SV Meerkerk JO15-1 - Dubbeldam C2

C-Junioren, C1, 2e klasse C24

9 april 2011 12:30

Cor Bot

Met precies hetzelfde weer als een week eerder werd de wedstrijd tegen Dubbeldam op de thuisgrond van Meerkerk C1 aangevangen. Zou het net zo mooi aflopen als een week eerder, toen met een dikke 1-4 overwinning? Dat kwam toen mede door de oefenpartijtjes die in de dagen voor de wedstrijd door de spelers onderling werden gehouden en het was ook nu in de dagen ervoor nog mooi weer. Sander kon er deze keer echter niet bij zijn, hij was geblesseerd geraakt tijdens de training en het ziet er naar uit dat het nog wel even duurt. Op de bank hadden ter vervanging Koen Dekker en Ralph van Klij plaatsgenomen, aangevangen werd er echter met de vaste spelersgroep.

Al snel in het begin leek het erop dat het een herhaling werd van de uitwedstrijd, Meerkerk combineerde er lustig op los en al binnen vijf minuten scoorde Anne, met een mooie hoge bal, de eerste treffer. Dubbeldam leek even uit het veld geslagen, maar herstelde zich. Toch was het in de eerste twintig minuten Meerkerk dat duidelijk de overhand had en ook beter voetbalde, maar diverse kansen werden gemist. Tot rond de vijfentwintigste minuut Dubbeldam van rechts een schot op het doel van Meerkerk lost en een misverstand tussen Mechiel en Jochem, die wel “Los” riep maar toen had Mechiel de bal al gekopt, ervoor zorgde dat ze zonder zelf verder nog de bal te raken weer met 1-1 op gelijke hoogte kwamen. In de dan nog resterende minuten is Meerkerk eerst even uit het veld geslagen, maar weet zich dan weer te herpakken en zowaar het initiatief naar zich toe te trekken. Gescoord word er dan echter niet meer en met een 1-1 gelijk worden de kleedkamers opgezocht.

Dan maar in de tweede helft dacht alles dat Meerkerks was, alleen komt Dubbeldam na ongeveer tien minuten in de tweede helft zelfs voor te staan. Ondanks dat Meerkerk over individueel de betere spelers en het betere voetbal beschikt, weet Dubbeldam als collectief toch de wedstrijd naar zich toe te trekken en door goed samenspel op voorsprong te komen. Als Meerkerk vervolgens de druk weer weet op te bouwen en via een rommelig gebeuren voor het doel van Dubbeldam en met de voet van Joep op gelijke hoogte weet te komen is het spel pas echt van de wagen zoals dat zo mooi heet. Zowel op het veld als ernaast stijgt de spanning en de vlam slaat pas echt in de pan als Dubbeldam de 2-3 op het bord weet te zetten. Even slaat de vertwijfeling aan Meerkerkse kant toe, maar wederom herpakken ze zich en zie daar de 3-3 wordt gescoord door Anne. Niet lang daarna weet Anne in een actie gelijk aan het gebeuren tijdens de bekerwedstrijd tegen MVV’58 de bal over de lijn te plaatsen, echter deze keer is het de grensrechter die staat te vlaggen en wordt het doelpunt afgekeurd. Dat de spanning hiermee tot ongekende hoogte stijgt moge duidelijk zijn en dat is op ‘t Hoog dan ook helaas hier en daar wel te merken. Tussen enkele spelers onderling dreigt het nu en dan uit de hand te lopen en ook vanaf de zijlijn zijn de commentaren niet altijd even lovend. Toch gaat het verder en na weer een goed opgezette aanval en een beetje een tactische blunder van Meerkerk komt Dubbeldam wederom op voorsprong. Om dan nog in de resterende tijd een tegendoelpunt te scoren is van Meerkerk, dat ondertussen aardig de weg kwijt is, teveel gevraagd. Ze proberen het wel, maar het zit er gewoon niet meer in en met een 3-4 nederlaag eindigt de nogal tumultueuze tweede helft en de wedstrijd. En zo eindigt een reeks van overwinningen met weer een nederlaag en dat was eigenlijk niet nodig geweest. Als Meerkerk net als in de eerste helft lekker was blijven spelen had het misschien wel goed gekomen.

Toch kunnen we hieruit wel een les leren. Meerkerk moet beter als collectief optreden en spelers moeten goed letten op hun posities en hun taak. Dubbeldam deed dat wel, was zeker niet voetbaltechnisch beter, maar ze wisten wel hun spelers op de juiste posities en op het juiste moment aan te spelen met trefzekere passes en gaven hiermee Meerkerk helaas het nakijken. Als we dan zien dat ditzelfde Dubbeldam in de thuiswedstrijd tegen Heerjansdam weet te winnen en de uitwedstrijd tegen Wieldrecht met 0-1 slechts verliest, dan mag de les voor Meerkerk duidelijk zijn, coach elkaar, zoek de ruimte en doe het met elkaar. Dat kunnen ze a.s. maandag, 11 april, al laten zien. Dan is ‘s avonds om 19.00 uur thuis de wedstrijd tegen Wieldrecht C2.

Dus mannen, zet hem op!!!