SV Meerkerk doet nacompetitiekans Schelluinen danig slinken

24 maart 2019 7:30

MEERKERK - De belangen waren groot op sportpark 't Hoog. De thuisploeg moest punten halen om uit de buurt van de vermaledijde nacompetitieplekken, met zicht op de vierde klasse, te blijven. Subtopper Schelluinen heeft juist zin in het toetje na de competitie, maar de machine van trainer Philip den Haan loopt de laatste tijd stroef. Aanvankelijk was daar tegen SV Meerkerk geen sprake van, maar de hardwerkende ploeg van Gerrie Schaap werd wel de terechte winnaar.

De blauwwitten begonnen fel en pakten het initiatief. Bij de tweede cornerbal was het prijs. Doelman Ruben Vijlbrief, die als vervanger van de geschorste Wilco den Tuinder zijn basisdebuut maakte, greep niet goed in en de jonge topschutter Diego Kemp was er als de kippen bij om zijn zoveelste van het seizoen te scoren.

Omzettingen
SV Meerkerk was in de beginfase zoekende. Het mocht van geluk spreken dat een vlijmscherpe voorzet van Schelluinen-aanvoerder Niels den Haan volledig werd gemist door niet onoplettende medespelers. Die aanval had meer verdiend.

De omzettingen van Gerrie Schaap werden halverwege de eerste helft zichtbaar. "We begonnen matig vanmiddag en dat had ook te maken met hun manier van voetballen. In de uitwedstrijd startten ze met drie spitsen en nu met twee. We hadden het er even moeilijk mee, maar we kregen controle over de wedstrijd en kwamen verdiend op gelijke hoogte."

Schaap zag met nog een minuut of tien op de klok voor de theepauze de uitblinkende Sander Slomp de gelijkmaker op het scorebord schieten. De snelle nummer 9 profiteerde optimaal van de verre van kort dekkende Schelluinse verdediging; 1-1. Het rake schot van betekende de ommekeer in de wedstrijd, die bij vlagen werd ontsierd door veel te harde overtredingen. De prima leidende scheidsrechter Konings uit Kerkdriel moest een flink aantal kaarten (vijf gele en een rode - TS) trekken om de spelers in het gelid te houden.

Wachten
Na de helftwisseling hetzelfde wedstrijdbeeld als kort voor de onderbreking. SV Meerkerk gooide alle schroom van zich af en ging op zoek naar de voorsprong. En omdat Schelluinen er weinig meer van bakte, was het wachten op de tweede Meerkerkse treffer. Op het uur was het raak. Een vrije bal, na een onschuldige overtreding van Niels de Koter op Sander Slomp, werd hoog voor het doel geslingerd. De lange verdediger Thijs van Klij profiteerde van het nodige duw- en trekwerk in het vijandelijke vijfmetergebied en zette de thuisploeg op een verdiende 2-1 voorsprong.

Traantje
Na afloop pinkte de Meerkerkse aanvoerder een traantje weg bij zijn eveneens betraande familie. "Gisteren was de uitvaart van mijn opa, deze treffer is voor hem", slikte Van Klij. "Na de winst op SVW en deze overwinning moeten we moed putten voor de komende belangrijke wedstrijden. Met de jonge jongens biedt dit perspectief voor volgende week tegen De Alblas en verder. Op basis van de tweede helft is deze zege verdiend. Jammer dat Youri van Blanken die strafschop (na een overtreding van Bram Ponsen op Slomp - TS) niet maakte, want anders was de wedstrijd met 3-1 gespeeld."

Rood
Het missen van ook andere kansen op een derde treffer had de thuisploeg nog wel duur kunnen komen te staan, want in de slotfase moest Ruben Vijlbrief alle zeilen bijzetten om een sporadisch schot van Robin Peursem te keren. In de slotminuut was Vijlbrief wel verslagen. Door een elleboog van Damien de Jong, die met rood iets eerder mocht douchen.

Typerend
Oefenmeester Philip den Haan schudde zijn ervaren hoofd. "Deze wedstrijd is typerend voor Schelluinen. Mijn elftal is te snel van de leg. We komen goed uit de startblokken, maar helaas geeft de voorsprong geen vertrouwen. We vergeten strijd te leveren. Meerkerk doet dat wel en haalt de kolen uit het vuur. Wij lopen er naast. De handdoek gooien we niet, nooit. Maar ik moet realistisch zijn en de conclusie trekken dat we weer afhankelijk zijn van de resultaten van andere ploegen om nog kans op promotiewedstrijden te krijgen."

verslag en foto:Regio Voetbal (Theo Sprong)