Meerkerk na flitsende eerste helft ruim langs CDW.

CDW 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

1 april 2017 14:30

Quinten, J.J.L.W.

De strijd om de laagste plaatsen en eventuele nacompetitie voor degradatie lijkt inmiddels achter de rug, Meerkerk kan nu andere doelen gaan stellen. Trainer Theo de Boon geeft aan graag bij de eerste 5 ploegen op de eindranglijst te willen horen. Een mooie doelstelling, tegenstander CDW heeft 2 punten meer dan Meerkerk en staat op plaats 6. Om de doelstelling te kunnen halen zal er vandaag dus gewonnen moeten worden van CDW uit Wijk bij Duurstede. In de uitwedstrijd werd met 1-0 verloren. Meerkerk moet het vandaag doen zonder Sander Vink die geschorst is en Gert Jan Koekkoek die nog ontbreekt vanwege een knie blessure. Het centrale verdedigingsduo bestaat daarom vandaag uit Thijs van Klij en René van Genderen.

Het eerste doelgevaar is vanmiddag voor het doel van de thuisploeg. René van Genderen probeert een hoge voorzet weg te koppen, hij kan niet voldoende bij de bal en kopt deze recht omhoog. De bal komt bij CDW-er Rosh Rigter, hij schiet gehaast hoog over. Na deze waarschuwing van de gasten is het één en al Meerkerk dat de klok slaat. Het eerste Meerkerkse gevaar is nog in de aanvangsfase als Youri van Blanken vanaf de linkerflank een voorzet geeft die ineens in het doel lijkt te verdwijnen.  Keeper Sander de Zeeuw kan met één hand de bal doortikken zodat deze in de richting van de rechter achterlijn verdwijnt.

In de eerste helft zal Meerkerk veel beter en gevaarlijker zijn dan het jeugdige CDW. In alle linies zijn de geel-zwarten de baas het leidt tot vele doelkansen en dus een leuke wedstrijd voor het thuispubliek. Nog voor er 10 minuten gespeeld zijn is er al een goede voorzet van Koen Vermeer die bij Wilmar van Bruggen komt. De Giessenburgse spits van Meerkerk schiet voorlangs. Na een kwartier spelen zal het Meerkerkse overwicht tot een dik verdiend doelpunt leiden. Mechiel van Zessen geeft een voorzet, keeper Sander de Zeeuw slaat de bal weg maar niet voldoende naar de buitenkant en geeft hiermee een rebound weg aan Youri  van Blanken. Youri schiet beheerst het openingsdoelpunt binnen, gelukkig nu eens een snelle voorsprong voor de Meerkerkers.

Goed om te zien is vanmiddag de goede wedstrijd die Mechiel van Zessen vandaag speelt. Vorige week werd Mechiel om tactische redenen al na een half uur gewisseld, natuurlijk voor hem een grote teleurstelling. Vandaag toont Mechiel karakter en laat hij zien dat hij belangrijk is voor het elftal. Na een kleine 20 minuten geeft Mechiel een keurige steekpass op Youri van Blanken. Youri probeert de bal bij de eerste paal binnen te schieten, keeper de Zeeuw weet dit knap te voorkomen.  Het zal slechts uitstel betekenen, even later  verdubbeld Wilmar van Bruggen de Meerkerkse voorsprong door een uitval van Meerkerk te bekronen met een uithaal met links die te machtig is voor keeper de Zeeuw. Een 2-0 voorsprong als er nog geen kwart wedstrijd is gespeeld is een feit.

Youri van Blanken probeert nog binnen het half uur de marge nog verder te vergroten. Hij schiet vanaf een meter of 12 uit de draai op het doel, zijn schot verdwijnt rakelings naast het doel. Daarna is er een zeldzaam spannend moment voor het Meerkerkse doel. Een corner van de gasten is gevaarlijk maar kan door de goed opgestelde Dick Kooijman van de doellijn wordt weggekopt. Ook de tweede mogelijkheid die uit deze situatie voortkomt smoort bij een Meerkerkse verdediger. Meteen daarna is het weer Meerkerk dat het spelbeeld bepaald. Wilmar van Bruggen snoept de bal af van een verdediger van de gasten en gaat over links op snelheid in de richting van de achterlijn. Hij laat een spatzuivere voorzet los die door Bart Koomans wordt ingeschoten. Keeper de Zeeuw weet deze inzet te keren, maar slaat daarmee de bal voor de voeten van Youri van Blanken. Youri bekroont zijn sterke wedstrijd met een 2e doelpunt en zet zijn ploeg hiermee op 3-0, een ongekende weelde voor de thuisploeg. Dit zal tevens de ruststand zijn.

Waarschijnlijk is er bij de gasten in de kleedkamer een hartig woordje gesproken, ze komen een stuk feller uit de kleedkamer. Tot veel doelgevaar zal het allemaal niet leiden, Theo van Zessen speelt weer als een prima stofzuiger op het middenveld en de Meerkerkse verdedigers blijven allemaal kaarsrecht overeind, keeper Klaas Jan van Zessen heeft een rustige middag. Meerkerk is minder overheersend als voor de rust, maar de uitvallen van de thuisploeg blijven wel degelijk dreigend. Voor een neutrale toeschouwer zal de tweede helft waarschijnlijk niet echt leuk zijn om naar te kijken, gezien door een Meerkerkse bril moet je zeggen dat de wedstrijd netjes wordt uitgespeeld zonder dat er veel wordt weggeven. Een goede overwinning, het enige smetje op deze goede teamprestatie zijn de gele kaarten voor David Versluis en Mechiel van Zessen.

Volgende week speelt Meerkerk een uitwedstrijd tegen Wilhelmina’26 , de kanaries. Meerkerk neemt dan de witte reservekleding mee naar Wijk en Aalburg.

K.O.