Onverdiende nederlaag Meerkerk 3

Mannen Zaterdag reserve (A-cat), 3, 3e klasse E

10 november 2012 14:30

Dijk, R. van

Na het gelijke spel van vorige week tegen Peursum 2 ging Meerkerk vandaag op bezoek bij de ongeslagen koploper Pelikaan 5. Een mooie graadmeter voor het jonge Meerkerk dat het goed doet dit seizoen. Bij een nederlaag zou het verschil 6 punten worden, maar bij een overwinning zou Meerkerk op gelijke hoogte komen met de koploper. Kortom: een interessant duel.

Gelukkig voor Meerkerk werd de wedstrijd van de A1 afgelast en konden 3 jongens mee richting Zwijndrecht. In de warming-up bleek dat Leon niet kon spelen en nam Richard zijn plaats in. De opstelling was als volgt:

Mathijs, René, Rob, Richard, Bas, Coen, Brian, Guando, Sipan, Matthijs en Floren

Wissels: Jelle, Mark en Leon

Vanaf de aftrap kwam Meerkerk gelijk goed uit de startblokken en was het Coen die na een aardige aanval de bal goed aannam, maar zijn schot vloog hoog over. Ook Pelikaan liet zich gelden. Vlak na de kans van Coen spatte een afstandsschot uiteen op de lat. Het spel golfde op en neer, maar het was Meerkerk dat op voorsprong kwam. Na 5 minuten was het raak na een goede aanval over links. Richard stuurde Matthijs diep en zijn voorzet belandde via de keeper voor de voeten van Floren die de bal eenvoudig binnenschoot: 0-1. Vlak na de 0-1 werd de score bijna verdubbeld. Na een mooie aanval over rechts via Coen, legde Floren de bal pan klaar voor Guando, die zijn schot helaas naast zag gaan. Pelikaan had een licht overwicht en probeerde het in het eerste kwartier voornamelijk via afstandsschoten. Een aantal hiervan waren gevaarlijk, maar troffen geen doel. Meerkerk bleef er gevaarlijk uitkomen en dit leidde tot twee enorme kansen voor Sipan die evenveel keer oog-in-oog met de keeper niet kon scoren.  Zo waren de beste kansen voor Meerkerk in het eerste half uur. Ook Pelikaan kreeg kansen en Meerkerk kwam een paar keer goed weg. Ook een enorme scrimmage in het vijfmeter gebied leverde geen goal op voor de thuisploeg. Na een half uur spelen drukte Pelikaan Meerkerk steeds verder terug en in de 35ste minuut kwam de thuisploeg op gelijke hoogte. Meerkerk greep niet snel genoeg in en een verdediger van Pelikaan haalde verwoestend uit: 1-1. Na de aftrap bleek Meerkerk nog niet bijgekomen van de gelijkmaker en Pelikaan kon zonder adequaat ingrijpen van Meerkerk combinerend naar het doel van Meerkerk lopen en uiteindelijk schoot de linkerspits raak: 2-1. Tot de rust was Meerkerk van slag en kwam het niet meer aan voetballen toe. Pelikaan werd ook niet meer heel gevaarlijk, maar bepaalde wel wat er gebeurde op het veld en voor Meerkerk was het tegenhouden. Dit lukte tot de rust. Ruststand 2-1.

Ook na rust kwam Meerkerk goed uit de startblokken en drong het Pelikaan ver terug. Nu bepaalde Meerkerk wat er gebeurde op het veld. Dit leidde vanzelfsprekend tot kansen. Na een corner vanaf links kopte Rob geheel vrijstaand in en werd de bal van de doellijn gehaald. Meerkerk was de bovenliggende partij en dit kwam met name door hard te werken en opportunistisch spel. Na een goede aanval was het Coen die zijn schot maar een meter naast zag gaan. Meerkerk bleef het proberen, maar had een aantal keer pech dat de eind pass niet goed was. Naar mate de wedstrijd vorderde bleek dat de krachten weg vloeiden bij Meerkerk en kwam Pelikaan er in de omschakeling , mede doordat Meerkerk ruimte weggaf om de gelijkmaker te forceren, steeds vaker uit. Dit leidde tot een paar goede kansen, maar Mathijs stond zijn mannetje. Toch bleef Meerkerk strijden tot het einde en kreeg het nog een grote kans, maar Matthijs miste van dichtbij. Gelukkig voor hem bleek de scheidsrechter al gefloten te hebben voor buitenspel. Vlak voor tijd werd de wedstrijd definitief beslist. Na een voorzet die over Jelle heenging schoot de spits van Pelikaan raak: 3-1. Niet lang daarna floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd en stond Meerkerk helaas met lege handen. Daar waar een punt absoluut terecht was geweest en er veel meer in had gezeten.

Conclusie: Meerkerk speelde vandaag, op het laatste kwartier van de eerste helft na, een prima wedstrijd. Zonder echt heel goed te spelen. Het had de wedstrijd na de 0-1 al moeten beslissen, maar liet dat na en kreeg in een minuut de deksel op de neus. De jongens verdienen absoluut een compliment voor de inzet en hebben tot het eind gestreden voor een resultaat. Dit is helaas niet gelukt. Als we volgende week weer met deze instelling het veld in gaan, blijven de punten zeker op ’t Hoog.

Aanstaande zaterdag staat de thuiswedstrijd tegen Arkel 2 op het programma. Aanvang 12.30.