Uitstekende start Meerkerk 3

Mannen Zaterdag reserve (A-cat), 3, 3e klasse E

1 september 2012 15:15

Genderen, G.J.W. van

Het was eindelijk weer zover. De competitie ging beginnen. Na een aantal oefen- en bekerwedstrijden ging het vandaag weer om het 'echie'. Na een aantal goede resultaten in de voorbereiding was het vandaag afwachten of we daar een vervolg aan konden geven. De KNVB had bepaald dat we mochten afreizen naar Dalem om daar tegen het plaatselijke GJS 3 aan te treden.

Ten opzichte van vorig jaar is het team wel wat veranderd. Zo zijn Frank, Jacco en Joop allemaal lager gaan voetballen. Maar goed, we hebben er uiteraard ook weer spelers voor terug gekregen. Ook hebben we een nieuwe leider in de persoon van Jos van de Dries. Top Jos!

We gingen in ieder geval met 14 man op pad en Nico kwam tot de volgende opstelling:

Matthijs
Richard, Bas, Leon, Hugo
Brian, Rene, Guando, Coen
Mark, Benjamin

Wissels: Rob, Sipan en Matthijs

In een 4-4-2 systeem werd er om 15.15 uur in een heerlijk zonnetje afgetrapt voor een nieuw seizoen. Al snel bleek GJS, dat bestond uit een zeer jong team, de bovenliggende partij was en veel lopende mensen in het team had. Meerkerk kon de bal, mede door regelmatig balverlies, moeilijk in de ploeg houden. GJS was dreigend tot de 16-meter, maar tot echte grote kansen leidde dit niet. Toch was de eerste grote kans voor GJS. Na een ingooi vanaf de rechterkant kon de spits eenvoudig wegdraaien van de Meerkerk-defensie en was het aan Matthijs te danken dat de bal er niet inging. Het spelbeeld veranderde niet en Meerkerk werd een aantal keer gevaarlijk via de counter. Zo zorgden met name Benjamin en Coen voor dreiging. Na 20 minuten was het dan raak. Het was Benjamin die uitstekend inkopte na een goed genomen corner van Coen: 0-1. Dit was tegen de verhouding in, maar ondanks het veldoverwicht van GJS stond de organisatie bij Meerkerk, ondanks het af en toe te laat overgeven van een tegenstander, goed en kon GJS amper kansen creëren. Verder dan een voorzet op de lat kwam de thuisploeg niet meer in de eerste helft. Meerkerk daarentegen kreeg nog twee goede kansen om de score te verdubbelen. Na een goede voorzet van Guando kopte Benjamin in de handen van de keeper en vlak voor rust schoot diezelfde Benjamin van dichtbij in het zijnet. Zo bleef 0-1. Rust.

Na rust was hetzelfde speelbeeld te zien. GJS probeerde het wel, maar het gevaar stokte op de 16-meter of schoten uit de tweede lijn werden niet gevaarlijk. Naar mate de tweede helft volgde kreeg Meerkerk meer ruimte er werd het ook gevaarlijk. Zo schoot Matthijs van dichtbij hoog over en was ook Coen weer een aantal malen dreigend. Zo bleef het spel redelijk op en neer gaan. Een kwartier voor tijd viel de beslissing. Na een kort genomen hoekschop van Guando, was het Leon die de bal voor kon geven. Nadat Mark in eerste instantie de bal niet goed kon inkoppen, viel de bal in de kluts voor zijn voeten en liet hij van dichtbij de keeper alsnog kansloos: 0-2. Daarna was het verzet van GJS gebroken en kreeg Meerkerk nog meer ruimte. Na een aanval aan de linkerkant kwam de bal via Matthijs en Guando bij de volledig vrijstaande Benjamin, die de bal via de keeper binnenschoot: 0-3. Vlak voor tijd kreeg GJS nog een goede kans, maar Matthijs liet zich niet verassen en kon het schot eenvoudig pakken. Zo bleef het, enigszins geflatteerd, 0-3 en had Meerkerk 3 een prima start van het nieuwe seizoen.

Conclusie: ondanks het feit dat GJS een veldoverwicht had, stond de organisatie uitstekend. Wel moeten we in sommige situaties onze man sneller overgeven, maar dat is ook een leerproces die dit team moet ondergaan. Ik denk dat de zege een echte teamprestatie was, waarin het hele team keihard gewerkt heeft en positief bleef naar elkaar. Uiteraard zijn er nog vele dingen voor verbetering vatbaar en moeten we in sommige situaties slimmer worden. Neemt niet weg dat we net pas zijn begonnen en het team moet nog groeien. Er zit nog veel rek in dit team.

Volgende week speelt Meerkerk 3 thuis tegen Drechtstreek 4. Aanvang 12.30.