SLORDIG MEERKERK 2 WINT IN DE SLOTFASE

Ruud Vink (kopbal)
Assist: Sjoerd Vink
... (scrimmage)
Mark van Zanten (penalty)

Mannen Zaterdag reserve (A-cat), 2, 1e klasse B

8 september 2012 15:00

Cock, R.N. de

Op een zinderend hete kunstgrasmat trad het 2e aan tegen een oude bekende Altena 2, kampioen van de 2e klasse afgelopen seizoen. Deze mat is van het betere soort alleen veroorzaakte de indringende rubberlucht hoofdpijn, of was het slordige omspringen met de kansen de reden?

De start was niet goed en slechts bij vlagen zagen we waartoe Meerkerk in staat is. Daarbij waren we slordig in de passing en leden we veel onnodig balverlies, waardoor we veel krachten moesten aanwenden om deze te heroveren. Onder deze weersomstandigheden moeten wij het ons veel makkelijker maken. Gelukkig laste de jonge scheidsrechter, die overigens goed floot, drinkpauzes in halverwege beide speelhelften.

Altena hanteerde veelal de lange bal van achteruit wat voor weinig gevaar zorgde. Alleen als wij weifelden met ingrepen, zoals 1 keer van René en 1 keer van Tim zorgden wij voor gevaar van Altena. Gelukkig stond Lex Kramers beide keren een tegentreffer in de weg. Enkele malen kwamen wij dreigend door vanaf de rechterkant maar misten we het overzicht of de finesse in de afronding en eindpass. Mike zag een inzet voorlangs verdwijnen en Mark was niet gelukkig met zijn vrije trappen. Tot Sjoerd Vink een bal panklaar legde op het hoofd van broer Ruud wiens kopbal tegendraads in de verre hoek verdween. Dit bleek de enige treffer in een matige eerste helft. Rust 0-1.

Met Gerald Boom voor neef Barry startten we de 2e helft. Mike Kersbergen had zijn motortje gespaard in de 1e helft en was nu nadrukkelijk aanwezig. 2 jaar geleden eindigde de met 0-9 gewonnen partij op Altena in mineur nadat Mike 5 minuten voor het einde flauw viel. Bart Bakhuizen kwam voor Boet en niet veel later viel Jacco van Zessen in voor Sjoerd. Meerkerk bleef kansen verkwisten en het was aan Meerkerks' defensieve organisatie te danken dat de marge minimaal in ons voordeel bleef. Altena had de hulp van de leidsman nodig om tot een kans te komen, want in de 70e minuut beoordeelde hij duw en trekwerk bij een corner van Altena in het nadeel van Meerkerk. De penalty werd strak en laag in de hoek geschoten waar Lex al op had gerekend. Zich uiterst strekkend wist Lex de bal uit het doel te ranselen. Even later was het toch raak na een scrimmage waar we verzuimden de bal te ruimen, Lex een doelpoging kon pareren maar waarna de rebound hem te machtig was. 1-1.

Opnieuw liet Meerkerk zien over een fantastische mentaliteit te beschikken, de basis van winnaars. Ondanks alle slordigheden, het uitblijven van een beslissende voorsprong en de late tegentreffer bleef de ploeg geconcentreerd (behalve in de afronding) en raakte ze niet gefrustreerd over het wedstrijdverloop. Mike, Boet en Mark hielpen nog steeds kansen om zeep, en Altena ging nog vol voor de winnende treffer. Een compliment mag gegeven worden aan de piepjonge defensie met een iets minder piepe aanvoerder Jeroen de Waard als leider. Tim en Wilco hielden de flanken en Jeroen en René de Winter het centrum gesloten. René liet wederom zien dat hij Meerkerks' defensieve leider in wording is. Daarachter was puntenpakker Lex Kramers ook rustpunt. Prima dus.

Uiteindelijk kregen wij in de slotfase loon naar werken. Mike Kersbergen werd dom in zijn rug gelopen door de invaller rechtsback van Altena. Penalty. Mark van Zanten schoot ons onberispelijk naar de overwinning.

De gelukkigste had gewonnen zei de trainer van Altena. Door de late winnende treffer zal emotie een rol hebben gespeeld bij deze uitspraak, maar het is een feit dat de kansenverhouding ver in het voordeel van Meerkerk uitviel. Uiteraard waren we wel gelukkig met de overwinning, al geeft het missen van de kansen stof tot nadenken of moeten we gewoon content zijn dat we zoveel kansen hebben gecreëerd?

Volgende week spelen we thuis tegen Nivo Sparta, aanvang 14:30 uur.

RdH