Meerkerk beleeft vervelende middag in Wijk bij Duurstede.

CDW 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

29 oktober 2016 14:30

Vreeswijk, W. van

Vanmiddag speelt Meerkerk de uitwedstrijd tegen CDW in Wijk bij Duurstede. De kantine van de thuisclub is reeds in gereedheid gebracht voor het “oktoberfest” dat daar vanavond gevierd gaat worden. Meerkerk mag vanmiddag gaan proberen het feest te verzieken door het 1e elftal van de thuisclub te verslaan. Het moet dat in eerste instantie doen zonder Sander Vink, hij start door een lichte blessure op de bank. Ook Floren Streefkerk ontbreekt nog door een blessure.

Meerkerk start slecht op het langs de Lek gelegen kunstgrasveld. Het lijkt alsof diverse spelers voor de eerste keer op kunstgras lopen, het ziet er allemaal onwennig en vooral ook onzeker uit. De thuisploeg is zeker geen wonderteam, maar Ingmar de Wit is zeker een behendige speler die in staat is om het tegenstanders erg lastig te maken. Verder heeft CDW een wapen door de gevaarlijke verre inworpen waarvan het regelmatig gebruik maakt. Het eerste echte doelgevaar ontstaat ook uit zo’n ingooi, er ontstaat een scrimmage voor het Meerkerkse doel, aanvoerder Gert Jan Koekkoek komt als winnaar uit dit duel. Meerkerk laat aanvallend aanvankelijk helemaal niets zien, pas na een kwartier lijkt de ploeg enigszins gewend te raken aan het kunstgras.

CDW blijft de meest aanvallende ploeg, zo soleert rechtervleugel verdediger Pim Plantinga langs de zijlijn tot aan de Meerkerkse achterlijn, zijn voorzet is niet nauwkeurig genoeg. Na ruim een half uur spelen komt CDW op dat moment verdiend op voorsprong. Aan de linkerzijde van het veld krijgt de ploeg een vrije trap te nemen in de persoon van vleugelverdediger Tim van Ravenshorst. De vrije trap gaat over de grond door een woud van benen, maar wordt vreemd genoeg door niemand aangeraakt. Klaas Jan van Zessen heeft door de drukte de bal waarschijnlijk niet of veel te laat zien aankomen, feit is dat de bal ineens binnenvalt, 1 – 0 na ruim een half uur spelen.

Een minuut of 5 voor rust ontstaat de grootste mogelijkheid voor Meerkerk als Wilmar van Bruggen wegdraait van één van de verdedigers.  Deze maakt een slimme overtreding door Wilmar bij zijn arm vast te houden. Wilmar komt daardoor net een fractie van een seconde tekort om de uitopende keeper te kunnen omspelen.

Tijdens de rust heeft trainer Theo de Boon ongetwijfeld zijn manschappen te verstaan gegeven dat het gebodene in de 1e helft onvoldoende was. Wat hij precies gezegd heeft blijft binnen de muren van de kleedkamer, een feit is wel dat Meerkerk na rust een stuk energieker speelt. In de eerste minuten na rust is Bart Koomans zijn directe tegenstander een paar keer de baas, dat levert naast een achter draaiende bal ook enkele bruikbare voorzetten op. Elmar Monfrooy, in de rust ingevallen voor Dick Kooijman, speelt een goede 2e helft, hij voelt zich als zaalvoetballer prima op zijn gemak op het kunstgras.  CDW waagt zich nauwelijks  nog op de Meerkerkse helft, een counter van de thuisploeg smoort omdat Ingmar de Wit de bal niet goed kan controleren.

Het spel speelt zich voornamelijk af op de helft van de thuisploeg, naar mate de tijd verstrijkt gaat Meerkerk steeds meer de bal lang naar de spitsen spelen. Op zich begrijpelijk maar de aanvallen worden te voorspelbaar en daardoor gemakkelijker te verdedigen. Aanvoerder Gert Jan Koekkoek gaat als extra spits spelen, eenmaal levert dit een grote kans op, maar Gert Jan schrikt van de kans en keeper Ibrahim El Salih houdt zijn doel schoon. De grootste kans is een minuut voor het verstrijken van de officiële speeltijd voor Bart Koomans. Na een verre inworp van Thijs van Klij valt de bal zomaar voor zijn voeten. Bart kan schieten maar uitgerekend op dit moment verricht keeper El  Salih zijn beste redding van deze middag.

Scheidsrechter van Vreeswijk heeft goed het oog gehad in het veelvuldig tijdrekken van de thuisploeg en staat minutenlang extra speeltijd toe, uiteindelijk niet voldoende voor Meerkerk. De nederlaag is een feit en de conclusie luidt dat de wedstrijd is verloren door een te zwakke eerste helft. In deel twee heeft het allemaal niet meegezeten en kon de wedstrijd helaas niet meer worden omgekeerd.

Volgende week speelt Meerkerk thuis tegen Tricht, de ploeg van oud-Meerkerk trainer Marcel van Steenis.

K.O.