Meerkerk niet opgewassen tegen een beter Pelikaan

Pelikaan 1

Mannen, 1, 2e klasse F

31 maart 2018 15:00

Vanmiddag staat voor Meerkerk de uitwedstrijd tegen Pelikaan op het programma, de thuisploeg heeft een goed voetballende ploeg, de 4e plaats op de ranglijst is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Meerkerk moet het op het Zwijndrechtse kunstgras doen zonder Gijsbert Bruijnes wegens een schorsing en Thijs van Klij en Floren Streefkerk die wegens blessures ontbreken. De wedstrijd staat onder leiding van dhr. de Pater uit Krabbendijke.

Pelikaan start met zeer aanvallende intenties, in een poging het slecht opgekomen publiek te vermaken, de vleugelspitsen worden vanaf het eerste begin regelmatig in het spel betrokken. Voordat we 2 minuten onderweg zijn is er al de eerste waarschuwing als de bal door de thuisploeg over de rechter flank diep wordt gestuurd. In dit geval is de aanvaller iets te enthousiast, de start is te vroeg zodat er op het moment van spelen sprake is van buitenspel. Onze assistent scheidsrechter Ed Berendsen vlagt voor buitenspel, zijn teken wordt echter genegeerd door de scheidsrechter. Gelukkig levert die uiteindelijk geen doelpunt op, het zou een flink stempel op de wedstrijd hebben gedrukt.

Nog voor er 5 minuten zijn gespeeld is het nogmaals bibberen voor de in de witte reservekleding gestoken uitploeg. Een lange bal uit het achterland van Pelikaan komt bij Jermain Bebrout, zijn schot eindigt naast de verbouwereerd omkijkende Wilco den Tuinder op de paal. Een geluk voor Meerkerk is dat er niemand van Pelikaan is om de rebound te verzilveren. De volgende kans voor Pelikaan laat daarna een minuut of 5 op zich wachten. Alweer bij een diepe bal van achteruit aarzelt Wilco den Tuinder, hij geeft de kans aan een aanvaller om met een lob gevaarlijk te worden. In dit geval kan Leon de Leeuw de bal nog voor de doellijn wegtrappen. Na een klein kwartier is er het eerste teken van leven van Meerkerkse kant. Na een combinatie van Theo van Zessen en Youri van Blanken probeert Youri met een boogbal keeper Jeroen de Veij  te verrassen, de bal verdwijnt niet alleen over de keeper , maar ook over het doel.

Als Michel de Raad zijn vleugelverdedigers van flank laat wisselen begint het wat beter te worden bij Meerkerk. Er worden langzamerhand meer persoonlijke duels gewonnen, toch is er na een half uur weer een gevaarlijke aanval met Jermain Bebrout, in dit geval is er een goede ingreep van Wilco den Tuinder. Met nog een minuut of 4 te gaan tot rust wordt Youri van Blanken gevloerd op een meter of 25 van het doel, een directe vrije trap is het gevolg. Deze vrije trap wordt door Gert Jan Koekkoek over het doel geschoten. Het laatste gevaar voor de rust komt van Pelikaan, de doorbraak wordt weer voorkomen door de goed uit zijn doel komende Wilco den Tuinder. Meerkerk houdt zo tot de rust de meubelen droog.

De eerste minuten van de rust lijkt Meerkerk kansrijk te worden, het geringe loopvermogen op het middenveld van Pelikaan opent mogelijkheden voor Meerkerk. De snelheid van Pelikaan zit vooral in de aanval, met name de vleugelspitsen. De Meerkerkse backs Jacco van Zessen en Leon de Leeuw hebben zich na een moeilijk beginperiode goed in de wedstrijd gevochten, als Leon na ruim 10 minuten spelen in de 2e helft een gele kaart krijgt durft Michel de Raad het niet aan om Leon nog langer te laten duelleren met zo’n snelle tegenstander. Joop Friedeman komt in zijn plaats, uiteraard moeten er verschuivingen in de uit te voeren taken plaatsvinden. Even is de organisatie daardoor helemaal weg, Adilson dias de Barros soleert en geeft Anouar Said een bijna niet te missen kans. Hij mist dan ook niet en zorgt zo voor de 1 – 0 voorsprong voor de thuisploeg.

Ondanks de achterstand geeft Meerkerk het niet op, maar eerst is er nog een mogelijkheid voor Jeffrey Nossent, deze wordt knap gepareert door Wilco den Tuinder. Even later is er een moment dat zomaar het breekpunt in de wedstrijd zou kunnen zijn, Bart van Muijen krijgt binnen het 16-meter gebied de bal tegen de arm, scheidsrechter de Pater wuift het moment weg, geeft dus geen penalty, een doorslaggevende beslissing zou later blijken. Even later is er een kans voor Joop Friedeman, na goed doorzetten van Bart Koomans is zijn voorzet goed, een Zwijndrechtse verdediger krijgt de punt van zijn schoen net even eerder tegen de bal dan Joop. Even later wordt de wedstrijd beslist door de thuisploeg. Een harde vrije trap wordt door Wilco gestopt, geen van de verdedigers reageert op de terugspringende bal, Anouar Said wel, hij zorgt zo voor 2 – 0. Hiermee is de wedstrijd gespeeld ondanks dat Meerkerk het toch nog blijft proberen in de persoon van Bart Koomans en Gert Jan Koekkoek die zomaar een corner van Youri van Blanken lijkt binnen te koppen.

Het mag niet zo zijn, een minuut of 7 voor tijd wordt het ook nog 3 -0 als de bal toevallig bij Anouar Said komt die Jordy van Buren de gelegenheid geeft ook een doelpunt mee te pikken. De laatste 9 minuten speelt Meerkerk met Koen Dekker en Luuk van der Leun in plaats van Jacco en Mechiel van Zessen. Meerkerk krijgt volgende week in Heukelum de gelegenheid om zich te herstellen.

Opstelling Meerkerk:Wilco den Tuinder, Leon de Leeuw (56. Joop Friedeman), René van Genderen, Gert Jan Koekkoek, Jacco van Zessen (81. Koen Dekker), Theo van Zessen, Dick Kooijman, Mechiel van Zessen (81. Luuk van der Leun), Youri van Blanken, Melvin van den Heuvel, Bart Koomans.

K.O.