WNC 1 - SV Meerkerk 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 2e klasse F

15 januari 2011 14:30

Elissen, B.L.J.M.M.

Meerkerk houdt als eerste de nul tegen WNC

Na een lange winterpauze van acht weken – Meerkerk kwam voor het laatst in actie voor de competitie op 20 november van het vorig jaar - stond vandaag de wedstrijd tegen WNC in Waardenburg op het programma. Het veld lag er uitstekend bij, jammer dat er een gure en strakke zuidwesten wind dwars over het veld blies. Al moet gezegd dat de spelers hier weinig of geen last van hadden, maar voor het publiek was het geen pretje.

Grote vraag hoe zouden beide ploegen de winterstop zijn doorgekomen. Bij winst van WNC zou men theoretisch op gelijke hoogte met Meerkerk kunnen komen. Reden genoeg voor Meerkerk om dit niet te laten gebeuren. Nog twee opvallende details vooraf. WNC beschikte tot deze dag over de meest productieve ploeg. Meerkerk heeft de minst gepasseerde verdediging in de Tweede Klasse F. Al met al een boeiende confrontatie op papier. Werd het dat ook. Jazeker, al ontbrak het deze middag wel aan doelpunten, dus in dat opzicht zou je kunnen concluderen dat de verdediging het dit keer won bij beide ploegen. Toch was dit niet helemaal waar. De aanvallers van beide teams stonden deze middag niet op scherp, anders had het publiek een wellicht verrassend scoreverloop kunnen noteren.

Direct na het beginsignaal van scheidsrechter Elissen uit Udenhout was het WNC dat het initiatief naar zich toetrok. Over rechts rukte het enkele keren gevaarlijk op. De eerste doelpoging komt van de voet van Berry van Maren. Een afstandsschot met een bijzonder lastige stuit is een prooi voor Klaas Jan van Zessen. In de tiende minuut een enorme kans voor WNC als André Zondag de bal slim laat lopen voor Hendri van Dooijeweert. Zij inzet wordt op een schitterende wijze gepareerd door opnieuw Klaas Jan van Zessen. Een vroege achterstand wordt hiermee voorkomen. Meerkerk is gewaarschuwd en probeert het tij te keren en dat lukt. WNC mag dan optisch de betere zijn. Meerkerk sticht het meeste gevaar. Eerst is het Guus Vreeswijk die in de elfde minuut naast schiet. Vier minuten later opnieuw een goede kans, nu voor Mike Kersbergen. Ook Mike heeft het vizier niet op scherp staan en schiet naast. WNC moet gas terugnemen. We noteren nog wel een afstandsschot in de zestiende minuut van Hafid Manssouri, dat hoog over gaat, maar verder is het toch voornamelijk Meerkerk dat aansprak mag maken op de openingstreffer. Zo krijgt Martijn van der Hagen een goede kans, nadat een WNC verdediger over de bal maait in het strafschopgebied. Het lukt niet om de bal in het doel te werken. Ook Ruud Vink is niet gelukkig in de afwerking vanmiddag, dat blijkt onder meer in de 27e minuut als hij in vrijstaande positie zijn inzet ziet gekeerd door keeper Robin van Heuckelum. De keeper van WNC heeft een paar minuten later evenmin moeite met een mooi afstandschot van Guus Vreeswijk. WNC wordt nog één keer  gevaarlijk in de eerste helft. De over links oprukkende Roderik Kieft probeert het met een schot van afstand, dat een meter naast gaat. Een snelle counter van Meerkerk in de 38e minuut levert misschien wel de mooiste kans op. Het is Mike Kersbergen even uitgeweken naar rechts die op de middenlijn Theo van Zessen aanspeelt, die op zijn beurt met een splijtende pass Martijn van der Hagen bereikt. Het schot van Martijn wordt gepareerd door de keeper van WNC.

In de tweede helft wordt het spel er niet beter op. Meerkerk heeft het initiatief, maar slaagt er niet in om het de WNC verdediging echt lastig te maken. Het levert een paar corners op, maar het hoofd van de steeds mee opgerukte Stijn Schuller wordt niet gevonden. Stijn vervangt vandaag Almer Kon, die vanwege werkzaamheden over de oceaan noodgedwongen moest verletten. Dan is er opnieuw een domper voor Meerkerk of beter gezegd Guus Vreeswijk. In de 54e minuut moet Guus met een blessure het veld verlaten. Johan van Es is zijn vervanger. Nog maar koud in het veld krijgt Johan een enorme kans. Helaas gaat zijn inzet voorlangs. Nog geen vier minuten later moet trainer-coach Marcel van Steenis opnieuw een wissel toepassen. Mike Kersbergen krijgt last van kramp en kan niet verder. Zijn vervanger is Mark van Zanten. In de 73e minuut ontsnapt Meerkerk aan een achterstand als de buitenspelval bij Meerkerk even niet werkt. Maar ook de aanvallers van WNC staan deze middag niet op scherp en de bal verdwijnt hoog over het doel. Een vrije trap van Martijn van der Hagen na een half uur spelen in de tweede helft kan onschadelijk worden gemaakt. Youri van Blanken, die er al een wedstrijd met de A-junioren op heeft zitten komt tien minuten voor tijd Ruud Vink vervangen. Beide ploegen krijgen nog eenmaal de kans om de volle winst te pakken. Eerst WNC negen minuten voor tijd, als André Zondag naast schiet en vervolgens Meerkerk vijf minuten voor tijd via Martijn van der Hagen. Ook Martijn weet het net niet te vinden. De wedstrijd is gespeeld en het is de uitstekend leidende scheidsrechter Elissen die tegen de klok van half vijf fluit voor het einde van de wedstrijd.

Voor beide ploegen een matige start na de winterstop. Meerkerk kreeg voldoende kansen om de volle winst te pakken, het verzuimde dit. Andere kant van het verhaal. De verdediging kwam niet of nauwelijks in de problemen en dat mag als een compliment worden opgepakt zeker als je bedenkt dat deze competitie nog geen enkele ploeg er in slaagde om WNC van scoren af te houden. Het eerste punt van het jaar is er daarom één om te koesteren en op voort te bouwen.

AdG

Opstelling: