Winst voor Meerkerk in boeiende openingswedstrijd

Hardinxveld 1

Bart Koomans (intikker)
... (intikker)
... (kopbal)
Bart Koomans (intikker)

Mannen, 1, 2e klasse F

23 september 2017 14:30

Na een seizoensvoorbereiding van 5 weken is dan vandaag eindelijk de eerste competitiewedstrijd tegen en in Hardinxveld. Voorafgaand aan de wedstrijd moet ik 2 vervelende nieuwtjes doorgeven. Angelo Baal heeft helaas aangegeven om privé redenen te moeten stoppen met voetballen, we hebben begrip voor zijn besluit maar vinden het jammer dat we zijn positieve inzet gaan missen.  Verder is misschien bij velen al bekend dat oud Meerkerk spits Wilmar van Bruggen bij zijn nieuwe vereniging Stedoco een zware knieblessure heeft opgelopen. Ik wil Wilmar veel sterkte toewensen bij zijn zware revalidatie.

Tegenstander Hardinxveld heeft evenals Meerkerk een aantal belangrijke spelers verloren ten opzichte van vorig seizoen, interessant om te zien is hoe beide elftallen met de gedwongen wijzigingen omgaan. De bekerwedstrijden waren slechts voorbereiding vanaf vandaag is het om het “echie”. In de openingsfase is het de thuisploeg die probeert de eerste tik uit te delen. Robin de Kok slalomt door de Meerkerkse verdediging, keeper Wilco den Tuinder redt met de voet. De eerste Meerkerkse mogelijkheid is even later als Bart Koomans vanaf links een geplaatste voorzet geeft aan Leon de Leeuw. Zijn schot is niet venijnig genoeg om keeper Karsten de Graaf te verontrusten. Meteen daarna is het weer Hardinxveld dat gevaarlijk wordt in de persoon van Robin de Kok, gelukkig voor Meerkerk verdwijnt zijn schot over het doel.

Na een dik kwartier spelen geeft aanvoerder Gert Jan Koekkoek een schitterende dieptepass op Dick Kooijman. Dick gaat op snelheid naar de achterlijn en geeft een geplaatste voorzet op Bart Koomans. In de drukte tussen een aantal verdedigers en de keeper weet Bart het laatste tikje te geven en zo deze mooie aanval doeltreffend af te ronden. In het vervolg is Theo van Zessen vaak het aanspeelpunt in de spits. De bedoeling is dat hij de bal vasthoudt en dat de middenvelders dan bijsluiten. In minuut 22 is dit bijna succesvol als Youri van Blanken degene is die bijsluit en meteen een schietkans krijgt. Zijn schot is prima, de reactie van keeper Kasten de Graaf is ook goed, met een uiterste krachtsinspanning tikt hij de bal naast zijn doel.

Na een half uur komt Hardinxveld vrij onverwacht op gelijke hoogte. De thuisploeg krijgt een corner, Wilco den Tuinder gaat finaal onder de bal door en de vrijstaande Vincent van Lopik heeft weinig moeite de gelijkmaker te laten aantekenen. Hierna is Hardinxveld een aantal minuten de bovenliggende partij, zo komt Richard Zwakhals net tekort om een voorzet binnen te tikken. De laatste minuten voor het rustsignaal pakt Meerkerk het weer op, het geel-zwarte middenveld gaat weer overheersen. Een minuut of 4 voor rust krijgt Bart Koomans een grote kans, hij schiet zelf waar afleggen op Theo van Zessen waarschijnlijk beter was geweest. In de extra tijd voor rust komt Meerkerk alsnog verdiend op voorsprong. Bart Koomans breekt op rechts door, ditmaal geeft hij een goede voorzet die door Youri van Blanken in de touwen wordt gewerkt.

Meteen na rust moet Wilco den Tuinder aan de bak, zijn redding met de voet is belangrijk. Hij neemt hiermee revanche voor zijn misser bij het tegendoelpunt. In de openingsfase van de tweede helft zijn er kansen voor beide doelen. Mechiel van Zessen probeert in de korte hoek te scoren op aangeven van Youri van Blanken, het schot verrast keeper de Graaf niet. Even later laat Youri alweer zien dat hij prima in de wedstrijd zit met een schitterende cross pass op Bart Koomans. Weer is het keeper Karsten Kroon die met de voet redt. Meerkerk is de beter voetballende ploeg, toch komt Hardinxveld na 26 minuten voor de 2e maal op gelijke hoogte als al weer Vincent van Lopik een voorzet over Wilco den Tuinder, maar onder de doellat binnen kopt. Protesten van Meerkerkse zijde dat er een duwfout gemaakt zou zijn worden weggewuifd door scheidsrechter van Hoogdalem.

Na ruim een half uur beslist Meerkerk de wedstrijd. De ingevallen Melvin van den Heuvel laat van grote afstand een zwabberschot los. De verder goed keepende de Graaf verwerkt dit schot niet goed, de bal komt bij Bart Koomans. Heel simpel is de kans niet, maar het lukt Bart zijn 2e en tevens Meerkerks 3e van de middag te scoren. In de slotfase probeert Hardinxveld met alles wat het in huis heeft nogmaals gelijk te maken, maar Meerkerk is vandaag de betere ploeg en geeft niets meer weg.

Volgende week speelt Meerkerk zijn eerste thuiswedstrijd tegen Heukelum.

K.O.