Meerkerk 3 uit de beker

4231ZJ
MEERKERK
tel. 0183-352005

Na een overtuigende poulefase met 9 uit 3 mochten de killerbees vandaag aantreden tegen GJS 4 voor de 2e ronde in de beker. Beide ploegen zijn ambitieus en willen graag Europa in, dus dat beloofde een spannende middag te worden.

De gemiddelde leeftijd van de 2 teams was vergelijkbaar, al liep er bij GJS ook een oudgediende van de plaatselijke sv die de leeftijd flink omhoog trok. Hier was op het veld echter niets van te merken. Wat een longinhoud en voetballend vermogen heeft de heer J. Den Besten nog in de herfst van zijn carrière. Een voorbeeld voor eenieder die van het spelletje met de leren knikker geniet en dat nog lang wenst vol te houden.

De thuisploeg liet de bal aan de tegenstander, waardoor GJS de overhand had in balbezit. Omdat Meerkerk goed compact stond bracht dit de Gorcumse Jonge Spartanen geen grote kansen. Dit was vooraf besproken en het idee was gevaarlijk te worden in de counter, dit werd de geel-zwarten helaas onmogelijk gemaakt, omdat de tegenstander zowel als team aanviel als verdedigde. Voor het maken van een doelpunt moest dus iets anders worden verzonnen. Koen had de oplossing op deze levensvraag het snelst gevonden. Vanuit zijn ervaring als zaalvoetballer bedacht hij dat het wel eens zou kunnen werken als je de bal inspeelt en dan door beweegt, een zogenaamde een-twee. Dit eureka momentje bezorgde hem al snel een schietkans op 16 meter van het doel. De bal werd perfect neergelegd en Koen drukte netjes af, 1-0. Het restant van de eerste helft speelde zich met name op het middenveld af, waarbij Meerkerk de meeste druk naar voren uitoefende. Toch werd GJS nog 1x gevaarlijk. Björn kon een voorzet uit de lucht plukken, maar zakte bij neerkomst ogenschijnlijk zwaar door zijn knieën. Hierdoor liet hij de bal los welke op zijn voet stuiterde en bij de spits voor de voeten belandde, 1-1. Björn werd van het veld gedragen en vervangen door Jacco "graafkraan" van Zessen die tot op dat moment een verdienstelijke pot op het middenveld speelde. Bonkie kwam in het veld en nam de laatste man positie over van Arie, welke de plek van Jacco overnam. Hierna was het al snel rust. In de rust wilden Chris en Wesley gewisseld worden, de een omdat hij moest gaan werken en de ander omdat hij zo vaak voetbalt dat hij het nu wel prima vond. Brian en Guando vervingen het duo.

GJS had de geest gekregen na de late gelijkmaker en kwam het sterkst uit de kleedkamers. Achterin was Meerkerk wat zoekende door alle omzettingen, waardoor de uitploeg een grote kans in de schoot geworpen kreeg en Jacco in de korte hoek kon passeren, 1-2. De neutrale supporter werd de 2e helft het meest verwend, want het spel ging hierna op en neer. Brian werd in de 16 neergelegd en de dienstdoende scheidsrechter Bassie aka 13 legde de bal op de stip. De veroorzaker klaagde nog iets na en vertelde Brian dat hij niet zo makkelijk moest gaan liggen, maar nadat zijn eigen aanvoerder hem vertelde dat dit in Zeist een schoolvoorbeeld is van een pingel hield hij al snel zijn mond (een markante Meerkerker zou in zijn plaats gezegd hebben; ja nouja daar heb je ook wel weer gelijk in). Brian mocht zelf aanleggen en schoof de bal netjes in het hoekje. 2-2. Lang konden wij niet van de voorsprong genieten. Na een voorzet vanaf links kwam de spits voor onze keeper en kopte de bal netjes binnen. 2-3. Het scoreverloop begon sommige spelers te irriteren, maar de kopjes gingen niet hangen. Integendeel, Meerkerk zocht andermaal de aanval en zag loon na werken toen Arie na 70 minuten een afgeslagen bal vernietigend raak schoot. Enig fortuin hadden wij hierbij, omdat de bal recht op de keeper afging, maar via een rug uiteindelijk hard tegen de touwen belandde. Het zal u niet verbazen, maar kort daarna mocht de thuisploeg weer vissen, 3-4. Andermaal moest men op zoek naar de gelijkmaker en tevens andermaal wist men deze te vinden. Kort daarvoor werd een 1 op 1 nog gemist, maar gelukkig werd de daaropvolgende aanval net voor het sluiten van de markt met een prachtige omhaal binnen gewerkt door Purrel Fränkel (Ronaldo eat your heart out). De scheidsrechter floot voor het einde van de wedstrijd en penalties moesten een winnaar opleveren.

In de wedstrijd wist hij er nog 1 te scoren, maar met de druk van een beslissende penaltyserie kon hij niet omgaan. Brian miste de eerste, doordat de keeper de bal onderhands over het doel sloeg. De daaropvolgende 4 strafschoppen van GJS en 3 van Meerkerk werden binnen geschoten. Guando moest de 5e maken om in de race te blijven, maar het aluminium stond hem in de weg. GJS bekert door en deed de Europese droom van Meerkerk in duigen vallen.

Met dank aan de brasempjes van Fokko (welke je blijkbaar ook op de huid kan drinken), het bruine fruit en het goudgele elixer dat door de aderen van de Burcht stroomt waren we de domper al snel weer te boven. de focus gaat nu volledig op de competitie met om te beginnen aanstaande zaterdag thuis tegen Unitas 3, Komt dat zien!