Concert at Meerkerk en onduidelijkheid over shirts bij ouder(s)

Groot-Ammers JO8-1

Saar van Eck (schot)
Lukas Wiersma (vrije trap)

28 oktober 2017 8:45

Sjaak de Wild

Wat een bewogen week hebben we achter de rug na de wedstrijd van afgelopen zaterdag. Talenten (zowel in het veld als buiten het veld) zijn opgevallen. Eén van die talenten had beloofd vandaag op te treden voor aanvang van de wedstrijd en tijdens de rust. Onvoorstelbaar hoeveel publiek daar op af is gekomen.

Om de andere talenten, de voetballers, te behoeden van een eventuele overgang naar een Europese topclub hebben we ze vandaag in het mooie witte shirt van Meerkerk gestoken. Laat de tegenstander maar eens in het geel spelen was de gedachte van onze hoofdtrainer. “Het kan en mag niet zo zijn dat, door mijn professionele inbreng, er direct spelers gaan vertrekken” aldus D. Wiersma.

Maar eerst het concert waarbij de zanger vooraf in mijn oor fluisterde “Weet je, ooit heb ik met één van de grootste zangers der aarde opgetreden and I want to break free”. Uiteraard dacht ik dat dit Haagse grootspraak was maar na enig speurwerk op het internet bleek het echt zo te zijn. Als bewijs heb ik de foto bij het verslag geplaatst. En terecht is terecht, onze Killer Queen heeft een daverende show weggegeven. Na een half uurtje sloot hij af met het nummer “The Show must go on” waarna wij de show on gingen op het veld.

Lars, vandaag onze keeper en aanvoerder stond in de basis met Aron, Joep, Mart, Saar en Vigo. Dat betekende dat onze scherpschutters Ingmar en Lukas op de bank begonnen. De figuurlijke bank uiteraard.

Een sterk begin van beide partijen kan ik u zeggen. Aron en Joep verdedigden naar hartenlust waarbij Mart de opbouw verzorgde voor Saar en Vigo. Bijna is het raak voor Meerkerk maar de scherpte bij de spitsen ontbrak. Een uitbraak van Groot-Ammers zorgde helaas voor de 0-1, Lars zat er nog aan met een uiterste poging de bal uit de kruising te halen maar tevergeefs. Een prima actie van de keeper maar kwam net lengte te kort.

Inmiddels zijn de wisselspelers in het veld gekomen om Meerkerk te helpen de gelijkmaker te scoren. Er wordt hard gewerkt, zelfs al goed gecommuniceerd. Dit team gaat iedere week vooruit maar daar moet ik niet teveel over zeggen want de hoofdtrainer denkt al aan een mogelijk overstap naar een club uit het noorden van Spanje, of is het Catalonië?

Op slag van rust haalt Mart van afstand uit en de gelijkmaker staat op het scorebord. De scheidsrechter fluit voor het einde van de eerste helft en we mogen gaan drinken. De leider van dit zooitje ongeregeld gaat het drinken regelen waarbij de hoofdtrainer de technische bespreking voor zijn rekening neemt. Enigszins afgeleid door al zijn familie (en zijn vrouw) komt hij iets later dan gepland in de kleedkamer. Of dit werkelijk zo was weet ik niet maar vond het wel leuk om erbij te verzinnen. Voor de rest is (meestal) alles gebaseerd op werkelijkheid in de verslagen al betwijfelt mevrouw L. den Hartog dat. Later in het verslag komt zij nader aan het bod.

Na de rust was het weer wachten op de scheidsrechter. Prima kerel maar als hij cake zit te eten vergeet hij alles om hem heen.

En dan is het “Saar-time”. Waar je ook keek in het veld, Saar was er. Saar is het ook die haar harde werken bekroond ziet met een fraai doelpunt waardoor we op een 2-1 voorsprong komen. Echt lang konden we er niet van genieten.

Meerkerk voelt dat deze wedstrijd eruit te slepen is en doet er nog een schepje bovenop. Lars, prima keepend vandaag, is totaal niet bang voor de bal en weet zijn verdedigers goed in te spelen. Opbouw van achteruit in de JO8, mooi om te zien.

Op een meter of 30 van het doel (zou ook iets minder kunnen zijn) krijgt Meerkerk een vrije trap. Wie anders dan Lukas neemt plaats achter de bal om deze vervolgens het doel in te jagen. Een schitterende vrije trap. En we staan weer voor met 3-2. Gespeeld is het nog niet want ook Groot-Ammers geeft niet op. Doordat Groot-Ammers met druk naar voren gaat spelen, ontstaat er ruimte voor Meerkerk. Vigo, vandaag hard werkend en bijna scorend, geeft een pass op Mart die vrije doortocht heeft naar het doel. Doelpunt! Met een 4-2 voorsprong en een aantal minuten op de klok lijkt winst een zekerheid. Meerkerk heeft zelfs de kans op 5-2 maar ook de keeper van Groot-Ammers speelt een dijk van een wedstrijd. Sterker nog, Groot-Ammers komt nog terug tot 4-3. Het zal toch niet gebeuren!

Maar dan staat Aron daar, onze rots in de branding. De verdediger zoals we hem graag zien, geen duel schuwend. Aron is het ook die de laatste weken een behoorlijke groei (gelukkig niet letterlijk) in voetballend opzicht doormaakt, complimenten Aron.

En dan fluit de scheids voor het einde van de wedstrijd. De vreugde is enorm, we hebben een prima wedstrijd gespeeld (zonder Groot-Ammers tekort te doen) en de punten blijven in Meerkerk. Iedereen blij zou je zeggen maar nee, één persoon is teleurgesteld. Jawel, mevrouw L. den Hartog komt met de bemoedigende woorden het veld in “Jammer jongens en dame, jammer dat jullie verloren hebben maar jullie hebben wel hard gewerkt”. “Waar is het mis gegaan”, keken Diede en ik elkaar aan. Al snel kwamen we erachter doordat L. den Hartog het verkeerde kind benaderde. “Laura, jouw kind speelt in het witte shirt en niet in het geel-zwart”, werd er luidkeels geroepen door één van de ouders. En toen viel ook daar het kwartje, “Meerkerk heeft gewonnen”.

Onze zanger pakte zijn microfoon en zong luidkeels “We are the Champions”.

De koeken werden verorberd, de scheids nam nog een plakkie cake en de trainers…….tja, die genieten nog steeds na.

Volgende week spelen we om 08:30 uur bij HSSC’61 JO8-1 te Hei- en Boeicop. Zien we jullie dan weer?

Goed weekend!

Arco