Meerkerk wint van Altena.

Altena 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

14 september 2013 14:30

Bos, C.W.

De eerste thuiswedstrijd van de nieuwe competitie is tegen Altena, de ploeg die afgelopen seizoen is gedegradeerd naar de 2e klasse door toedoen van Meerkerk. Te verwachten was daarom dat de gasten uit waren op sportieve revanche  en dat Meerkerk de borst nat zou kunnen maken. Vandaag ontbreken Stijn Schüller  en uiteraard Sjoerd Vink. Sjoerd heeft deze te horen gekregen dat zijn knie blessure nog ernstiger is dan verwacht, zijn kruisband is kapot. Dit betekent een langdurige revalidatieperiode voor Sjoerd.

Even na half drie werd de wedstrijd op gang gefloten door scheidsrechter Bos uit Vlissingen. Het veld was prima doordat deze week eindelijk een flinke hoeveelheid regen is gevallen, de harde wind die dwars over het veld stond maakte het voetballen niet gemakkelijker. Omdat het ook tijdens de wedstrijd nog regelmatig regende was het voor het publiek niet altijd even aangenaam.

Het eerste gevaar deze middag komt van Martijn van der Hagen,  hij probeert het van afstand maar treft geen doel. Daarna breekt een periode aan waarin Altena een aantal keren gevaarlijk wordt. De zorgen voor Meerkerk beginnen in de 6e minuut wanneer Altena doorbreekt en Klaas-Jan van Zessen de aanval probeert te onderbreken door uit zijn doel te komen. Klaas-Jan werd echter uitgespeeld waardoor een grote kans ontstond, aanvoerder Gert-Jan Koekkoek wist met enig geluk het schot te blokkeren. Enige minuten later zien we een gevaarlijke  voorzet van Ranil van Gastel vanaf de linkerflank. Weer heeft Klaas-Jan alle moeite en komt er een grote kopkans voor Altena die gelukkig net langs de goede kant van de paal gaat. Na deze 2 momenten herstelt Klaas-Jan zich en speelt verder een foutloze wedstrijd. Koen Vermeer komt steeds beter in de wedstrijd, zijn goede spel zorgt voor rust in de Meerkerkse verdediging.

Er wordt na die eerste 10 hachelijke minuten weinig meer weggegeven en Meerkerk komt nu ook aan voetballen toe. Youri van Blanken geeft de eerste waarschuwing af met een hard schot dat over het doel verdwijnt. In de 19e minuut lijkt Meerkerk op voorsprong te komen. Pascal Boom wordt binnen het strafschop  gebied neergelegd door Richard de Laat, de scheidsrechter wijst naar de stip. Het is Patrick Vuurens die de penalty neemt, tijdens  zijn aanloop aarzelt hij en tegen zijn gewoonte in neemt Patrick de strafschap hard en hoog. Te hoog blijkt want de bal komt via de lat terug in het spel.

Guus Vreeswijk komt tweemaal in beeld. Eerst schiet hij een voorzet van Pascal Boom voorlangs. Even later wordt Guus diep weggestuurd na een snelle spelhervatting van Klaas-Jan van Zessen. Dit zag er dreigend uit maar leverde geen grote kans op. Het laatste kwartier van de eerste helft is echt voor Altena, Meerkerk komt  onder druk. Guus krijgt geel nadat hij bij een poging om mee te verdedigen te laat het duel aangaat. Uit een vrije trap krijgt Altena verdediger Daan van der Pluijm een grote kans hij schiet hard in maar Klaas-Jan weet de bal te keren.  Kort voor rust doet Meerkerk nog eenmaal iets terug, Martijn van der Hagen wordt goed diep gestuurd door Gert-Jan Koekkoek. Martijn schiet voorlangs, waardoor de ruststand 0-0 blijft.

Meteen in de tweede helft krijgt Ferry Hoefakker een gele kaart als hij op de helft van de tegenstander  een overtreding maakt waarmee hij een tegenstoot wil afbreken. De tweede helft wordt  Meerkerk steeds meer de bovenliggende partij. Na een goede voorzet van Patrick Vuurens schiet Joey van Putten over. Even later geeft Patrick wel een kans weg aan Altena als hij onhandig balverlies lijdt op het middenveld, gelukkig wordt dit niet afgestraft. Halverwege de tweede helft krijgt Joey van Putten nog een kans, alleen voor de keeper probeert hij een lob maar dit mislukt volkomen.

Met nog ruim een kwartier te gaan komt Theo van Zessen in de plaats van Pascal Boom. Theo zal in het kwartier dat hij speelt nog van belang zijn.  Met een verdediger in zijn rug legt Theo de bal netjes terug op Joey van Putten. Joey krijgt daardoor een schietkans, maar deze is niet aan hem besteed, de bal verdwijnt naast het doel.

Even later krijgt Theo een vrije trap te nemen, dit keer deed hij dat slecht, maar de afgeslagen bal komt terecht bij Patrick Vuurens die volledig vrij staat op de rechtervleugel. Patrick neemt de bal een aantal meters mee en laat op precies het goede moment een zuivere voorzet los die door Martijn van der Hagen kan worden binnengewerkt. Iets meer dan 10 minuten voor tijd staat dat eindelijk de verdiende 1-0 voorsprong op het bord.

Altena probeert de wedstrijd nog te kantelen door met 3 verdedigers te gaan spelen, hierdoor krijgt Meerkerk volop ruimte om te voetballen. Als we dan toch een puntje van kritiek moeten noemen dan is het dat de voorsprong  in de laatste minuten niet is uitgebouwd tot 2-0 of 3-0. De kansen waren er volop want Altena verdedigde niet meer en aanvallend kwam er ook niets meer uit. Er waren nog kansen voor Martijn van der Hagen, Guus Vreeswijk en Elmar Monfrooy die kort voor tijd Youri van Blanken verving. De eindstand bleef 1-0, toch werd de schade nog groter voor Altena omdat één van de spelers een rode kaart kreeg na een overtreding op Guus Vreeswijk.

Al met al een verdiende overwinning voor Meerkerk waardoor de georganiseerde barbecue  avond nog gezelliger zou verlopen.

Volgende week speelt Meerkerk een uitwedstrijd tegen mede koploper Tricht.

K.O.