SV Capelle 1 - SV Meerkerk 1

6 oktober 2012 14:30

Gans, D. de

Angstgegner Capelle opnieuw te sterk voor Meerkerk

Dat alleen goed veldspel niet voldoende is voor een overwinning werd voor Meerkerk pijnlijk duidelijk in de uitbeurt bij Capelle. Tot op 20 meter van het doel van de tegenstander leverde Meerkerk een prima prestatie, maar het vervolg, in de vorm van een goede eindpass, ontbrak. En als er dan defensief ook de nodige steken vallen, dan is de 3-1 nederlaag snel verklaard.

Nadat het eerste dreigende moment in de wedstrijd voor Capelle is, spits Jurgen van Selst kopt naast, neemt Meerkerk de regie in handen. Dit leidt in het eerste kwart van de wedstrijd tot een aantal mogelijkheden voor de bezoekers. De mooiste aanval is in minuut negentien. Na een combinatie op links tussen Martijn van der Hagen en Joey van Putten komt de bal voor het doel, daar komen de Meerkerk spitsen allemaal net tekort om succesvol af te ronden. Kort daarna kopt aanvoerder Gert Jan Koekkoek uit een vrije trap over. Dan komt Meerkerk op voorsprong, gezien het veldspel niet onverwachts, gezien de manier waarop wel. Een voorzet van Martijn lijkt een makkelijke prooi te worden voor keeper Erik Kuysten. De Capelle goalie krijgt de bal echter niet klemvast en dan is Johan van Es er als de kippen bij om met een simpele intikker de 0-1 aan te laten tekenen.

Meerkerk lijkt de wedstrijd na de voorsprong onder controle te hebben,  dit duurt echter maar vijf minuten. Eerst is er een voorzet van Ate Zijlmans die verkeerd beoordeeld wordt door Lex Kramers en zomaar binnen ploft. 1-1. Nog geen minuut later grijpt de Meerkerk defensie opnieuw niet goed in. Een lange bal van Stefan Zopfi komt via Davey van Balkom bij Jurgen van Selst terecht en die kopt de bal over Lex in het doel. En zo kijkt Meerkerk plots tegen een 2-1 achterstand aan. Even is Meerkerk het kwijt. Capelle gaat, gesteund door de voorsprong, haar favoriete spelletje spelen. Dus met veel lange ballen snel voor dreiging proberen te zorgen. Toch pakt Meerkerk het nog voor de rust weer op, dit resulteert nog in een mogelijkheid voor Johan, op aangeven van Guus Vreeswijk eindigt zijn poging recht in de handen van de keeper en zo gaat Meerkerk met een achterstand de rust in.

Na rust zijn de intenties van Meerkerk meteen weer duidelijk. Met verzorgd voetbal en ook nog eens wat extra inzet op zoek gaan naar de gelijkmaker. Guus Vreeswijk is als eerste in de buurt van die gelijkmaker, de Meerkerk spits ziet dat zijn poging vanuit kansrijke positie via een Capelle verdediger slechts een corner oplevert. De fase daarna blijft het spel van Meerkerk goed, maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat het geen echte kansen oplevert. Zoals gezegd, de juiste eindpass, de goede voorzet en misschien ook wel wat geluk ontbreken. Als het dan met het veldspel niet lukt, dan maar een dood spelmoment. Maar ook hierbij hebben de geel zwarten geen geluk. Een prachtige vrije trap van Patrick Vuurens mist maar op luttele centimeters de bovenhoek van het Capelle doel.

Tien minuten voor het einde probeert trainer Bert Buizert het tij nog te keren met een dubbele wissel. Ruud Vink en René de Winter komen Theo van Zessen en Johan van Es aflossen. Maar ook dit brengt geen redding voor Meerkerk, de schade wordt zelfs nog groter. Een gevaarlijk indraaiende voorzet van Rik Leijtens zorgt voor een onoverzichtelijke situatie in het Meerkerkse vijfmetergebied. Uiteindelijk heeft Thom Koot het beste overzicht, de invaller geeft van dichtbij het beslissende tikje voor de 3-1, wedstrijd definitief beslist. Kort daarna fluit de prima leidende scheidsrechter De Gans voor het einde. Opnieuw een nederlaag voor Meerkerk tegen een Brabantse tegenstander. Volgende week komt GDC naar ’t Hoog toe. En laten die nou ook uit… Nee daar gaan we niet vanuit! Met de aanmoedigen van u moet het zeker goed komen. Tot dan!

Opstellingen:

SV Capelle:

1. Erik Kuysten, 2. Sijmen Branderhorst, 3. Davey van Balkom (12. Thom Koot ‘85), 4. Arnold van Pelt, 5. Bert Rijken, 6. Alfi Damen (15. Christian van Hilst ‘68), 7. Ate Zijlmans (geel), 8. Stefan Zopfi (geel), 9. Jurgen van Selst, 10. Rik Leijtens, 11. Tjeerd Verhoeven (geel)

SV Meerkerk:

1.Lex Kramers; 2. Ferry Hoefakkers (12. Patrick Vuurens ‘59), 3. Koen Vermeer, 4. Gert Jan Koekkoek, 5. Gijsbert Bruijnes; 6. Pascal Boom, 7. Johan van Es (14. Ruud Vink ‘80), 8. Martijn van der Hagen, 10. Joey van Putten; 9. Guus Vreeswijk, 11. Theo van Zessen (15. René de Winter ’80) (geel)

KvZ