Trefzeker!

A-junioren zaterdag, A1, 1e klasse 13

22 november 2014 12:15

Hertog, H. den

En weer ging er een weekend gewoon door, zodoende is het aanstaand zaterdag al de laatste competitiewedstrijd in de eerste serie en gaan we een week daarna al voor de tweede keer spelen tegen VVAC. Maar eerst stond dit weekend de uitwedstrijd tegen de nummer 12 van de stand op de lijst.

Lekker droog, niet te warm en met af en toe een lekker zonnetje traden om kwart over 12 beide A1 elftallen op het kunstgrasveld van Everstein voor hun wedstrijd. Met krap 12 spelers was het voor Meerkerk geen al te ruime bezetting, maar gelukkig zou Peter van Toor van de B1 na zijn wedstrijd snel naar Everdingen afreizen om op de bank plaats te nemen. De aftrap voor de eerste helft was voor Everstein en met weinig wind en ook geen hinderlijke zon was er ook geen noodzaak om van helft te wisselen. Alsnel bleek dat er hier voor Meerkerk mogelijkheden lagen, want al direct in het begin waren er enkele kansjes voor de voorhoede. Toch duurde het nog tot de elfde minuut, als Joop een eerste serieuze kans ziet mislukken. Vlak daarna schiet ook Sander een keer naast en mislukt een poging van Justin. Maar gelukkig is rond de twintigste minuut de ban gebroken en ziet Joop een schot van hem in het doel verdwijnen en staat Meerkerk met 0-1 op voorsprong. Niet lang daarna is het Justin die in kansrijke positie de bal langs de keeper jaagt en is het al 0-2 voor de geel-zwarten. Toch gaat het niet helemaal van een leien dakje, want Meerkerk staat minder onder druk en moet deze keer zelf het spel maken, iets wat ze niet gewend zijn. Maar met een zeer gemotiveerde verdediging die ook deze keer zijn mannetje goed staat, wordt zonder grote problemen en zonder tegendoelpunt de rust gehaald.

Direct na de aftrap van de tweede helft veranderd het spelletje vanaf de kant van Meerkerk duidelijk en ligt de druk vol op Everstein. Al binnen enkele minuten weet Justin zijn tweede van de dag te scoren en zet de 0-3 op het bord. Kort daarna is het de beurt aan Joop die de 0-4 binnenschiet en ook zijn tweede pakt op deze zaterdag. Everstein probeert aan voetballen toe te komen, maar Meerkerk weet hen telkens te onderscheppen en zelf snel het spel te keren om in de aanval te gaan. Vervolgens is het Levi die een scherp ingeschoten hoekschop van Sander in het doel weet te werken en dan staat er al een hele mooie en ook veilige 0-5 op het bord. Sander wordt daarna gewisseld voor Renée en die zou ook nog zijn stempel op de wedstrijd zetten. Everstein is duidelijk een beetje de weg kwijt halverwege de tweede helft en de twijfel slaat toe bij hen. Dit biedt Meerkerk nog meer de gelegenheid om vrijuit te spelen en daarvan maakt Renée dankbaar gebruik om ook te scoren en de stand te verhogen naar 0-6. Zelfs voetballend en met mooie combinaties weet Meerkerk telkens voor het doel van Everstein voor dreiging te zorgen en een enkele keer komen ook zij eruit, maar dan weet Joeri in laatste instantie erger te voorkomen, al is het met zijn vingertoppen. Ondertussen begint iedereen bij Meerkerk te geloven dat hij in de voorhoede speelt, want we zien ondertussen ook Daan en Levi vrolijk combinerend voor het doel van Everstein verschijnen. Toch is het Renée die met nog tien minuten te spelen de 0-7 op het scorebord bijtekent en ook daarmee zijn tweede van de dag maakt. Dan is het nog zaak om het eigen doel schoon te houden en dat valt aan het eind niet mee. Everstein zet nog enkele keren alles op alles om ook maar een doelpunt te maken, maar slaagt er dankzij de inzet van Mechiel, Leon en William niet in om dat ene doelpunt te maken. Met een mooie 0-7 overwinning en drie verdiende punten in de zak klinkt uiteindelijk het fluitsignaal van de scheidsrechter en kan Meerkerk met een goed gevoel de kleedkamer opzoeken.

Vooraf was er al enige hoop dat deze dag de punten mee gingen naar Meerkerk, maar je moet het wel even doen. Gelukkig deden de mannen het ook en werd er weer met veel inzet door iedereen gestreden voor een goed resultaat. Meerkerk steeg hierdoor van de elfde naar de negende plaats op de ranglijst en dat is mooi meegenomen. Eerlijk gezegd moet het mogelijk zijn om, gezien het spel tegen Sliedrecht, LRC en Unitas, nog enkele plaatsen hoger te komen, maar of dat gaat lukken? A.s. zaterdag is er weer een thuiswedstrijd, deze keer tegen de nummer twee van de competitie, de A1 van Alblasserdam. Dat is een taaie, maar de mannen gaan er weer voor.

Ad Slomp.