Enthousiast spelend Beloften Elftal wint van Almkerk

Almkerk beloften

28 februari 2017 20:00

Mark Vermeer

Op een waterkoude avond speelde het Beloftenelftal zijn vierde wedstrijd van het seizoen, ditmaal een thuiswedstrijd tegen Almkerk. Uitgenodigd zijn 15 spelers, normaal uitkomend in het 1e, 2e dan wel het 3e elftal. Tegenstander Almkerk bestond voornamelijk uit spelers uit het 2e elftal dat speelt in de reserve hoofdklasse. Op papier een leuke tegenstander dus.

Het begin van de geel-zwarten is goed, er wordt vroeg druk gezet en vaak levert dit al op de Almkerkse helft balbezit op voor de thuisploeg. De spitsen Joop Friedeman en Bart Koomans nemen keer op keer het initiatief om de tegenstander op te jagen, dit wordt meteen overgenomen door de middenvelders en verdedigers. Het is een krachten vretend spelletje maar het blijkt lonend te zijn. Al voordat er 10 minuten verstreken zijn beloont de thuisploeg zichzelf. Het is Joop Friedeman die een goede actie heeft vanaf de linkerkant.  Zoals dat bij een spits hoort bedenkt hij zich niet zodra de schietkans zich voordoet. Met een onverwacht en laag schot in de korte hoek verrast hij de keeper en zet de 1-0 op het denkbeeldige scorebord.

Na dit vroege doelpunt wil Meerkerk meer, het gaat niet achteruitlopen. Verdedigend staat het goed met Thijs van Klij en Mechiel van Zessen als centraal duo. Voor de rechts back positie heeft Theo de Boon een verrassende keuze gemaakt. Sander Slomp is als rechtsachter opgesteld, normaal is Sander aanvaller maar met zijn snelheid moet het mogelijk zijn om verdedigend overeind te blijven en ook aanvallend een bijdrage te leveren. Dit experiment pakt goed uit, misschien kan dit in de toekomst een vervolg krijgen. In de eerste helft blijft Meerkerk de bovenliggende partij het middenveld heeft controle over de wedstrijd en de spitsen blijven beweeglijk en dreigend. Slechts een korte periode, een minuut of 10 voor rust, wordt het lastig als Almkerk in korte tijd een aantal corners en vrije trappen te nemen krijgt.

Na de rust komen bij Meerkerk Jesse Breijer, Levi Goedgeluk, Daan Kievith en Leon de Leeuw in het veld zodat iedereen de kans krijgt tenminste 45 minuten te spelen. Tegenstander Almkerk komt feller uit de kleedkamer, de trainer had kennelijk een hartig woordje gesproken. Misschien speelt ook een rol dat hoofdtrainer John Vink inmiddels aandachtig toeschouwer is.  Almkerk probeert zijn tegenstander vast te zetten wat het eerste kwartier van de tweede helft goed lukt. De thuisploeg laat in deze periode zien te willen knokken voor een goed resultaat. Er wordt vinniger gespeeld, maar scheidsrechter Mark Vermeer houdt de wedstrijd keurig in de hand. Na ruim een kwartier spelen is er een grote kans voor Almkerk, Thijs van Klij weet  deze aanval met een flinke krachtsinspanning te onderbreken. Hierna krijgt Meerkerk langzamerhand weer iets meer grip op de wedstrijd en kan het met uitvallen ook weer dreigend worden. Almkerk blijft weliswaar de iets betere ploeg, de grootste kansen zijn echter voor Meerkerk, met name Melvin van den Heuvel  krijgt  2 mooie kansen. Melvin speelt een behoorlijk goede wedstrijd en werkt hard, maar de kansen laat hij helaas onbenut. Keeper Joeri den Ouden ziet kans om zijn doel schoon te houden, hij heeft een aantal hoge voorzetten van Almkerk klemvast gepakt en is nauwelijks in de problemen gekomen. Omdat Meerkerk het net ook niet meer kan vinden blijft het bij 1 – 0 voor de thuisploeg. Een goede oefenwedstrijd waarbij het positieve gevoel overheerst. Wat mij betreft is een bedankje op zijn plaats voor scheidsrechter Mark Vermeer, grensrechter Marco Vroege en uiteraard Cor Bot die iedereen van een drankje voorzag in de kantine.

K.O.