Meerkerk wint van Nivo Sparta en stelt 2e klasserschap veilig.

Nivo Sparta 1

... (lob)
Sander Vink (intikker)

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse F

29 april 2017 14:30

Drunen, A.H. van

Vandaag is er een lastige uitwedstrijd tegen het ambitieuze Nivo Sparta, de nieuwe club van onze trainer Theo de Boon. Sander Vink wordt daar zijn assistent.  Meerkerk heeft nog 1 punt nodig om het 2e klasserschap definitief en op eigen kracht veilig te stellen. Nivo Sparta heeft een periodetitel binnen, het wil met een goed gevoel in mei aan de nacompetitie beginnen. Meerkerk speelt vandaag zonder Mechiel van Zessen, hij kreeg vorige week geel en is geschorst. Gert Jan Koekkoek is gelukkig weer van de partij. De plaats onder de lat wordt vandaag ingenomen door Wilco den Tuinder, Klaas Jan van Zessen begint op de bank.

Na het beginsignaal van scheidsrechter van Drunen probeert Nivo Sparta het technisch overwicht uit te buiten. Dat levert de eerste 10 minuten geen doelkansen op, de verdediging van Meerkerk staat goed, er wordt vrijwel niets weggegeven, aanvallend kunnen de geel-zwarten niets betekenen. Na deze eerste periode van aftasten wordt langzamerhand Nivo Sparta de bovenliggende partij. De eerste speldenprik van de thuisploeg wordt uitgedeeld door Tim de Laat, zijn schot wordt geblokt en verdwijnt over de achterlijn zonder dat Wilco den Tuinder moet ingrijpen. Een paar minuten later is er een levensgrote kans voor topschutter Willem Looyen. Na een scrimmage krijgt hij de bal op het hoofd, de kopbal verdwijnt gelukkig met een boog over het doel.

Na een minuut of 20 is er weer een gevaarlijke aanval van Nivo Sparta. Spits Willem Looijen is alles en iedereen de baas en probeert de bal met een lob over Wilco den Tuinder  in het doel te plaatsen. Zijn ploegmaat Jordi de Wit geeft net voor de doellijn het laatste tikje, de thuisploeg heeft na 20 minuten voetbal de op dat moment verdiende voorsprong te pakken. Nivo Sparta probeert in deze van de thuisploeg sterke periode steeds snel spits Looijen aan te spelen met de bedoeling zo medespelers in vrije positie te krijgen. Na een klein half uurtje krijgt Meerkerk meer vat op dit spelletje.  De pass op de spits komt steeds minder vaak aan, komt de bal wel aan dan zijn er altijd nog de centrale verdedigers  Gert Jan Koekkoek en Thijs van Klij die verder onheil voorkomen.

Nu het verdedigend beter gaat kan Meerkerk ook aanvallender gaan denken. Na ruim een half uur spelen is er de eerste uitgespeelde kans voor Meerkerk. De vandaag weer sober en nuttig spelende Theo van Zessen speelt Bart Koomans aan. Zijn schot wordt met de nodige moeite gekeerd door keeper Dennis Westerlaken. Vanaf nu is er meer evenwicht in de wedstrijd, de Meerkerkse aanvalsleider Wilmar van Bruggen komt vanaf nu ook in het spel voor. Een minuut of 5 voor rust kan Wilmar op aangeven van Youri van Blanken gevaarlijk worden, zijn schot verdwijnt voorlangs het doel. Ook Nivo Sparta doet voor het rustsignaal nog van zich spreken, alweer Willem Looijen wordt met zijn rug naar het doel aangespeeld, zijn schot uit de draai gaat over het doel. Het laatste woord voor rust is voor Meerkerk. Na onoplettendheid van verdedigers van de thuisploeg is het Sander Vink die slim achter de verdedigers is gekropen. Sander kan de bal in het doel lepelen en zo voor de onverwachte maar uiterst plezierige 1-1 ruststand zorgen.

Tijdens de rust heeft Arwin van Dijk de vlag overgenomen van Karel Martens die helaas wegens een blessure niet verder kon, in het veld komen voorlopig geen wijzigingen. Meerkerk gaat in de tweede helft verder zoals het de eerste helft is geëindigd, met geconcentreerd spel en hard werken. Wel is er na een minuut of 5 een gevaarlijke voorzet van Johnnie Noorthoek die voorbij de 2e paal bij de sterk spelende Jordi de Wit komt.  Juist op tijd kan een Meerkerkse verdediger de inzet blokkeren. Het grote overwicht van de Bommelaars is weliswaar over, met zoveel klasse in de ploeg blijven ze natuurlijk wel bij tijd en wijle gevaarlijk. Na een klein kwartier is er een hoge voorzet van Marvin Westerduin, Gert Jan Koekkoek wil wegkoppen maar krijgt een zwieper van Willem Looijen. De bal dreigt over Wilco den Tuinder heen in het doel te verdwijnen. Wilco kan met een uiterste krachtsinspanning de bal net naast het doel tikken. Wilco was toch al bezig goed in de wedstrijd te groeien, deze redding was echt van grote klasse. In minuut 20 weer een flits van de thuisploeg, een lange voorzet wordt door Jordi de Wit verlengd op Willem Looijen. De Meerkerkse verdedigers dwingen de spits zoveel mogelijk naar de zijkant van het veld, het schot verdwijnt op de buitenkant van de paal, vanuit deze hoek kon de bal bijna niet in het doel.

Individueel is de thuisploeg beter, het Meerkerkse team dwing bewondering af met zijn inzet en vastberadenheid. Een minuut of 5 voor het einde krijgt Meerkerk vrij onverwacht een royale beloning voor de enorme inzet. Een prima aanval met Sander Vink en de ingevallen Ruud Vink eindigt bij Wilmar van Bruggen. Wilmar komt nogeens met zijn handelsmerk van dit seizoen, bal aannemen en ineens wegwezen. In dit geval schiet hij ook nog eens de winnende 1-2 binnen.

Een puike teamprestatie van de mannen, volgende week is er een thuiswedstrijd tegen GDC.

K.O.