Meerkerk boekt noodzakelijke overwinning op SVW

SVW

Mannen, 1, 2e klasse F

27 januari 2018 14:30

H.E.de Jong

Deze week ontvingen wij van SVW het vreselijke bericht dat SVW-clubicoon Joop de Vries ernstig ziek is, hij lijdt aan alvleesklier- en leverkanker. Joop de Vries heeft ook bij sv Meerkerk een belangrijke rol gespeeld, van 1977 tot 1981 is hij hoofdtrainer geweest bij onze vereniging.  Dit is een uiterst succesvolle periode geweest voor onze vereniging waaraan Joop de Vries een grote bijdrage heeft geleverd. SVW heeft vrijdagavond een erewedstrijd georganiseerd, een elftal van SVW met daarin zijn zoon en kleinzoons,  speelde voor honderden toeschouwers een wedstrijd tegen oud Sleeuwijk. De opbrengst van deze erewedstrijd kwam geheel  ten goede aan “Support Casper” opgericht door oncologisch chirurg  Casper van Eijck van het Erasmus MC die zich inzet voor de behandeling van alvleesklierkanker. Tranen vloeiden, velen hadden kippenvel op het lichaam, ondanks en misschien wel dankzij alle emoties was het een mooie avond. Onze  dank is er voor SVW en al zijn vrijwilligers die deze avond  mogelijk hebben gemaakt.

Uitgerekend de dag na deze erewedstrijd staat voor Meerkerk de belangrijke uitwedstrijd tegen SVW op het spel. Van de vaste spelersgroep ontbreekt vandaag alleen Joop Friedeman, trainer Michel  de Raad heeft daarom gelukkig vandaag echt wat te kiezen. Hij maakte een verrassende keuze door te starten met een 2-mans aanval die bestaat uit Floren Streefkerk en Youri van Blanken.

De aanvangsfase van de wedstrijd is weinig hoopvol voor Meerkerk, na een dikke 10 minuten  spelen is er een echt schrikmoment als SVW aanvoerder Kenny Lagendijk op een meter op 30 van het Meerkerkse  doel  een vrijetrap mag nemen. De intentie van Lagendijk is om met een hoge bal zijn aanvallers aan het werk te zetten. Deze hoge bal lijkt een gemakkelijke prooi voor Wilco den Tuinder, de bal glipt echter tussen zijn handen door en hobbelt daarna over de achterlijn, gelukkig net  naast het doel. Twee minuten later is er het eerste gevaar van Meerkerk als Youri van Blanken vanaf links uit een moeilijke positie vlak bij de zijlijn een hoge voorzet loslaat. Deze hoge bal kan door Floren Streefkerk met niet al te veel kracht op het doel worden gekopt. De kopbal van Floren is weliswaar niet hard maar wel goed geplaatst, keeper Onur Inan komt er net niet aan en de bal valt binnen, een heerlijke opsteker voor Meerkerk.

Na dit Meerkerkse openingsdoelpunt wordt het spel  er zeker niet beter op, SVW toont nog de meeste aanvallende bedoelingen.  Bij de spaarzame Gorcumse aanvallen toont Wilco den Tuinder zich na het eerder genoemde zwakke moment verder een betrouwbare keeper. Wat wel zorgen baart is dat Meerkerk na het openingsdoelpunt in de hele 1e helft niet één aanvaardbare aanval meer laat zien, de rust wordt dan ook bereikt bij een 0-1 voorsprong voor Meerkerk.

Na rust komt Meerkerk beter uit de kleedkamer. Na iets meer dan een minuut spelen krijgt Meerkerk op 30 meter van het vijandige doel een vrijetrap te nemen. Floren Streefkerk schiet de bal  hard tegen een Gorcumse verdediger. Melvin van den Heuvel kan enigszins gelukkig de bal meenemen. Melvin zet goed door en kan vanaf de achterlijn de bal keurig terugleggen op Youri van Blanken. Het is dan voor Youri een koud kunstje om de Meerkerkse voorsprong te verdubbelen. Nog net binnen het kwartier is het weer gevaarlijk voor het doel van Onur Inan, Thijs van Klij gooit een inworp voor het doel, Floren Streefkerk neemt de bal ineens vanuit de draai op zijn pantoffel, helaas eindigt dit schot net naast het doel.

Na een klein half uur kan Wilco den Tuinder zich onderscheiden als Hicham Farhou vanuit de draai op het doel schiet. In deze periode valt meteen de definitieve beslissing van de wedstrijd want even later breekt Youri van Blanken op snelheid door. Zijn voorzet vanaf rechts komt bij de zojuist ingevallen Bart Koomans. De actie van Bart eindigt doordat keeper Inan hem van de sokken loopt. Scheidsrechter de Jong aarzelt geen moment en legt de bal op de stip. Youri van Blanken schiet de toegekende penalty onberispelijk binnen en komt zo op 2 doelpunten en 1 assist deze wedstrijd, waarmee de keuze van de trainer om hem als aanvaller op te stellen dus goed is uitgevallen. Met de 0 – 3 is de wedstrijd wel beslist al probeert SVW het met de moed der wanhoop nog wel. Wilco den Tuinder moet nog tweemaal in actie komen, een doelpunt voor de thuisploeg levert dat niet op.

Meerkerk heeft in de tweede helft de wedstrijd goed uitgespeeld, het heeft geen gekke dingen gedaan en zo 3 uiterst noodzakelijke punten binnen gehaald.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Thijs van Klij (80. Leon de Leeuw), René van Genderen, Gert Jan Koekkoek, Gijsbert Bruijnes, Theo van Zessen, Dick Kooijman, Mechiel  van Zessen, Youri  van Blanken, Melvin van den Heuvel (78.  Sander Slomp), Floren Streefkerk (73.  Bart Koomans).