Meerkerk toe aan echte winterstop

SV Capelle 1

Ruud Vink (intikker)
... (kopbal)
...
... (kopbal)
... (penalty)

Mannen Zaterdag standaard, 1, 2e klasse F

28 januari 2012 14:30

Jong, J.A. de

Meerkerk is na de winterstop onherkenbaar. Na de nederlaag van vorige week kreeg de ploeg vandaag opnieuw klop. SV Capelle stuurde Meerkerk met de staart tussen de benen terug naar ’t Hoog (5-1).

Meerkerk kon deze middag vrijwel compleet aantreden. Alleen Roderik Luitjes en Stijn Schuller waren niet inzetbaar. Het weer werkte mee, een stralend winterzonnetje op zoek naar de eerste echte vrieskou van deze winter. Een leuk koppeltje publiek langs de lijn. Reden genoeg om er iets moois van te maken voor beide ploegen. Helaas liep het voor Meerkerk even anders. De ploeg werd van meet af aan onder druk gezet en de achterhoede moest alle zeilen bijzetten om de voorwaartsen van Capelle in bedwang te houden. De ploeg overrompelde Meerkerk en was uit op een vroege openingsgoal. Deze opzet slaagde, al was de wijze waarop het doelpunt tot stand kwam min of meer toeval. Uit een corner in de tiende minuut werd de bal weggekopt tegen het achterhoofd van Youri van Blanken om vervolgens via  Davey van Balkom achter de verbouwereerde Klaas Jan van Zessen in het doel te belanden. Acht minuten later was het opnieuw raak. De volledig vrijstaande Ate Zijlmans kon na het nodige geschutter van de Meerkerk-defensie vrij uithalen en verdubbelde zo de voorsprong van de thuisploeg. Nog meer kans om via snelle uitvallen Meerkerk in verlegenheid te brengen en dus lekker het eigen spelletje te kunnen spelen. Voeg daarbij dat Meerkerk aanvallend geen vuist kon maken en het is verklaard dat het deze middag niet meer goed zou komen. De eerste bal op keeper Kuijsten noteren we pas in de 25e minuut van de wedstrijd het was een mislukt schot van Jeroen van der Hagen. De opleving  tien minuten voor rust - waarbij de doelman een vrije trap van Jeroen van der Hagen moest lossen en Ruud Vink er als de kippen bij was om de bal in te schieten – was van korte duur.  Vier minuten later was het verschil weer twee doelpunten. Opnieuw was de verdediging niet alert genoeg en dit keer haalde Johan Rosenbrand de trekker over en bepaalde daarmee de ruststand op 3-1.

Na rust kwam Patrick Vuurens in het veld voor Gert Jan Koekkoek. Meerkerk zocht nadrukkelijk de weg naar voren, maar de combinaties stierven in schoonheid. Echte kansen kwamen er niet. Capelle vond het best en van de kopbal van Jeroen van der Hagen na bijna twintig minuten spelen in de tweede helft die een halve meter over het doel ging lag men evenmin wakker. Daarvoor was Meerkerk al goed weggekomen toen de volledig vrijstaande Tjeerd Verhoeven de kans verprutste door voorlangs te schieten. Een kwartier voor tijd is hij wel trefzeker. Dit keer een kopbal waarmee hij Meerkerk pijn doet. Het betekent de 4-1. Nog is de kruik niet leeg want als Martijn van der Hagen ongelukkig op de hakken stapt binnen het strafschopgebied van een speler van SV Capelle is het vier minuten voor tijd routinier Jurgen Bakkers die de eindstand bepaalt op 5-1.

Een wedstrijd om heel snel te vergeten, al zullen ze daar bij Capelle anders over denken. Zij haken aan bij de subtop van de tweede klasse F en krijgen dank zij deze uitslag Meerkerk in het vizier, dat vandaag Drechtstreek en Pelikaan zag uitlopen en Altena voorbij zag komen. Misschien komt de aangekondigde vorstperiode niet helemaal ongelegen, want dat volgende week kan worden gevoetbald is uiterst twijfelachtig. Misschien de gelegenheid om even tot bezinning te komen om vervolgens de draad van voor de winterstop weer op te pakken. Mocht voetbal wel mogelijk zijn dan zullen we uit een ander vaatje moeten tappen als vandaag. In ieder geval kunnen de (periode)titelaspiraties voorlopig even naast de bekende drank worden geplaatst die alleen wordt gedronken als deze ijskoud is. Laten we wel zijn, nu niet denken dat het decennia geleden is, dat Meerkerk met grote cijfers verloor, want in de eerste wedstrijd van het seizoen 2009 -2010 verloor de ploeg met maar liefst 6-0 bij wie? Dat is de quizvraag voor de komende week. Natuurlijk, verliezen is nooit leuk, toch kan een beetje relativeren geen kwaad. Beter één keer met grote cijfers dan tien keer met één doelpunt verschil.

AdG

Opstelling SV Meerkerk