S.V. MEERKERK 2 SCHIET UIT ZIJN SLOF

Mannen zaterdag, 2, 1e klasse B

21 september 2013 14:30

Twiss, G.A.J.

Op een mooie septemberzaterdag was het hoofdveld van sportcomplex ’t Hoog het podium voor een mooie voetbalmiddag. Het tweede elftal van v. v. Tricht was het slachtoffer van de dadendrang van S. V. Meerkerk 2. Na een geweldige eerste helft, met een ruststand van 5-0, was de wedstrijd reeds gespeeld.

Dankzij een ijzersterk collectief (mede gevoed door een avondje bowlen in hokkie 8 donderdag jl.) waarin de spelers met de exceptionele kwaliteiten konden excelleren, was het optreden van het reservekorps van de Alblasserwaarders een puike prestatie. Geen één speler speelde een onvoldoende en elke linie had zijn uitschieters. Zo heerste René van Genderen in de duels met zijn directe tegenstander, was het een genot om militair Arie van Genderen weer op een voetbalveld te bewonderen, speelde mannetjesputter Tim de Jong een zeer goede wedstrijd en was ook Mike Kersbergen zeer bedrijvig.

Als er een puntje van kritiek moet worden aangestipt, is dat het grote contrast met de eerste helft in vergelijking tot deel twee. Waar iedereen een dijk van een eerste helft speelde, was het maar goed dat er in de laatste 25 minuten niets meer voor v. v. Tricht te halen was. Dan nu terug naar de wedstrijd.

Van meet af aan had S. V. Meerkerk het beste van het spel, zonder echt gevaarlijk te worden. Zo verliepen de eerste 12 minuten met verzorgd voetbal, maar zonder grote kansen. Stilte voor de storm zullen we maar zeggen, want daarna ging het hard. Binnen een tijdsbestek van 5 minuten schiet S.V. Meerkerk drie keer met scherp. Allereerst laat Patrick Vuurens zien waarom hij als spits de absolute top van het amateurvoetbal heeft gehaald. Een technisch perfecte goal, word gevolgd door een echte ‘spitsengoal’. Een ‘opruim peer’ naar voren  belandt in de voeten van Patrick Vuurens en ogenschijnlijk eenvoudig schuift de hij bal gemakkelijk langs de uitkomende keeper.

Het hoofdstuk Patrick Vuurens gaat voor korte tijd dicht, het doelpuntenboek wordt echt niet gesloten. Het hoofdstuk Roderik Luitjes gaat open. Direct vanaf de aftrap jaagt S. V. Meerkerk, met Roderik Luitjes voorop, onze tegenstander op. Onder deze collectieve druk maakt de centrale verdediger van de gasten een grote fout, hierdoor kan Roderik Luitjes vertrekken richting doel. Alleen voor de Trichtse goalie maakt hij geen fout: 3-0. Hierna neemt S. V. Meerkerk even gas terug, waardoor ook v.v. Tricht zijn enige kans van de eerste helft noteert. Met een knappe actie zet de linksbuiten van v.v. Tricht zich alleen voor doelman Wilco den Tuinder, laatstgenoemde toont zich met een reflex echter de sterkste.

Het teken voor de gastheren om een tandje bij te schakelen. Waarbij Tim de Jong een belangrijke rol speelt, zoals eigenlijk de gehele wedstrijd. Jagend en corrigerend inspireert hij de voorwaartsen van de thuisclub. En niet zonder gevolgen. Zowel Patrick Vuurens als Roderik Luitjes schiet nog eenmaal met scherp, wat de ruststand, van 5-0, op het bord brengt. Niet alleen de goals, maar ook het vertoonde spel, zorgen ervoor dat de thuisclub met een goed gevoel de kleedkamer op zoekt.

In de eerste vijf minuten van de tweede helft, doet niets vermoeden dat de wedstrijd een ander gezicht zal krijgen. Er is direct een kans voor Roderik Luitjes, die niet tot scoren komt. Dat is echter ook het startsein voor een mindere fase van de thuisploeg. Een onterecht gegeven vrije trap, recht voor het doel, op ‘randje zestien’, zorgt voor het eerste geval. De bal wordt door de muur compleet van richting veranderd en verplicht Wilco den Tuinder tot een uiterste krachtinspanning. Met een knappe reflex weet hij de bal uit de benedenhoek te tikken. Een aantal kansen en corners volgen, echter zonder direct gevaar. Het tweetal reddingen van de S. V. Meerkerk doelman kunnen als ‘verplichte nummertjes’ betiteld worden.

S. V. Meerkerk wisselt dan voor het eerst. De goed spelende, maar moegestreden, aanvoerder Barry Boom gaat naar de kant, Matthijs Visser is zijn vervanger. Een noodgedwongen tactische zet met gevolgen. Hierdoor kon Meerkerk de wedstrijd definitief in het slot gooien middels een zesde doelpunt. Tim de Jong komt in de combinatie over Mike Kersbergen heen en zet met zijn ‘zwakkere’ linkerbeen voor, de bal is perfect in de loop van Patrick Vuurens, die zijn vierde doelpunt van de middag aantekent. Waarbij vermeld dient te worden dat de assist driemaal van dezelfde speler kwam, namelijk Tim de Jong. Een knappe prestatie!

Het slotakkoord van de wedstrijd is, helaas voor de thuisclub, voor de gasten uit Tricht. Een afgeslagen corner zorgt voor een scrimmage, waarbij de rechtsbuiten van v. v. Tricht alleen voor Wilco den Tuinder komt te staan. Zijn schot is kogelhard, maar recht op de Meerkerkse goalie af. Hierdoor kan hij, met enig gevoel voor show, de bal gemakkelijk keren. Uit de afgeslagen bal ontstaat een onoverzichtelijke situatie, waarbij de S. V. Meerkerk goalie zich te makkelijk laat passeren door een geplaatst schot vanaf rand zestien. Een klein smetje op een, voor de mannen van interim-trainer Jeroen de Waard, mooie middag.

Door grote personele problemen bij S. V. Meerkerk 1 moesten de nodige spelers van S. V. Meerkerk 2 ( o.a. Jesse van der Wal, Mark van Zanten en Jacco van Zessen) bij het vlaggenschip opdraven. Desondanks wist de groep dit verlies adequaat op te vangen en dat is een goed teken!

Volgende week wacht Altena. Uit in het land van Heusden en Altena, om 15.00 uur. Wij zien u graag!

WdT