Nacompetitie avontuur over na dubbele nederlaag tegen Heerjansdam

Heerjansdam 1

... (kopbal)

Mannen zaterdag, 1, 1e klasse/2e klasse 1 nacompetitie

24 mei 2016 19:00

Essen, G. van

Vanavond staat de return van de 1e ronde nacompetitie tegen Heerjansdam op het programma. Voor  Meerkerk de zware opdracht om een achterstand van 2 doelpunten uit de heenwedstrijd goed te maken. Dit moet gebeuren zonder Kenny van Gent die afwezig is wegens vakantie, in zijn plaats start Thijs van Klij. De wedstrijd wordt gespeeld op het hoofdveld dat er door de werkzaamheden van onze vrijwilligers prima bij ligt.

Vanaf de aftrap is duidelijk dat Heerjansdam niet naar Meerkerk is gekomen om alleen maar de voorsprong uit de eerste wedstrijd te verdedigen. De gasten zoeken meteen de aanval zodra de mogelijkheden zich daartoe voordoen. In  de eerste 5 minuten mogen de gasten al meerdere corners nemen die vaak gevaarlijk voor het doel worden gebracht. Zo komt ook de eerste kans tot stand uit zo’n corner. Deze wordt half uitverdedigd, de afvallende bal komt voor de voeten van Jelmer Nugteren. Hij schiet hard en hoog in, Klaas-Jan van Zessen weet de bal knap over het doel  te tikken.  Meerkerk zoekt ook waar mogelijk de aanval zo kan  Ruud Vink de bal diep spelen op Patrick Vuurens, maar zijn schot gaat naast. Ondanks het overwicht van Heerjansdam is er na een kwartier een eerste grote kans voor de geel-zwarten, Ruud Vink kan helaas niet afronden.  Een minuut of 3 later gaat de wedstrijd in het slot. Na weer een gevaarlijk corner van Heerjansdam wordt de bal binnengewerkt door Mike Sloof. Door dit doelpunt moet Meerkerk driemaal scoren om minimaal een verlenging af te dwingen, een bijna onmogelijke opgave.

Meerkerk probeert er toch een echte wedstrijd van te maken. Zo is er een cross-pass van Gert-Jan Koekkoek op Koen Vermeer. Koen geeft de bal voor het doel, de bal wordt gemist door Ruud Vink.  De spitsen Rob Plaizier en Boy Stoops zijn weliswaar minder gevaarlijk dan afgelopen zaterdag maar wel doorlopend dreigend.

Een minuut of 5 voor rust rukt Sander Vink dreigend op met de bal aan de voet. Juist buiten de beruchte lijnen wordt hij zomaar van de sokken gelopen, de scheidsrechter laat ten onrechte doorspelen. Een missertje van scheidsrechter van Essen. Even later geeft Gert-Jan Koekkoek een diepe bal op Dick Kooijman. Dick neemt te tijd om de bal te controleren, maar schiet uiteindelijk over. Een minuutje voor rust valt bijna de definitieve beslissing als Boy Stoops kan doorbreken na een missertje van Gert-Jan Koekkoek, gelukkig  gaat het schot voor het doel langs en blijft de stand tot de rust 0 – 1.

Na rust probeert Theo de Boon wat accenten te verleggen, hij brengt Thomas Mulders voor Ruud Vink. Ook vandaag komt Meerkerk beter uit de kleedkamer na rust. Echt grote kansen levert het nauwelijks op. Een schot van afstand van Theo van Zessen dat over het doel verdwijnt en een goede kopbal van Patrick Vuurens van overigens te grote afstand zijn de belangrijkste wapenfeiten.  Na ruim een kwartier in het tweede bedrijf laat Heerjansdam ook nog eens van zich horen na een misser in de Meerkerkse defensie, Vincent Francke kan niet profiteren. Meteen daarna  een moment bij het andere doel waar velen op hebben gewacht. In een onoverzichtelijke situatie weet Thijs van Klij de bal hard achter keeper Sander Schreuder te schieten. Loon naar werken voor Meerkerk, even lijkt het er zelfs op of er nog meer mogelijk is. Meerkerk knokt voor wat het waard is, maar naarmate de tijd verstrijkt wordt duidelijk dat de gasten uit Heerjansdam zaterdag de tweede ronde zullen gaan spelen.

Een minuut voor het verstrijken van de officiële speeltijd maakt Stefan Lezer van afstand het winnende doelpunt in deze wedstrijd. De einduitslag is 1 – 2, opgeteld bij de 3 – 1 overwinning in de thuiswedstrijd laat er geen twijfel over bestaan wie in deze dubbele wedstrijd te sterkste is.

In de extra tijd krijgt Patrick Vuurens een publiekswissel. De Meerkerkse topschutter heeft zijn laatste wedstrijd gespeeld en krijgt een welverdiend applaus.

De felicitaties gaan uit naar de gasten uit Heerjansdam, over 2 wedstrijden kan er geen twijfel over bestaand dat zij de sterksten waren.