Met een goed gevoel naar de nacompetitie.

GJS 1

... (kopbal)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

7 mei 2016 14:30

Klerks, M.H.A.M.

Op deze warme zaterdag is de laatste uitwedstrijd in de reguliere competitie tegen GJS. Een wedstrijd voor Meerkerk als opwarmer voor de nacompetitie maar voor tegenstander GJS is  er nog een nacompetitie plaats te verdienen.  Belangrijk is vooral een goed gevoel aan de wedstrijd over te houden en gevrijwaard te blijven van blessures en kaarten.  Gert-Jan Koekkoek  is na zijn schorsing weer beschikbaar en vormt samen met Timothy Cathalina het centrum van de verdediging, Sander Vink kan daarom weer doorschuiven naar het middenveld. De verdediging is daardoor met uitzondering van Gijsbert Bruijnes weer compleet. Door weekendjes uit van Klaas-Jan van Zessen en Wilco den Tuinder wordt vandaag het doel verdedigd door Michel van den Berg. Voor Michel  is het extra bijzonder omdat zoals bekend  GJS zijn oude club is.

Tegenstander  GJS probeert vanaf de aftrap met verzorgd voetbal de aanval te zoeken, of  dit de juiste tactiek is op het hobbelige veld is maar zeer de vraag. Meerkerk zoekt het meer in directer spel, voor het oog lijkt GJS daardoor een overwicht te hebben. GJS weet echter  nauwelijks kansen bij elkaar te voetballen, Meerkerk doet dit van begin af toch beter met zeker in de 1e helft een uitblinkende Youri van Blanken op het middenveld. Bij vrijwel alle aanvallen is Youri betrokken, regelmatig weet hij zich tussen meerdere tegenstanders vrij te spelen en een vrijstaande ploegmaat te vinden.  Er zijn geen grote kansen, maar Patrick Vuurens en Thomas Mulders krijgen schietkansen die niets opleveren. Slechts één keer dreigt het gevaarlijk te worden voor het Meerkerk doel. Na een slippertje van David Versluis kunnen de centrale verdedigers ingrijpen zodat het niet echt gevaarlijk wordt. Het directere spel van Meerkerk wordt na ongeveer een half uur beloond. Thomas Mulders wordt op snelheid weggestuurd aan de rechterflank. De voorzet van Thomas is precies op maat voor de inlopende Theo van Zessen. Keeper de Haan is volstrekt kansloos en Meerkerk leidt met 0 – 1. Na dit doelpunt probeert ook GJS het met aanvallen over minder schijven, prompt komen er ook wat mogelijkheden voor de gastheren. Eerst probeert Quincy Bartens het vanaf links, zijn schot gaat voorlangs zonder dat Michel van den Berg hoeft in te grijpen. Even later schiet Ruud Bos na een combinatie door het centrum naast. Het is een minuut of 3 voor rust voordat Michel van den Berg zijn eerste redding moet verrichten, het niet te moeilijke schot van Lorenzo Agnoli weet hij met niet al te veel moeite te verwerken. Kort voor rust was er nog een goede Meerkerkse aanval. Na combinatiespel van Thomas Mulders, Theo van Zessen en Patrick Vuurens is het laaststgenoemde die de bal binnen tikt. Het doelpunt wordt echter afgekeurd, volgens velen een terechte beslissing.

In de rust blijft Timothy Cathalina met een lichte blessure in de kleedkamer achter, zijn plaats wordt ingenomen door Rene van Genderen. De eerste grote kans na rust is voor Meerkerk. Dick Kooijman breekt door en is niet zelfzuchtig. Hij legt de bal onnauwkeurig terug en verprutst zo een 100% kans. Dit was de opmaat voor wat een uiterst levendige 2e helft zou worden. Tien minuten na rust geeft scheidsrechter Klerks nogal gemakkelijk een penalty aan GJS naar zijn zeggen wegens vasthouden. GJS-er Sjors Hendriks stelt zich op en schiet de bal in de voor hem linker hoek. Keeper Michel van den Berg weet de bal te stoppen en verricht hiermee een zeer belangrijke redding. Ook nu weer heeft GJS een optisch overwicht, met dien verstande dat nu met minder omwegen het Meerkerkse doel wordt gezocht. Door deze aanvalsdrift ontstaat ook veel ruimte voor de geel-zwarten. Theo de Boon wisselt na een kleine 20 minuten, Theo van Zessen  verlaat het veld en Floren Streefkerk mag met zijn snelheid proberen belangrijk te zijn. Kort daarna een smetje op de wedstrijd. In een duel krijgt Thomas Mulders een trap tegen zijn hoofd, velen houdden de adem in. Uiteindelijk valt het niet helemaal tegen, een flinke snee achter het oor maakt wel dat de wedstrijd voor Thomas over is. Thijs van Klij maakt het elftal compleet. Een paar minuten heeft Thijs nodig om te laten zien dat hij goed kan ingooien. Hij gooit de bal ineens in de richting van Youri van Blanken, Youri heeft even geen goed zicht op de bal en kan daardoor helaas niet afwerken. Het spel blijft snel op en neer golven.  Uit één van de Meerkerkse kansen valt in de 73e minuut het 2e doelpunt. Patrick Vuurens legt de bal breed op Floren Streefkerk die aan de rechterzijde van het veld, ruim buiten het penalty gebied staat. Floren bedenkt zich niet, de bal komt ideaal naar hem toe en hij zet zijn pantoffel  er ineens tegen. De bal vliegt met veel  vaart in de kruising. Alleen een speler met vertrouwen durft zo’n bal ineens te nemen, een schitterend doelpunt.

Ondanks de 0 – 2 achterstand geeft GJS het niet op en blijft de aanval zoeken. Vijf minuten voor tijd komt de beloning, een hoge voorzet wordt door Ruud Bos ingekopt, deze bal is ook Michel te machtig. Hier zou het bij blijven in deze wedstrijd die vooral na rust erg boeiend was.

We hopen dat de blessures van Thomas Mulders en Timothy Cathalina meevallen en dat ook Ruud Vink weer snel kan aansluiten. Volgende week is de laatste thuiswedstrijd tegen het al gedegradeerde Unitas. Daarna kan de focus geheel op de nacompetitie.