SV Meerkerk stijgt met stip

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

31 oktober 2015 14:30

Hoogdalem, C.A van

Een degelijke 1-0 overwinning legde SV Meerkerk geen windeieren. De naaste concurrenten GRC ’14 en Nivo Sparta leden beiden een nederlaag. SV Meerkerk stijgt  daardoor met stip van de zesde naar de vierde positie op de ranglijst.

Open kans
Een zonovergoten sportcomplex ’t Hoog. Een goede publiek opkomst. Naar schatting 300 toeschouwers omzoomden het veld. Kortom een mooie entourage op de laatste dag van oktober. SV Meerkerk startte uitstekend. Al in de vijfde minuut dient zich een enorme kans aan. Een goede combinatie waarbij Thomas Mulders de bal speelt op Ruud Vink, die op zijn beurt de perfecte voorzet vanaf rechts aflevert. Floren Streefkerk schiet iets te gehaast. Keeper Mitchell van Kerkwijk redt en voorkomt daarmee een vroege achterstand voor Wilhelmina ‘26.

Verzorgd spel
SV Meerkerk dicteert met verzorgd spel de wedstrijd. Halverwege de eerste helft de nodige paniek in de defensie van de gasten uit Wijk en Aalburg. SV Meerkerk profiteert onvoldoende van de situatie. Gevaar moet komen uit een vrije trap van Sander Vink. Het is Ruud Vink die de bal teruglegt op de mee opgekomen Kenny van Gent. Kenny haalt verwoestend uit, maar helaas verdwijnt de bal een paar centimeter over het doel. Het is een kwartiertje voor rust. Wilhelmina ’26 houdt stand. We noteren nog een poging van Sander Vink, die het met een schot van afstand probeert. De bal vliegt langs de - voor SV Meerkerk - verkeerde kant van de paal.

Verzetten bakens
Na rust lijken de bakens enigszins verzet. Wilhelmina ’26 legt meer energie aan de dag en SV Meerkerk komt zo waar wat onder druk. Doelman Klaas-Jan van Zessen is op zijn post bij een vrije trap van Kevin van Esch. Een kopbal van de gasten uit een vrije trap gaat voorlangs. Wilhelmina ’26 doet weer mee.

Weinig kansen
SV Meerkerk weet toch na een minuut of tien in de tweede helft weer de controle te krijgen over de wedstrijd. Dit leidt niet direct tot gevaarlijke situaties voor het doel van de gasten. Youri van Blanken probeert het met een schot van afstand. Keeper Kerkwijk weet de bal te keren. Met nog twintig minuten op de klok zie je de ruimte op het veld groter worden. Wilhelmina ’26 blijft het middenveld overslaan. Het biedt SV Meerkerk de kans om na “verovering” van de bal weer opnieuw het spel te controleren, zonder dat daarvoor noemenswaardige inzet behoeft te worden verricht.

Kans gasten
Ondanks het veldoverwicht komt SV Meerkerk na ruim 70 minuten spelen goed weg. Corjan Vos schiet namens Wilhelmina '26 met een tegenstander in de rug de bal uit de draai in het zijnet. SV Meerkerk haalt opgelucht adem en komt goed weg. Eens te meer blijkt, dat in voetbal niet altijd de ploeg die het beste voor de dag komt, aanspraak kan maken op de winst. Voetbal blijft een sport van momenten. Dit keer loopt het goed af.

Meester
Een half uur voor tijd komt Patrick Vuurens in het veld voor Dick Kooijman. Ook deze middag blijkt maar weer eens over welke kwaliteiten Patrick beschikt. Kappend en draaiend weet hij zo maar drie vier man bezig te houden. Een kwartier voor tijd volgt de kers op de taart, als de meester zelf een bal uit een vrije trap van Sander Vink droog binnen knikt met het hoofd. De wijze waarop Patrick juicht, toont eens te meer zijn gedrevenheid om te winnen, en het plezier in het spelletje aan.

Ontsnapt
Na het doelpunt van Patrick ontstaat een patstelling op het veld. SV Meerkerk probeert de voorsprong te consolideren en Wilhelmina ’26 lijkt niet in staat om het tij nog te doen keren. Lijkt, want in de slotminuten van de wedstrijd is Gerben Vos dichtbij de gelijkmaker. Een afgeslagen bal komt voor de voeten van de middenvelder. Zijn inzet gaat naast. Het is de laatste doelgerichte actie van de wedstrijd.

Met stip
SV Meerkerk boekt een uiterst nuttige overwinning. Gelet op het spelbeeld terecht. Scoren blijft een  punt van aandacht. Gelukkig beschikt SV Meerkerk over een hechte defensie, waardoor één doelpunt in het voordeel beslissend kan zijn. Vanmiddag was dit opnieuw het geval.  Dankzij de overwinning stijgt SV Meerkerk met stip op de ranglijst. De naaste concurrenten Nivo Sparta en GRC ’14 verloren van respectievelijk SC Amstelwijck  en Alblasserdam. Gevolg SV Meerkerk vinden we dankzij de kleinst mogelijke overwinning na deze competitieronde terug op vierde positie van de  ranglijst.

Felicitaties
De felicitaties gaan uit naar Altena dat vandaag de eerste periode pakte. Toch wat onverwacht. Volgende week mag SV Meerkerk bewijzen dat het ook tegen hoog geplaatste ploegen op de ranglijst goede resultaten kan behalen. Tegenstander is dan en u raadt het al, de winnaar van de 1e periode Altena. Met recht mogen we spreken van een uitdaging voor onze mannen. Tot volgende week in Nieuwendijk.

AdG

Opstellingen

SV Meerkerk

Wilhelmina ’26

Bijzonderheden
Bij SV Meerkerk ontbraken wegens een blessure Theo van Zessen en René van Genderen.