelijkspel tegen SteDoCo, werden onze talenten weer even met beide benen op de grond gezet. Zeg maar gerust gesmeten trouwens. Tijdens een stugge uitwedstrijd in Giessenburg lieten de mannen van vv Peursum maar weer eens zien dat er nog veel werk te verzetten valt voor El Proffesore.

Zelfs als Noah niet met ons mee kan doen vanwege een blessure, is zijn moeder toch bereid om onze kledingtas weer van heerlijk ruikende tenues en een lekkere versnapering te voorzien. Dit waarderen we uiteraard enorm! Noah meldde zich af met een ribblessure ditmaal. Die rosé in De Gouden Leeuw kost tegenwoordig ook een rib uit je lijf, of niet Noah? Beterschap in ieder geval!

Voor de maximale voorbereiding van deze morgen heeft Curn nog maar wat poetslappen toegevoegd aan de wastas. Er moet tenslotte gepoetst worden. Volgens HDB zou dat in de volgende opstelling moeten gebeuren. Terry; Melvin, Jacco, Coen, Ivan; Willem, Justin, Luuk, Hijkie; Anas, Bas.
De eerste helft staat onder leiding van gelegenheidsarbiter Curn.
Meerkerk 5 komt fris uit de startblokken. Met een aantal goed uitgespeelde aanvallen komen de geel-zwarten regelmatig gevaarlijk voor het doel van de tegenpartij. Dit resulteert al vrij vlot in een prima goal van Justin. 1-0.
Niet veel later omspeelt Coen, na een uitstekende pass van Hijkie, de keeper van Ameide en weet op deze manier de marge te verdubbelen. 2-0.
Een gevaarlijke vrije trap van Jesper vliegt rakelings over de lat. Aan de andere kant komt Ameide er af en toe uit, maar tot echt gevaarlijke kansen leidt het niet. De eerste helft nadert zijn einde, wanneer bij een corner van Justin, onze tropische verrassing Anas plots voor het doel opduikt en de keeper van Ameide weet te passeren. De wondersloffen van Anas beginnen langzaam hun werk te doen. 3-0.
Na een overtreding op Coen, of Bas, of toch Coen, wordt er uitstekend voordeel toegepast door de ietwat dwalende scheidsrechter, waarna er via Justin zowaar een gevaarlijke aanval ontstaat. Deze loopt echter in niets uit en zo zoeken we met een riante voorsprong de thee op.

Rust.

De tweede helft besluit Jesper het fluitje over te nemen van Curn, waarna laatstgenoemde zich op de plek van Melvin mag positioneren. Floris vervangt Justin en den Braven junior komt op de plaats van Luuk. Voor NDB niet een alledaagse positie, maar vader gelooft vandaag in de aanvallende impulsen van zoonlief. Al snel wordt duidelijk dat Ameide ook de nodige wissels heeft doorgevoerd, waardoor Nick helaas zijn aanvallende impulsen nog even achter de hand moet houden.

Bij Ameide zijn een paar snelle offensieve krachten gebracht. Dit werpt direct zijn vruchten af. Al snel na rust komen de bezoekers regelmatig voor de goal en moet de Meerkerk defensie alle zeilen bijzetten om schade te voorkomen. Een gevaarlijke bal van Ameide komt voor de voeten van Curn, die deze vervolgens zo in de handen van Terry speelt. Volgens de blauw-witten is hier absoluut sprake van een terugspeelbal, maar de scheidsrechter wuift het weg. Even later is het dan toch raak. Een snelle aanval van Ameide wordt voorgebracht en binnen geschoven. 3-1.

De bezoekers worden steeds gevaarlijker en winnen dan ook bijna elk duel op het middenveld. Gelukkig staat er een ijzersterk centraal duo achterin, bijgestaan door een uitblinkende Terry. Een regen aan  corners volgt, maar leidt uiteindelijk tot niets. Nouja.. niets. Tijdens het indraaien van een corner besluit Curn vol uit te halen om de bal onschadelijk te maken. Een spits van Ameide deinsde echter nergens voor terug en deed hetzelfde, waardoor onze grote vriend Hajo bijna een nieuw lid mocht verwelkomen bij #TeamLucille.

Op een paar losse flodders van onze aanvallende krachten na, hebben we niet veel weten te creëren in de tweede helft. Achteraf misschien maar goed ook, anders had ik dit stukje wellicht geschreven met een heel anders kapsel.

Knaken poetsen jongens, het blijft een fenomeen hoor. Goh, wat is dat lekker he.
Volgende week hoeven we zelf niet te voetballen omdat onze club nog lang niet is uitgepoetst. Laten we hopen dat Gert-Jan een klein beetje bij ons heeft afgekeken, zodat Meerkerk 1 volgende week ook met drie punten de kleedkamer kan gaan opzoeken.

Met vriendelijke groet,
CR6