Hardinxveld 1 - SV Meerkerk 1

6 maart 2010 15:00

J. v.d. Berge uit Bruinisse

Veldoverwicht niet verzilverd

Vanmiddag stond er veel op het spel. Directe tegenstander Hardinxveld verkeerde net als Meerkerk nog steeds in de onderste regionen. Het was Hardinxveld dat, verdiend of niet, lachend het veld verliet met de kleinst mogelijke overwinning.

Een strakke noordoosten wind zorgde voor een ijskoud decor deze middag. Om drie uur werd afgetrapt onder leiding van scheidsrechter Van den Berge uit Bruinisse. Allereerst een compliment aan alle supporters die ook deze middag ondanks de Siberische temperaturen de ploeg weer tot steun waren. Ook vanuit de ziekenboeg breekt een mager zonnetje door. Gelukkig kon Ruud Vink weer starten in de basis. Ook Dick Kooijman die vorige week onfortuinlijk neer kwam na een kopbal, was van de partij. Met Pascal Boom weer op de bank en een heroptreden van Guus Vreeswijk in het tweede team lijken de ergste zorgen in de personele bezetting achter de rug. Zeker als je in ogenschouw neemt dat spelers uit de jeugd aan de deur kloppen. Jammer dat Gert-Jan Koekkoek vanaf de zijlijn moest toekijken vanwege een gekneusde teen. Dit geldt natuurlijk ook voor onze jongens die herstellen van zware blessures; Sjoerd Vink, Rene de Winter en Gerald Boom.

Meerkerk speelde de gehele eerste helft verzorgd voetbal. Dit leidde tot de nodige kansen. Het gevaar van Hardinxveld kant kon naar behoren worden geëlimineerd, met aan het hoofd van de verdediging Almer Kon. De start was bijzonder goed. Koud tien minuten op de klok en al enkele serieuze kansen. Dick Kooijman ziet een geplaatst schot vanaf rechts over de kruising verdwijnen. Martijn van der Hagen ontsnapt ter hoogte van de middenlijn en onderneemt een rush naar het doel van Hardinxveld. Helaas gaat zijn schot hoog over. Ook Thomas Mulders is niet gelukkig, als hij alleen op de doelman afgaat. Zijn schot wordt gekeerd door de betrouwbare sluitpost Marco van der Linden. De rots in de branding deze middag voor Hardinxveld. Ook na de beginfase blijft het Meerkerk dat de klok slaat. Een mooie vrije trap van Jeroen van der Hagen maakt Marco van der Linden opnieuw onschadelijk. Dan is het de beurt aan Hardinxveld, of misschien beter gezegd aan de “clementie” van de scheidsrechter. Een aanvaller van Hardinxveld gaat in het strafschopgebied neer. De meningen lopen uiteen, een strafschop had gekund zo dachten velen. Laten we het houden op een twijfelgeval. Dit hoort ook bij voetbal. Meerkerk pikt het weer op en wordt opnieuw gevaarlijk Uit een vrije trap van Jeroen van der Hagen kopt Thomas Mulders over. Een vrije trap van Jeroen van der Hagen verdwijnt gedragen door de straffe wind hoog over. Hardinxveld wordt voor het eerst gevaarlijk na ruim een half uur spelen. Het is de bedrijvige Wouter Romeijn die - goed aan banden gelegd door Gijsbert Bruijnes deze middag -  toch één keer vrij komt. Zijn schot gaat naast. Een hard schot van Martijn van der Hagen gekeerd door keeper Van der Linden vormt het volgende wapenfeit van de zijde van Meerkerk. Hardinxveld tekent kort daarop voor de tweede en tevens laatste kans van de ploeg in de eerste helft. Leon Kazen laat de bal van de voet springen en de goed uitgekomen Klaas Jan van Zessen kan redding brengen. Jeroen van der Hagen probeert het nog maar eens met een schot van afstand. Opnieuw een prooi voor doelman Marco van der Linden. Als hij op slag van rust met een katachtige reactie een kopbal van de lijn bokst lijkt de sluitpost schier onklopbaar deze middag. Hardinxveld snakt naar het rustsignaal zoveel is duidelijk. Het rustsignaal komt voor Hardinxveld op tijd en beide ploegen gaan met een 0-0 stand op het bord op de thee af.

Na rust een zelfde spelbeeld. Kansen blijven weliswaar uit voor Meerkerk, maar het veldoverwicht blijft. De bank van Hardinxveld is er zeker niet gerust op. Dit verandert als de tweede helft toch op slot gaat. De sleutel heeft Hardinxveld in de persoon van Johan Kazen die met een geplaatst schot vanaf de rand van de zestien de 1-0 in de touwen schiet. Meerkerk blijft de bovenliggende partij, maar slaagt er niet in om in het half uur dat rest,  echt gevaarlijk te worden. Ook de ingebrachte wissels door trainer coach Chris van den Dungen kunnen hierin geen verandering brengen. Een enorme domper voor het hele team en iedereen die Meerkerk een warm hart toedraagt is het eindresultaat. De teleurstelling is bij iedereen van de gezichten af te lezen na afloop. Logisch, maar ook dit is voetbal. Wat nu rest zijn vijf finales. Over twee weken wordt de eerste gespeeld op ’t Hoog. Tegenstander is dan Almkerk. Met drie punten meer en drie wedstrijden minder geen directe concurrent als het gaat om het ontlopen van de onderste twee plaatsen, maar wel een goede gelegenheid om te laten zien wat we kunnen. Dat hoeft niet met mooi en verzorgd voetbal, al is dat natuurlijk wel onze kracht. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, ook al lijkt dat op degradatievoetbal. Hoe je dat speelt bewees Hardinxveld deze middag. Ook dat is een kwaliteit.

AdG

Opstelling

1. Klaas Jan van Zessen 2 Bas Krul 3 Almer Kon (14 Albert Zwijnenburg 85e min) 4 Gijsbert Bruijnes 5 Theo van Zessen (12 Mike Kersbergen 19e min) 6 Dick Kooijman (13 Pascal Boom 76e min) 7 Martijn van der Hagen 8 Jeroen de Waard 9 Ruud Vink 10 Jeroen van der Hagen (geel) 11 Thomas Mulders