Meerkerk verliest door doelpunt in extra tijd van Roda Boys

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

10 december 2016 14:15

Bleek, G.W. van

Op deze waterkoude en sombere middag speelt Meerkerk thuis tegen 1e periodekampioen en de huidige nr. 2  van de ranglijst Roda Boys uit Aalst. Door blessures ontbreken Gert Jan Koekkoek, Bart Koomans en Mechiel van Zessen. De KNVB heeft vastgesteld dat wedstrijden die zonder kunstlicht gespeeld worden vandaag uiterlijk om 14.15 uur moeten beginnen in verband met de invallende duisternis, een prima maatregel zoals zou blijken. De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter van Bleek uit Tiel.

De gasten uit Aalst proberen in minuut 1 al iets te forceren, dit leidt meteen al tot een hoge voorzet. Klaas Jan van Zessen probeert de bal te vangen, maar hij kan de natte en dus glibberige bal niet vasthouden. Gelukkig is er geen aanvaller van de gasten in de buurt zodat Meerkerk alsnog kan uitverdedigen. Goed en wel bekomen van de schrik moet de wedstrijd voor Meerkerk dan nog beginnen. In de aanvangsfase blijft Roda Boys de iets beter ploeg. Het duurt een klein kwartier alvorens ook Meerkerk aanvallend iets laat zien. Ruud Vink speelt de bal diep waardoor Floren Streefkerk het sprintduel van zijn verdediger kan winnen. Keeper Geert Verhoeven is op tijd uit zijn doel om een tegendoelpunt te voorkomen. Even later wordt Floren nogmaals op avontuur gestuurd, ditmaal door Youri van Blanken. Weer is keeper Verhoeven belangrijk voor zijn ploeg, hij blijft goed op zijn benen staan en dwingt Floren naar buiten zodat de kans verloren gaat.

Nog even later de derde Meerkerkse mogelijkheid in een paar minuten. Youri van Blanken schiet hard op het doel, ditmaal is keeper Verhoeven geklopt maar de bal verdwijnt via de bovenkant van de lat over het doel.  Na deze periode van Meerkerkse dadendrang neemt Roda Boys de regie van de wedstrijd weer over.  Bart Goesten die bij Roda Boys als rechterspits speelt bezorgt Rene van Genderen handenvol werk. Meerdere keren ziet hij kans om gevaarlijke voorzetten voor het Meerkerkse doel te geven. Gelukkig worden centraal achterin bij Meerkerk de meeste duels gewonnen door Sander Vink en Thijs van Klij zodat het rendement van de voorzetten voorlopig nihil blijft. Roda Boys gaat het daarom ook van afstand proberen. Sjors Maas is de eerste die zo’n poging waagt, het schot wordt nog licht van richting veranderd door een verdediger en eindigt tegen de paal. De terugspringende bal  kan door Meerkerk worden uitverdedigd.

Nog juist binnen het half uur is er dan toch een vlotte aanval van de thuisploeg. Ruud Vink weet de vrijstaande Dick Kooijman te vinden. Dick staat links van het veld, nog net binnen het 16-meter gebied en schiet binnenkant rechts geplaatst binnen. Een mooi doelpunt al zullen de supporters uit Aalst zeggen dat het wel een grote verdedigingsfout is. Al met al een belangrijke voorsprong voor Meerkerk.  Even later is er de kans voor Meerkerk om de voorsprong te verdubbelen als Floren Streefkerk een dieptepass geeft op Wilmar van Bruggen. De sterk keepende Geert Verhoeven voorkomt een 2e Meerkerks feestje. Het laatste kwartier van de eerste helft is Roda Boys de bovenliggende partij. Er komen ook kansen uit voort, spits Freek van Eembergen legt de bal terug op Dennis van Es, hij schiet hard in, het is maar goed dat de bal op weg naar het doel van richting veranderd en zo achter de achterlijn verdwijnt.  Ook komt even voor rust een voorzet voor éénmaal wel aan bij spits van Eembergen, nu gaat zijn kopbal over, zodat Meerkerk de rust haalt met een 1-0 voorsprong.

Na rust doen de gasten uit Aalst er nog een schepje bovenop. Meteen na rust is Mike Scholten al gevaarlijk als hij een corner ineens op de slof neemt. Roda Boys heeft meer moeite om de Meerkerkse achterlijn te halen omdat Rene van Genderen er op karakter in slaagt om Bart Goesten in toom te houden. Daarom gaan de gasten hun heil zoeken in afstandschoten. Als deze schoten niet naast of over gaan is er steeds Klaas Jan van Zessen die redding brengt, na zijn foutje in de 1e minuut keept hij gewoon een heel goede wedstrijd. Meerkerk blijft wel dreigend in de tegenaanval. Floren Streefkerk en Wilmar van Bruggen zijn gevaarlijke klanten, zeker als de tegenstander ruimte weg moet geven. Met nog een klein kwartier te gaan komt Meerkerk nog tot een goede aanval als invaller Jacco van Zessen de bal bij Youri van Blanken kan bezorgen. Zijn schot is hard en gericht, keeper Verhoeven tikt de bal over, alweer een knappe redding van deze doelman. Meteen daarna slaat het noodlot toe voor Meerkerk, bij een hoge voorzet ziet Freek van Eembergen kans de gelijkmaker binnen te koppen. Meerkerk moet proberen het  gelijkspel over de streep te trekken en lijkt hier met veel inzet in te slagen. In de extra tijd gaat het alsnog helemaal verkeerd als een op zich ongevaarlijke inzet van Roda Boys tegen de arm van Sander Vink komt. Er is totaal geen sprake van opzet maar scheidsrechter van Bleek kan niet anders dan een penalty toekennen die door Bart Goesten wordt ingeschoten.  De gasten zullen zeggen dat de overwinning verdiend is, voor het hardwerkende Meerkerk is het erg sneu dat de wedstrijd in de extra tijd alsnog verloren gaat.

K.O.