Puntje niet voldoende voor SV Meerkerk

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

2 mei 2015 14:30

Bleek, G.W. van

Een attractieve wedstrijd. Kansen over en weer, waarvan de meesten voor Meerkerk. Slechts twee werden er verzilverd, keurig verdeeld over beide teams. De 1-1 einduitslag betekent dat de geelzwarten moeten afwachten wie de eerste tegenstander zal zijn in de promotie-degradatiewedstrijden.

Redding
Een lekker voorjaarszonnetje op ’t Hoog. Het publiek genoot er zichtbaar van. Zij kregen ook nog eens een attractieve en sportieve wedstrijd voorgeschoteld. De uitstekend leidende scheidsrechter Van Bleek uit Tiel hield de kaarten op zak. Na een afwachtend begin – het duurde tot de 11e minuut – voordat we het eerste doelgevaar mochten optekenen. Met een geweldige redding voorkwam keeper Dennis Westerlaken  de openingstreffer voor Meerkerk. Het schot van Joey van Putten tikte hij ten koste van een corner uit de voor hem rechter benedenhoek.

Uit het boekje
Drie minuten later had de goalie van Nivo Sparta geen verweer. Een op snelheid uitgevoerde aanval, die startte met een dieptepass van Patrick Vuurens op Floren Streefkerk. Floren aarzelt geen seconde en geeft de bal voor op Martijn van der Hagen, die de bal uit de vlucht buitenkant links snoeihard binnen schiet. Een mooiere bekroning van een aanval uit het boekje was niet denkbaar.

Kansen
De gehele eerste helft blijf Meerkerk de bovenliggende partij. Er zijn mogelijkheden op meer. Floren Streefkerk test de kwaliteiten van de doelman. Die geeft geen krimp. Omdat Meerkerk niet scoort blijft hangt een tegenvaller in de vorm van een doelpunt van de gasten in de lucht. Zo ver komt het niet. De geelzwarten moeten wel een andere tegenslag incasseren. Gert Jan Koekkoek heeft last van de enkel en kan na een half uur spelen niet verder. Een behoorlijke aderlating. Sander Vink neemt zijn positie over en Mechiel van Zessen komt in het veld.

Thuisploeg onder druk
Na rust zien we een ander spelbeeld. Het is Nivo Sparta dat dicteert. Toch krijgt ook Meerkerk na rust de nodige kansen. Martijn van der Hagen heeft de tweede op de pantoffel. Helaas voor iedereen, die Meerkerk een warm hart toedraagt is het weer doelman Westerlaken die Nivo Sparta in de wedstrijd houdt. De ploeg uit Zaltbommel blijft jagen op de gelijkmaker. Trainer coach Theo van Geffen past een dubbele wissel toe om zo Meerkerk nog meer onder druk te zetten.

Stoomwals
Nadat Joey van Putten er jammer genoeg niet in slaagt om de bal in het net te werken, na een scrimmage is het de beurt aan de gasten. Het is Johnnie Noorthoek die aan een solo begint. Als een stoomwals rukt hij op over de as van het veld, om uiteindelijk naar buiten te worden gedrongen. Het gevaar lijkt geweken. Dat is slechts schijn. Met een uiterste krachtsinspanning weet hij de bal nog te plaatsen op de volledig vrijstaande Bjorn Jongste die met een geplaatst schot een kwartier voor tijd  de 1-1 op het scorebord zet.

Slotoffensief
Na het doelpunt is de verwachting dat Nivo Sparta gaat voor de winst. Toch is ook bij hen de pijp leeg. Het is juist Meerkerk dat in de laatste tien minuten er een slotoffensief uitperst. We noteren nog  vier mooie mogelijkheden. De kansen worden niet omgezet in doelpunten waardoor het 1-1 blijft.

Vertrouwen
Met nog één wedstrijd voor de boeg is het nu zeker. Meerkerk moet de nacompetitie in. Het is zaak om de vorm van de laatste periode vast te houden. Vertrouwen daar draait het om en dat heeft de ploeg. Ook vandaag mogen we toch weer spreken van een puike prestatie. Het was wel de nummer twee die op bezoek kwam. Door het puntverlies duikelde Nivo Sparta naar de vierde positie. Dat geeft ook maar weer eens aan hoe klein het krachtsverschil is in de Tweede Klasse F. Het is tenslotte niet de eerste ploeg uit de top die averij opliep op ’t Hoog.

Vooruitblik
Nu afwachten wie de tegenstander wordt op 16 mei. De belangrijkste kandidaat is het eveneens in geel-zwart spelende FC Perkouw uit Berkenwoude. Mocht Altena volgende week naast het kampioenschap grijpen, dan treffen we de Nieuwendijkers. Tot slot heeft ook Heukelum nog een kans. Om te mogen starten in de nacompetitie moet het zelf thuis winnen van Schoonhoven. Daarnaast is men afhankelijk van FC Perkouw dat op bezoek gaat bij Arkel en daar punten moet morsen. Ook hier geldt dat Altena wel het kampioenschap moet behalen. Kortom, spanning te over in 3c voor het in de wacht slepen van de felbegeerde ticket voor de nacompetitie.

Bijzonderheden
Youri van Blanken en Dick Kooijman, beiden geblesseerd en Thijs van Klij, geschorst, ontbraken op het wedstrijdformulier. Gert Jan Koekkoek viel geblesseerd uit

AdG

Opstellingen