FC Bergen A1 - SV Meerkerk JO19-1

14 mei 2011 12:31

Keep, G.M.W. van

Er op of eronder?!

De climax van vorige week tegen Sleeuwijk werd afgelopen week omgezet in een anti-climax toen bleek dat ze toch nog een beslissingswedstrijd moesten spelen. Met dank aan de besluiteloosheid van de KNVB die wel erg laat met deze informatie kwam. Tot vandaag is het nog steeds niet duidelijk of Rijsoord (straf) punten in mindering krijgt waardoor zij alsnog voor de 11e plek moeten strijden in een beslissingswedstrijd tegen ……… FC Bergen? Dit even vooraf om de verwarring wat groter te maken.

De aankondiging op de site van Meerkerk voor deze wedstrijd en tegelijk de oproep om de jongens te steunen bij de beslissingswedstrijd in Made tegen FC Bergen was dan ook meer dan welkom.

Een “special edition” van het  Hoogie – puntje, waarin de analyse werd beschreven van het breekpunt in de wedstrijd (van een 0 – 2 achterstand naar een 4 -2 eindstand) werd als voorbereiding voor de wedstrijd gebruikt. Hierin werd gememoreerd aan het moment waarop onze Schwarzenegger alias Wilco met een knal van 25 meter de keeper van Sleeuwijk had doen wankelen. Na dit moment sloeg het vlammetje pas over, want  als een verdediger dit kan, dan kunnen wij dat ook (dachten de aanvallers).  Na deze korte maar krachtige analyse gingen we met de vlam in de pijp: op naar Made.

Naar Made? Made? Made in Japan, made in China, made in Belgium, made in France?! Die verrekte Tom Tom toch. Blijkbaar het meest voorkomende plaatsje in de hele wereld zal Hans Peek hebben gedacht, maar hoe kom je nu in Made Noord Brabant? Uiteindelijk via de aspergeroute kwamen ze ietwat verlaat aan met in de auto Jesse en Coen, die stonden te trappelen om in de arena van Madese Boys te mogen acteren. Wel slim toch! Want, hoe kun je  gedreven voetballers  nog feller maken dan door rondjes rond een voetbalveld te rijden en dan ze pas op het laatste moment los te laten? (zeker van het stierengevechten afgekeken).

Een korte voorbereiding wellicht maar het effect was verbluffend. Wilco dacht het kunstje van afgelopen wedstrijd  nog een keer te flikken en via een prachtige combinatie over links kon hij de bal voorzetten en de net losgelaten Jesse kopte de bal prachtig in de kruising. Binnen 5 minuten 1 -0.  Het doel was bereikt: snel scoren en hopen dat de tegenstander dan zou inzakken. Het spel was duidelijk voor Meerkerk: goede combinaties, snijdende passes en schoten op het doel.  Maar het spel was zeker nog niet gespeeld want na een slimme (gele) overtreding van Tim kreeg  Bergen een vrije trap die onhoudbaar langs de muur in de kruising werd geschoten:   1 – 1.  Dat was een domper, maar gezien het spelbeeld was het gewoon wachten op het volgende doelpunt. En dat kwam er ook in de 20e minuut door een schot van Youri:   2 – 1.   Genieten geblazen! Het vertrouwen in  een goede afloop groeide en het team begon er steeds meer in te geloven . Regelmatig je rust nemen, weer aanzetten en dan weer toeslaan. Het leek wel alsof we het beste voor de laatste wedstrijden hadden bewaard. Je zou zeggen: als de druk er af is dan wordt er pas gepresteerd. Dat geldt blijkbaar niet voor dit A –team, want de marge werd voor de rust nog vergroot door een 2e  doelpunt van Jesse 3 -1.

Met deze stand en met dit voetbal  hoef je als trainer niet al te veel bij te sturen, maar moet je proberen uit te leggen waarom je spelers wisselt. Enerzijds om verse krachten in te brengen, anderzijds om iedereen aan spelen toe te laten komen en te laten meegenieten van deze beslissende wedstrijd. En niet onbelangrijk omdat het de laatste keer is dat je met dit dream- team kunt spelen. Daarom was het voor Ben vanwege zijn blessure extra zuur dat hij niet mee kon doen (wilde wel op het formulier staan)!

Indien je zo graag deze wedstrijd wilt winnen dan duurt (met deze voorsprong) een 2e helft altijd veel te lang! Gelukkig bracht Youri daar snel verandering, want binnen 5 minuten wist hij vrij voor de keeper uit een moeilijke hoek met zijn rechter schoen de 4 – 1 in te schieten. De ontlading was groot bij de spelers, de leiding en de meegekomen supporters. Bergen was gesloopt en konden alleen maar hopen dat de nederlaag niet groter werd. Uitstekende vanuit de achterhoede en  middenveld  opgezette aanvallen,  leverde goede kansen op voor Jaimy, Mathias, Jesse en Youri. Al die kansen leverde uiteindelijk maar 1 doelpunt op , maar wel 5 – 1 en de 3e treffer voor Jesse. (3 x J en 2x Y). Een laatste stuiptrekking van Bergen leverde nog een penalty op en bracht de stand op 5 – 2. Een klein smetje op de wedstrijd kwam van Coen die ongelukkig met zijn voet op de schoen van een tegenstander ging staan. Dat kostte Coen poen (rood).

De overwinning was een feit! Met een dankwoord aan de spelers sloot de voorzitter het reguliere seizoen af met een compliment aan het hele team en de begeleiding. Tot slot willen wij als team alle supporters en een groot deel van het bestuur bedanken voor hun support. En zeker ook Maarten die vanwege alle consternatie voor de wedstrijd op en neer naar Meerkerk moest omdat “PUNT” een verkeerd pasje had meegenomen!

Klasse, 1e klassers, hier horen we thuis!! Tijd om er een punt  achter te zetten.

PUNT