SV Meerkerk 1 - Hardinxveld 1

25 september 2010 14:30

Jong, J.A. de

Meerkerk boekt verdiende zege

De tweede thuiswedstrijd van het seizoen stond op het programma deze middag. De verwachting was dat onze geelzwarten het niet cadeau zouden krijgen. Het viel mee. Hardinxveld slaagde er niet echt in het Meerkerk lastig te maken. De wedstrijd begon klokslag half drie onder leiding van scheidsrechter De Jong uit Heukelum.

Een kleine tweehonderd toeschouwers waaronder oud-Meerkerk trainers Joop de Vries en Chris van den Dungen waren op de wedstrijd afgekomen. Of iedereen de hele wedstrijd heeft gezien is zeer de vraag. Zowel in de eerste als in de tweede helft viel de regen bij tijd en wijle met bakken uit de lucht.

Trainer-coach Marcel van Steenis kende de nodige personele problemen. Zo ontbrak Pascal Boom vanwege een knieblessure op het appèl. Guus Vreeswijk is herstellende na zijn operatie en ook Martijn van der Hagen kampte met een kwetsuur. Toch waren er ook de nodige lichtpuntjes.  Mark van Zanten was net op tijd hersteld van een lichte griepaanval en kon zodoende weer op de bank plaatsnemen. Ruud Vink kon weer starten in de basis. Ook Bennie van Es die de laatste weken zo was opgevallen in het tweede, startte eveneeens in basis.

De eerste helft legde Meerkerk zijn wil op aan Hardinxveld. Verdedigend werd er nauwelijks iets weggegeven en dit was niet alleen de verdienste van de achterhoede en de keeper. Het begon al op het middenveld. René de Winter speelde een uitstekende wedstrijd. Voeg daarbij de soms weergaloze acties van Jeroen van der Hagen en Joey van Putten, de dadendrang van Thomas Mulders en een verklaring is gevonden voor het feit dat Hardinxveld geen voet aan de grond kreeg. De kansen in de eerste helft waren dan ook voor Meerkerk. Het begon al in de derde minuut. Een vrije trap van Jeroen van der Hagen gaat over het doel. In de zevende minuut rukt Joey van Putten op over links tot aan de achterlijn. Een goede voorzet, maar helaas ontbreekt het nog aan de afwerking. In de achttiende minuut waagt Bennie van Es zijn eerste echte poging. Zijn schot is een prooi voor keeper Marco van der Linden. Inmiddels valt de regen met bakken uit de lucht en de meeste toeschouwers zijn al vervroegd op de koffie af gegaan. Maar stress kennen ze in de kantine niet. Snel wordt de koffiepot op zeven gezet en iedereeen wordt voorzien van koffie. Hulde aan de vrijwilligers achter de toog. Het inmiddels natte maar goed bespeelbare veld kan soms toch van invloed zijn. Het is Lars Coerts, die hiervan profiteert. Gijsbert Bruynes glijdt weg, zet nog wel de achtervolging in, maar slaagt er niet in om Lars Coerst af te houden van een schot. Gelukkig is Klaas Jan van Zessen op zijn post en redt in de korte hoek. In de 27e minuut als de regen nog niet is gestopt, is het Jeroen van der Hagen die halverwege de helft van Hardinxveld de bal schitterend vrijmaakt. Hij speelt de bal in op Thomas Mulders, die niet twijfelt. Thomas haalt uit. Keeper Marco van der Linden slaagt er niet in om de bal te klemmen. De afspringende bal is een prooi voor Bennie van Es die niet twijfelt en schitterend afwerkt. Meerkerk leidt met 1-0. Nog geen minuut later is het bijna opnieuw raak, maar dan voor Hardinxveld. Meerkerk komt met de schrik vrij. Het schot van Sjoerd Ooms belandt buiten bereik van keeper Klaas Jan van Zessen op de paal. Tien minuten voor rust opnieuw Meerkerk. Een afgemeten voorzet vanaf rechts van de voet van Joey van Putten bereikt Ruud Vink bij de tweede paal. Ruud laat zich dit buitenkansje niet ontnemen en kopt de bal schitterend in en verdubbelt daarmee de voorsprong naar 2-0. Dit is tevens de ruststand.

De tweede helft is wat het weer betreft een copie van de eerste. Het spelbeeld wijzigt wel drastisch. Meerkerk koestert de voorsprong en Hardinxveld is niet bij machte om het de Meerkerkse verdediging met aan het hoofd Almer Kon moeilijk te maken. Hardinxveld volhardt in het tikje breed en als er al iets van een schot dreigt is het steeds een Meerkerk verdediger die zich in de baan van het schot werpt, dan wel verdwijnt de bal ver naast. Klaas Jan van Zessen treedt enkele keren goed handelend op als een bal in het strafschopgebied wordt gepompt. Van Meerkerk-zijde nog één actie die het vermelden waard is. Joey van Putten ziet dat keeper Marco van der Linden ver voor zijn doel staat en probeert het met een inzet vanaf een meter of veertig, kan ook verder geweest zijn, maar de slagregens vertroebelden ook het beeld van uw verslaggever. De bal verdwijnt tot opluchting van de keeper van Hardinxveld naast het doel. Ook de gebruikelijke wissels in de slotfase van de wedstrijd worden door de trainers toegepast. Aan Meerkerkzijde zijn het Theo van Zessen, Mark van Zanten en Stijn Schuller die nog de nodige speelminuten krijgen. De slotconclusie is duidelijk. Iedereen is het erover eens. Meerkerk wint verdiend. Het schuift dankzij deze overwinning op naar de vierde plaats op de ranglijst. Volgende week opnieuw een op voorhand zware opgave. Meerkerk gaat op bezoek bij Almkerk, dat vandaag gelijk speelde tegen Altena.

AdG

Opstelling Meerkerk

1 Klaas Jan van Zessen 2 Koen Vermeer 3 Gert Jan Koekkoek 4 Almer Kon 5 Gijsbert Bruynes 6 René de Winter 7 Joey van Putten 8 Thomas Mulders 9 Ruud Vink 10 Jeroen van der Hagen 11 Bennie van Es