Meerkerk niet opgewassen tegen Nivo Sparta

Nivo Sparta 1

Mannen, 1, 2e klasse F

9 december 2017 14:30

Vanmiddag is er de uitwedstrijd in Zaltbommel  tegen Nivo Sparta, de ploeg van Theo de Boon. Om onbegrijpelijke redenen heeft de KNVB niet besloten tot een algehele afgelasting.  De vrijwilligers van Nivo Sparta verdienen een groot compliment, met grote inzet hebben ze het veld sneeuwvrij gemaakt zodat de wedstrijd door kan gaan. Meerkerk moet het vanmiddag doen zonder Floren Streefkerk, deze wedstrijd komt nog net  te vroeg voor hem.

Kunstgrasvelden zijn het best bespeelbaar als ze kletsnat zijn, dat komt vandaag goed uit, door de overvloedige neerslag hoeft niemand te klagen over een droog en stroef veld. Het begin van de wedstrijd is allerminst spectaculair, de eerste 5 minuten gebeurt er helemaal niets waardoor de kou ook maar enigszins wordt verdreven. Na een minuut of acht spelen wordt de thuisclub voor het eerst dreigend als Frenkie Schaap vanaf links een voorzet loslaat die door Gijsbert Bruijnes juist voor Willem Looijen tot corner kan  worden gekopt.  Het is juist deze corner waardoor de wedstrijd wordt opengebroken, de Meerkerkse dekking is slecht en de hoge bal kan gemakkelijk worden ingekopt door Frenkie Schaap.

Ondanks dat Meerkerk binnen 10 minuten op achterstand staat kan het de sterker geachte tegenstander lange tijd behoorlijk bijhouden. Zo kan Melvin van den Heuvel op het middenveld de bal veroveren en dreigt het gevaarlijk te worden voor het doel van Nivo Sparta keeper Ruud de Groot. Scheidsrechter van Helden oordeelt echter dat Melvin een lichte overtreding zou hebben gemaakt en fluit de kansrijke situatie af. De tegenaanval van Nivo Sparta is ook gevaarlijk, Thijs van Klij kan pas een meter of 2 voor de 16 meterlijn ingrijpen, wel ten koste van een vrije trap voor de thuisploeg. De vrijetrap  van Jordi Ruijsch verdwijnt naast het doel van Wilco den Tuinder.

Na ruim een half uur spelen kan Bart Koomans over de linkervleugel doorbreken. Hij passeert nog een tegenstander en wordt binnen de 16 meter gevloerd. Scheidsrechter van Helden kan niet anders dan een penalty toekennen. Youri van Blanken wordt naar de stip gestuurd om de gelijkmaker te laten aantekenen, helaas faalt hij vanaf de penaltystip, het schot gaat via de paal naast het doel. Ook na deze gemiste 100% doelkans doet Meerkerk het goed, een periode is het zelfs de beter ploeg.

Enkele minuten later krijgt Youri van Blanken na een goede voorzet van Melvin van den Heuvel de kans om met een kopbal gevaarlijk te worden, zijn poging mislukt jammerlijk. Het oude gezegde is dat je zelf de kansen moet benutten, doe je dat niet dan zal de tegenstander profiteren, zo ook nu. David Ruane geeft een hoge voorzet vanaf links, Wilco den Tuinder staat als aan de grond genageld, Willem Looijen kan vanaf een paar meter de bal zomaar in het lege doel koppen. Ondanks dat Meerkerk lange tijd knap weerstand biedt is de achterstand bij rust dus 2 – 0.

Het tweede bedrijf is nog maar een paar minuten begonnen als Wilco den Tuinder aarzelt bij een voorzet van Willem Looijen. De sterk spelende Nikbakht kan van de aarzeling profiteren door 3 – 0 binnen te tikken. Meerkerk moet vanaf dit moment vooral zorgen dat het niet tegen een grote nederlaag aanloopt. Toch is er ook na rust weer een periode dat Meerkerk voor het oog aardig meedoet, het ontbeert pure kwaliteit om iets af te dwingen. Een voorzet van Nivo Sparta komt bij de met zijn rug naar het Meerkerkse doel staande Willem Looijen, deze probeert met een hakbal Wilco den Tuinder te verrassen. Meerkerk heeft het geluk dat de bal via de paal terugkomt in het speelveld. Ook Meerkerk is nogmaals dreigend, na een combinatie tussen Gijsbert Bruijnes, Melvin van den Heuvel en Mechiel van Zessen krijgt Bart Koomans een flinke kans. Zijn schot verdwijnt bij de eerste paal naast het doel van keeper Ruud de Groot.

Met nog een minuut of 20 te gaan wordt een voorzet van de goed spelende Nikbakht door Willem Looijen tot doelpunt gepromoveerd. Meerkerk moet zich hierna beperken tot tegenhouden zeker als 10 minuten voor tijd Youri van Blanken geblesseerd raakt nadat Michel de Raad al 3x heeft gewisseld en Meerkerk dus met 10 man verder moet.  Het zal gelukkig niet nog erger worden, gezien het behoorlijke spel van de geel-zwarten is 4 – 0 al een ruime nederlaag.

Volgende week speelt Meerkerk de laatste wedstrijd van 2017 thuis tegen Wilhelmina’26. In verband met de invallende duisternis beginnen we een kwartier eerder dan gebruikelijk, om 14.15 uur dus.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Leon de Leeuw (65 René van Genderen), Thijs van Klij, Gert Jan Koekkoek, Gijsbert Bruijnes, Theo van Zessen, Dick Kooijman, Mechiel van Zessen, Bart Koomans (78 Joop Friedeman), Youri van Blanken, Melvin van den Heuvel (60 Sander Slomp).

K.O.