Samenspel

Sam van Veen (schot)

F-pupillen zaterdag, F2, 4e klasse F450

30 maart 2013 9:45

Op deze mooi zaterochtend mocht de F2 aantreden in Dalem tegen de F5 van de Gorinchemse Jonge Spartanen. Kijkend naar de stand zou het een makkie moeten worden, maar ook voor 'makkies' moet je je best doen. Tijdens de teambespreking werd er dan ook gehamerd op goed overspelen, samen aanvallen en niet te vergeten samen verdedigen.

Met drie man op de reservebank werd er gestart en na één minuut kwam de eerste al vragen of hij er al in mocht. De jongens van de F2 willen allemaal graag spelen en dat is een goede instelling, maar er moesten vandaag nu eenmaal drie man op de bank zitten.

OP het veld golfde het spel op en neer en weer was het Meerkerk dat de druk op het Dalemse doel wist te houden. Het leidde helaas tot niet meer dan een afstandschot en één op de paal. Na 8 minuten werd er gewisseld en kwamen er drie verse krachten in het veld. Met name de wissel Julian erin voor Jente, bleek een goede. Na 5 seconden kreeg Julian zijn voet achter een voorzet van Sam en scoorde de openingstreffer 0-1. Sam is al weken lekker op dreef en zwerft het liefst over het hele veld om de bal op te pikken en weer af te spelen. Gelukkig houdt hij ook zijn vizier regelmatig op het doel en de 0-2 kwam dan ook van zijn voet. Daarna kreeg GJS wat meer kansen en werd er op het middenveld te weinig naar de teamgenoten gekeken. Het meeverdedigen werd vergeten en bijna lag de 1-2 in het doel. Gelukkig wist onze stofzuiger Willem de bal nog weg te schieten. Uit die bal bouwde het team aan de aanval en via Sybe kwam de bal weer voor de voeten van Julian die de 0-3 inschoot. De druk van GJS bleef echter hoog en bij onze F2 was het aanvallen blijkbaar leuker dan het verdedigen. Nadat GJS met 3 man langs Timon kwam en richting het Meerkerkse doel rende, was Jesse kansloos. Het schot vloog in de touwen en na deze 1-3 klonk het rustsignaal.

In de rust werd nogmaals gehamerd op het samenspelen en meeverdedigen en kreeg een enkeling (Tycho) de tip om wat fanatieker op de bal te jagen en niet te snel op te geven. Na 5 minuten stonden onze jongens alweer op het veld en werd gestart voor de tweede helft.  (de ouders zaten nog uitgebreid te leuteren in de kantine) Weer bleef het spel stroperig en te solistisch. Gelukkig bleef onze verdediging (Enrique, Willem en Timon) wakker en brak GJS niet meer door. Op aangeven van Jente roste Sam de bal voor de vierde keer in de touwen van GJS 1-4.

Daarna volgde de mooiste aanval van de dag. Op de middenlijn gaf Enrique de bal op de doorlopende Chris, deze speelde naar Sam die voorgaf op Jente. Helaas ging de bal aan de verkeerde kant langs de paal. Nadat de keeper van GJS de bal uitschoot en deze werd opgevangen door Sybe, kreeg Sam het weer op zijn heupen en soleerde de bal in het doel 1-5. Vlak voor tijd was het Sybe die met een goed gemikt afstandschot de eindstand bepaalde op 1-6.

Met deze overwinning gaat ons doelgemiddelde flink omhoog (van 5 naar 11) en blijft de Meerkerkse verdediging een lastig te nemen vesting (nog maar 3 tegendoelpunten!)
Volgende week uit tegen de koploper... Ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen.