Zeperd voor Meerkerk in thuiswedstrijd tegen Heukelum

Mannen, 1, 2e klasse F

30 september 2017 14:30

D.Piket

De eerste thuiswedstrijd van het seizoen staat op deze druilerige zaterdag op het programma. De eerste uitwedstrijd is vorige week gewonnen, na afloop van de wedstrijd wordt het oktoberfest georganiseerd, zo op het oog kan niets een gezellige middag in de weg staan, zo lijkt het. Tegenstander Heukelum, met in de basisopstelling Stijn Schüller, is begonnen met een nederlaag tegen Roda Boys Bommelerwaard en wil vanmiddag alles op alles zetten om van de hatelijke 0 af te komen.

De eerste minuten is het aftasten geblazen van twee kanten, kansen zijn er dan ook niet. De eerste opschudding is er na een minuut of 8 spelen, meteen is het cruciaal. Heukelum middenvelder Marijn Hak wordt aangespeeld binnen het penalty gebied van Meerkerk. Gert Jan Koekkoek probeert in te grijpen, scheidsrechter Piket beoordeelt dit als een overtreding en geeft meteen een strafschop. Sil van Putten schiet de bal gedecideerd in de linkerhoek binnen. Hij heeft hierbij niet gerekend op scheidsrechter Piket die de poging afkeurt en de penalty opnieuw laat nemen. Van Putten gaat opnieuw achter de bal staan en schiet de bal in de zelfde hoek opnieuw zonder twijfel  binnen, 0-1 binnen 10 minuten voetballen.

Meerkerk is nog niet bekomen van de schrik als een paar minuten later Marijn Hak de diepte wordt ingestuurd. Hij kan zomaar doorlopen en rondt ook nog knap af, 0-2 binnen het kwartier. Meerkerk is dus aangewezen op een inhaalrace. De ruime achterstand lijkt Meerkerk wakker gemaakt te hebben, de ploeg gaat beter spelen, met als resultaat na een minuut of 20 een grote kans voor Youri van Blanken. Deze ontstaat als Bart Koomans een verre ingooi van Thijs van Klij verlengt. De inzet van Youri wordt met de nodige moeite gestopt door Heukelum keeper Yoerik van ’t Pad.

Even later probeert Bart Koomans door de Heukelum verdediging te soleren. Bart ziet dat hij een tegenstander teveel tegenkomt en probeert een vrije trap af te dwingen. Scheidsrechter Piket beoordeelt dit als geel voor Rico de Ridder. Omdat dit zijn 2e kaart is toont Piket ook rood aan de Heukelum speler, een (te) zware straf. Heukelum moet 65 minuten verder met 10 man.

Heukelum speelt het slim met een man minder, het geeft weinig weg. Totdat rond minuut 40 Dick Kooijman een corner te nemen krijgt. Dit levert weinig gevaar op, maar bij het uitverdedigen krijgt een rood-witte verdediger het speeltuig tegen de arm. Dit wordt niet geconstateerd en dus wordt er doorgespeeld. Een minuut later krijgt aan de andere kant van het veld Ferry Meijdam teveel ruimte na een vermeende buitenspel situatie. De goaltjesdief heeft weinig moeite de 0-3 binnen te schieten.

In de rust wisselt trainer Michel de Raad een verdediger voor een aanvaller in een poging nog wat te forceren. Als in de 2e minuut na rust uit een corner het vierde doelpunt van Heukelum ontstaat is de wedstrijd definitief gespeeld. Meerkerk blijft wel proberen een tegentreffer te maken, maar het geloof in een goede afloop is natuurlijk allang weg. Het vertrouwen van de thuisploeg krijgt nogmaals een knauw als 20 minuten voor tijd Floren Streefkerk een rode kaart krijgt voor een schijnbaar niet al te zware overtreding gemaakt op 16 meter vanaf het Heukelum doel. Iets minder dan 10 minuten voor tijd krijgt Meerkerk alsnog zijn verdiende eretreffer als Bart Koomans een door Youri van Blanken opgezette aanval kan bekronen.

Al met al een wedstrijd om leering uit te trekken en verder snel te vergeten. Volgende week speelt Meerkerk een uitwedstrijd in Vianen tegen Brederodes.

K.O.