Meerkerk in finale nacompetitie

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse/2e klasse 1 nacompetitie

20 mei 2013 14:30

Herk, F.A. van

Nacompetie blijft een feest zeker als je winnend van het veld stapt. Meerkerk was de ploeg die er geen misverstand over liet bestaan vanmiddag . Tegenstander Altena werd op alle fronten afgetroefd. Resultaat een 5-2 overwinning. Het maakte de zaterdag opgelopen achterstand (2-1) ruimschoots goed. Meerkerk treft in de finale Leerdam Sport ’55. Ook de finale gaat over twee wedstrijden. Meerkerk speelt eerst thuis.

Na afgelopen zaterdag stond Meerkerk voor de opgave om de opgelopen achterstand recht te trekken. De ploeg startte overweldigend. Hoofdrolspeler in de eerste minuut Martijn van der Hagen. Martijn zag zijn inzet ternauwernood gestopt op de doellijn. Een paar seconden later een gele kaart met gevolgen voor Martijn. Joey van Putten testte opnieuw de kwaliteiten van doelman Jeroen van der Stelt die de bal loste. Martijn raakte in een poging om de bal nog te bereiken de Altena doelman hetgeen hem geel opleverde. Een geschrokken Altena probeerde de vaart uit het spel te halen en dat lukte ten dele. Bijna waren de Nieuwendijkers op voorsprong gekomen. Knullig balverlies leidde de kans voor Richard de Laat in. De zaterdag nog afwezige spits schoot voorlangs. Meerkerk vermande zich en trok het spel opnieuw naar zich toe. De gedrevenheid was goed merkbaar bij het eerste doelpunt van de geelzwarten in de 19e minuut. Een schitterende volley van Guus Vreeswijk uit een voorzet van Joey van Putten kon door de keeper van Altena worden gepareerd. Uit de rebound een mooie combinatie waarbij zowel Patrick Vuurens als Gert Jan Koekkoek betrokken waren. Het eindstation was Martijn van der Hagen die de bal binnen tikte de Meerkerk supporters voor het eerste deze middag deed opveren (1-0). Altena probeerde deze domper op te vangen door het spel te vertragen en bijna had de ploeg van trainer coach Mari de Laat succes. Gelukkig is keeper Klaas-Jan van Zessen op zijn post als balverlies op de eigen helft leidt tot een mooie kans voor de gasten. Na een half uur spelen is het Meerkerk dat verzuimt de voorsprong uit te breiden. Patrick Vuurens legt de bal panklaar op het hoofd van Stijn Schuller, die helaas langs de verkeerde kant van de paal kopt. Op slag van rust slaat Meerkerk wel toe. Een splijtende pass van Patrick Vuurens op Guus Vreeswijk luidt de 2-0 in. Guus, waarvan het  aan het begin van de wedstrijd nog twijfelachtig was of hij kon spelen, rondde schitterend af  met een lob. Kort daarna floot de uitstekend leidende scheidsrechter Van Herk uit Breda voor de rust.

De tweede helft maakte Gert Jan Koekkoek net teruggekeerd van vakantie een wat onnodige overtreding op Kenneth Hoeke. Het leverde hem een gele kaart op. Net als Martijn moet hij daardoor in de eerste wedstrijd tegen Leerdam Sport ’55 toekijken. Na een minuut of tien in de tweede helft herpakt Meerkerk zich en misschien wel het mooiste doelpunt van de wedstrijd lijkt de weg naar de finale te openen. Schitterdende combinaties waarbij de Altena verdediging volledig wordt uitgespeeld. Youri van  Blanken staat aan de basis. Hij vindt Guus Vreeswijk, die op zijn berut Patrick Vuurens betrekt in het spel. Patrick speelt op Martijn van der Hagen die de bal terug legt op Patrick. Een droge knal volgt en doelman Van der Stelt van Altena heeft voor de derde keer deze middag het nakijken. Als het vervolgens in de 62e minuut 4-0 wordt, lijkt het toch echt beslist. Deze keer is het Guus Vreeswijk die opnieuw met een lob mag afronden. Net als in het eerste bedrijf, is het ook dit keer een geweldige pass van Patrick Vuurens die Guus in de gelegenheid stelt te scoren. Een ruime marge die men normaliter niet meer weg  hoeft te geven zeker niet als men het spelbeeld in ogenschouw neemt. Toch doet Altena in de 24e minuut wat terug. Iets te lauw optreden zorgt ervoor dat men terug komt op 4-1. Na dit doelpunt krijgt Meerkerk opnieuw goede mogelijkheden. Dit keer levert het echter geen doelpunten op. In de 74e minuut komt de geblesseerde Remon Duijzer toch in het veld met resultaat. Nog geen vier minuten later ligt de bal op de stip omdat hij wordt vastgehouden door Stijn Schuller. Stijn krijgt terecht geel. Overigens een kaart zonder gevolgen, want het betekent zijn derde gele kaart dit seizoen in de competitie. Arjan van Vuuren benut namens Altena de strafschop en het wordt toch weer spannend met nog twaalf minuten op de klok. Het is uiteindelijk in de 86e minuut Joey van Putten die aan alle illusies van Altena een einde maakt. Hij rondt keurig af na de bal te hebben ontvangen van Youri van Blanken. Altena berust en speelt de wedstrijd plichtmatig uit. Meerkerk boekt een prachtige overwinning en mag zich gaan opmaken voor de finale tegen Leerdam Sport ’55 dat vandaag Zwaluwe versloeg.

AdG

Opstelling