S.V. Meerkerk 2 vecht zich naar winst op v. v. Altena 2

Altena 2

Mark van Zanten (scrimmage)

Mannen zaterdag, 2, 1e klasse B

28 september 2013 15:00

Bracht, A.

Dat de ene wedstrijd de andere niet is bleek maar weer eens op Sportcomplex Altena. Waar het publiek vorige week op zeer goed voetbal werd getrakteerd, moest men het nu doen met hard werken en duels om de tweede bal. Dit werd uiteindelijk beloond met 3 punten. Ver in de tweede helft was Mark van Zanten het goudhaantje: 1-2.

Of de overwinning volledig terecht mag worden genoemd valt te betwisten. Dit zal door de- wel bekende- gekleurde bril altijd een discussie blijven. Meerkerk had weliswaar de beste kansen, het veldspel was zeker niet beter dan dat van de gastheren. Een gelijkspel had wellicht meer op zijn plaats geweest, de overwinning smaakte de geelzwarten echter niet minder.

Op een winderig Sportcomplex Altena startte de geelzwarten brigade van trainer Roger ‘d Hollosy- weer teruggekeerd van een aantal wedstrijden bij S.V. Meerkerk 1- bijzonder matig. Onzorgvuldig in de passing, zoekend naar de juiste afstemming werd men onder druk gezet. Zonder dat Altena echt gevaarlijk kon worden. Men kwam niet verder dan een aantal corners.

Na dit slappe begin kwam Meerkerk langzaam wat beter in de wedstrijd, zonder tot echt grote kansen te komen. Wat schoten en corners waren het karige- maar logische- gevolg van een bijzonder matige eerste helft. Beide teams kregen nog één echte kans. De rechterspits van Altena schoot na een scrimmage- alleen voor Wilco den Tuinder- slecht in, waardoor de bal gemakkelijk met de benen tot corner kon worden verwerkt. Aan de andere kant was een pass op de volledig vrijstaande Mark van Zanten net te hard. Te ver naar rechts uitgeweken kan de ‘nummer 9’ de bal onvoldoende snelheid meegeven.

Waar beide ploegen weigerde de hoofdrol op te eisen, was dit aan ‘de man in het zwart’ wel besteed. De KNVB regels, hoe klein en onbeduidend ook, waren hem niet vreemd. Helaas kostte dit beide ploegen, maar vooral S. V. Meerkerk, een aantal kaarten en kwam het ook de wedstrijd niet ten goede. Consequent mocht de man wel genoemd worden, zo ook met de bijgetrokken blessuretijd. Na 5 minuten extra tijd zochten beide ploegen de thee op.

Na wat tactische omzettingen startte S. V. Meerkerk een stuk beter in deel twee. Ondanks dat men de wind nu schuin in het gezicht kreeg, was met een stuk nauwkeuriger in de passing. Dit kwam vooral het spel van Mike Kersbergen ten goede. Hij liet zien- mits in goede vorm- voor iedere tegenstander een plaag te zijn.

Dit betaald zich al snel uit. Een mooie- door de wind gedragen- crosspass, komt bij Mike terecht. Na een tweetal versnelling en een haarfijne voorzet, is het afmaken voor Mark van Zanten een koud kunstje. In één keer uit de lucht, laat hij de keeper van v. v. Altena met een diagonaal schot kansloos.

Thomas Mulders vervangt Tim de Jong en ook al snel volgt Brian Vink voor Jacco van Zessen. Ondanks dit brok ervaring komt Meerkerk- door eigen toedoen- in de problemen. Altena probeert de druk op te voeren, wat een corner tot gevolg heeft. Waar iedereen- mede door de wissels- zoekende is, neemt Altena de corner kort. Meerkerk reageert veel te laat en Altena profiteert maximaal: 1-1.

Ook Jeroen de Waard en Rene van Genderen worden ingebracht. En hoe matig de wedstrijd ook was, de slotfase maakt een hoop goed. Niet alleen Meerkerk, maar ook Altena gaat voor de winst. Altena wordt- behoudens een schot van afstand- niet meer gevaarlijk, dit geldt echter niet voor Meerkerk. De tweede mooie aanval van de gasten is weer raak. Na een onoverzichtelijke scrimmage, blijkt redding op de doellijn in drievoud niet voldoende. Diep in de tweede helft is het wederom Mark van Zanten die met het hoofd voor een vreugde explosie zorgt.

Met nog vijf minuten blessuretijd op de klok worden de ruimtes groter. Meerkerk lijkt optimaal te profiteren, door met twee aanvallers alleen op de Altena-goalie af te gaan. De scheidsrechter fluit de aanval echter af, wat even zorgt voor verontwaardiging. Het blijkt echter de beste scheidsrechtelijke beslissing van deze middag te zijn. Een speler van Altena heeft- bij een uiterste krachtsinspanning op het stroeve kunstgras- een enorme knak gehoord. Een gebroken been is zeer waarschijnlijk het gevolg. Wijselijk fluit de leidsman voor het einde. Blij met de overwinning, maar bezorgd om de tegenstander verlaat S. V. Meerkerk het veld.

Geschrokken praten beide sportieve teams nog wat na. Alvorens het kleedkamerfeest langzaam op gang komt. Dit vaste ritueel, waarbij bekende songs uit vervlogen tijden voor een enorme sfeer zorgen, laten zien dat dit S. V. Meerkerk een echt team is. Een team dat- mits compleet- voor niemand bang hoeft te zijn.

Rest ons nog om de ongelukkige verdediger van v. v. Altena 2 heel veel sterkte te wensen. Wij- technische staf, spelers en supporters van S. V. Meerkerk 2- hopen op een heel spoedig herstel.

Volgende week wacht weer een derby. GJS 2 is in Gorinchem-Oost de tegenstander. Aftrap: 13.00 uur. Wij zien u graag langs de lijn!

WdT

Hieronder de link naar mooie wedstrijdfoto's behorende bij dit verslag: