Meerkerk wint dik verdiend van sv BLC

SV BLC 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

24 september 2016 14:30

Dijk, M.P. van

Na 2 nederlagen buitenshuis is er vanmiddag de zware opgave om de 3 punten in huis te houden tegen sv BLC. We moeten echt over een zware opgave spreken, afwezig zijn Gert Jan Koekkoek, Koen Vermeer, Floren Streefkerk terwijl  Ruud Vink zeker niet fit is en op de bank begint. Een mooie en zware taak vanmiddag voor de geel-zwarte verdediging die naast keeper Klaas Jan van Zessen bestaat uit Sander Vink, René van Genderen, Thijs van Klij en Jacco van Zessen om te proberen het Meerkerkse doel “schoon” te houden.

Tegenstander sv BLC uit Den Bosch is een promovendus uit de 3e klasse en heeft na 3 wedstrijden één punt meer dan Meerkerk en zijn dus zeker niet te onderschatten. Vanaf het eerste  fluitsignaal  van scheidsrechter van Dijk proberen de gasten uit Den Bosch niet alleen te verdedigen, maar ook wel degelijk de aanval te zoeken. De topscoorder van de ploeg , Mischa Stuiver is niet opgesteld, mogelijk daarom ontbeert de ploeg stootkracht in de aanval. De aanvallende wapenfeiten van de in het groen gestoken gasten blijven beperkt doordat de Meerkerkse  verdedigers heel weinig weggeven. Na een minuut of 10 spelen zien we één van de zeldzame missers van de Meerkerkse verdediging als een terugspeelbal te kort is. Klaas Jan van Zessen kan door snel uit zijn doel te komen een vroege achterstand voorkomen.

Verder zijn er weinig doelrijpe kansen aan beide zijden, de verdedigers hebben voorlopig de touwtjes in handen. Na ruim een half uur spelen wordt het evenwicht doorbroken. Wilmar van Bruggen soleert het strafschopgebied binnen en wordt door een Boschenaar tegen de vlakte gewerkt. Scheidsrechter van Dijk twijfelt niet en wijst naar de penalty stip. Ondanks de aloude wijsheid dat het slachtoffer van een overtreding niet zelf de penalty moet nemen,  stelt Wilmar zich zelf op achter de bal. Het blijkt een juiste keuze, Wilmar schiet de bal onberispelijk binnen, de eerste grote Meerkerkse kans levert dus al de 1-0 voorsprong op.  In het vervolg van de 1e helft zou zich voor beide doelen nog één kans voordoen. Eerst schiet Wilmar van Bruggen uit de draai op het Bossche doel, keeper Bjorn Vorstenbosch kan redden. Juist voor rust nog een hachelijk moment voor het Meerkerkse doel als na een voorzet Sander Vink de bal wil wegtrappen terwijl deze wordt geblokt door een Bossche aanvaller. Gelukkig kan Klaas Jan de bal rustig oprapen.

Alle prognoses tijdens de rust over hoe het nu verder moet in deel 2 kunnen binnen een minuut de prullenbak in. Wilmar van Bruggen begint aan een indrukwekkende solo, een aantal keren lijkt hij de bal te verspelen maar dat is schijn. Hij sluit zijn solo af met een hard schot dat keeper Vorstenbosch te machtig is. Meteen na rust komt Meerkerk zo op 2-0, feitelijk al de beslissing van de wedstrijd.  In het verloop van de 2e helft is Meerkerk de overheersende partij, de doelkansen komen regelmatig, maar slecht bij één doel: dat van BLC. Zo probeert Bart Koomans keeper Vorstenbosch met een lob te verschalken, maar de boogbal is te helaas te kort.

Na ruim een uur voetballen is het ook voor de gasten duidelijk dat zij met lege handen naar huis zullen gaan. Dick Kooijman neemt een corner, de keeper denkt de bal te pakken, maar hij laat het speeltuig uit zijn handen vallen. Voor de 3e maal deze middag kan Wilmar van Bruggen scoren, ditmaal kan hij de bal eenvoudig binnentikken.

De wedstrijd is duidelijk gespeeld, jammer is dat de frustraties bij BLC de overhand krijgen. Zo wordt er een minuut of 20 voor tijd een veel te forse overtreding gemaakt op Mechiel van Zessen. BLC-er Theo Beekmans krijgt van de scheidsrechter de rode kaart voorgeschoteld zodat de Bosschenaren ook nog met een man minder verder moeten.

Doelpunten komen er niet meer, in de slotfase krijgen Ruud Vink en Leon de Leeuw nog speeltijd. Vandaag is een compliment voor de hele ploeg op zijn plaats, de organisatie van het elftal was goed, de taken werden perfect uitgevoerd. Verder was er een heuse uitblinker in de persoon van Wilmar van Bruggen die voor de krenten in de pap zorgde.

Volgende week speelt Meerkerk weer thuis, dan tegen Hardinxveld.

K.O.