Meerkerk na strafschoppen door naar twedee ronde nacompetitie

SSC'55 1

2e klasse/3e klasse a.

2 juni 2018 14:30

Vanmiddag speelt Meerkerk  een thuiswedstrijd tegen SSC’55 uit Sprang-Capelle in de eerste ronde van de nacompetitie. Meerkerk heeft vooral aanvallend de nodige problemen, Bart Koomans en Floren Streefkerk zijn niet fit genoeg om te starten, de interim trainers Michael de Boon en Arwin van Dijk hebben enige weken geleden Ruud Vink al gevraagd zich weer beschikbaar te stellen, nu is er een zelfde verzoek geweest aan Arjan Versluis. Zowel Ruud als Arjan starten op de bank, en zijn inzetbaar voor een deel van de wedstrijd.  SSC’55 “de Trots van de Vrijhoeve”,  leek in de winterstop af te stevenen op degradatie naar de 4e klasse, een ijzersterke 2e seizoenshelft resulteerde uiteindelijk in een vijfde plek in de eindstand en  zelfs het kampioenschap van de 3e periode.  De wedstrijd vanmiddag staat onder leiding van scheidsrechter van Vreeswijk uit Wijk en Aalburg.

Vanmiddag is er geen sprake van even aftasten, SSC’55 is met aanvallende bedoelingen naar Meerkerk gekomen. Toch is het eerste doelgevaar aan de andere kant, na een corner van Dick Kooijman is het Thijs van Klij die Meerkerk al in minuut 3 op voorsprong kopt, een enorme meevaller voor de moeilijk scorende thuisploeg.  De steun van een vroege voorsprong kan Meerkerk goed gebruiken want  SSC’55 is ondanks de snelle achterstand in de eerste helft de beter voetballende ploeg. Rond minuut 10 is het alle hens aan dek voor Meerkerk als de Brabantse gasten op ruim 20 meter van het doel een vrije trap krijgen te nemen. Deze wordt laag en met een stuit genomen, en kan moeizaam door Wilco den Tuinder worden gekeerd.

Enige minuten later komt SSC’55 verdiend op gelijke hoogte, ook dit doelpunt valt uit een hoekschop. De corner, genomen door Joey van Veldhoven wordt geplaatst binnengeschoten door Frank ter Schiphorst. Voordat een kwartier is gespeeld kunnen we dus helemaal opnieuw beginnen.  Meerkerk heeft de handen meer dan vol aan het directe spel van SSC’55 dat er op is gericht om de fysiek sterke spits Erwin van den Hoven zo snel mogelijk aan te spelen. Halverwege de 1e helft lijkt SSC’55 op voorsprong te komen na een goed uitgevoerde counter, op het laatste moment weet Gijsbert Bruijnes erger te voorkomen. Een minuut of 10 later moet Wilco den Tuinder flink aan de bak, Berry Donders besluit een aanval van SSC’55 met een hard en laag schot, de redding van Wilco den Tuinder is prima.

Even later is er het enige missertje van de vandaag goed spelende keeper Wilco den Tuinder als hij bij een corner de gemakkelijk te vangen voorzet uit zijn handen laat vallen, een hachelijke situatie is het gevolg, gelukkig geen doelpunt. Even voor rust verliest Thijs van Klij een duel  van Erwin van den Hoven, alweer is het Gijsbert Bruijnes die de situatie kan oplossen.

Na rust is er een beter Meerkerk, waar Dick Kooijman voor rust wel erg veel  alleen moest opknappen is er na rust een sterk Meerkerks middenveld met een uitblinkende Theo van Zessen.  SSC’55 kan het tempo dat het voor rust hanteerde niet langer volhouden. Een kwartier na rust komen de gasten goed weg, na grabbelwerk van keeper Remco Steenbeek wordt Floren Streefkerk gevloerd binnen de beruchte lijnen. Scheidsrechter van Vreeswijk vindt het niet genoeg voor een penalty, zijn beslissing had evengoed anders kunnen uitpakken. Even later mag Ruud Vink zijn opwachting maken, hij neemt de plaats van Joop Friedeman in. Koud is Ruud in het veld als hij gevaarlijk is met een kopbal.

Het is nu, na ruim een uur voetballen dat Meerkerk zijn sterkste periode kent en moet doordrukken. Na een mooie dieptepass van Dick Kooijman schiet Floren Streefkerk voorlangs, even later is het Youri van Blanken die van afstand de bovenkant van de lat raakt. Meerkerk zet alles op alles op om voor het verstrijken van de 90 minuten een beslissend doelpunt te maken, het wil helaas niet lukken. Als scheidsrechter van Vreeswijk na 90 minuten affluit staat de 1 – 1 nog steeds op het scorebord, dit betekent dat we gaan verlengen.

De verlenging begint spectaculair, na een ingooi komt de bal bij de mee opgekomen Gert Jan Koekkoek, hij wordt onregelementair tegen de grond gewerkt, scheidsrechter van Vreeswijk kent een penalty toe. Floren Streefkerk schiet de penalty via de bovenkant van de lat over het doel van SSC’55. De wedstrijd wordt er daarna misschien niet beter op, de spanning maakt veel goed. SSC’55 put moed uit de gemiste strafschop en probeert op de tweede adem nog iets te forceren. Verdediger Boyd de Jong dwingt Wilco den Tuinder nogmaals tot een goede redding, de Meerkerkse sluitpost wil niet capituleren, hij speelt vandaag één van zijn betere wedstrijden.

In het restant van de wedstrijd lijken de Meerkerkers iets fitter dan  de gasten uit Sprang-Capelle, dit wordt niet uitgedrukt in doelpunten, de beslissing moet daarom helaas vallen door een tombola die ze ook wel een strafschoppenserie noemen. Na ieder 5 strafschoppen genomen te hebben is de stand gelijk, beide ploegen missen er 2. We gaan daarom verder om en om. De zesde penalty van de gasten wordt gemist door Joep Hamers, als daarna Jacco van Zessen de Meerkerkse penalty binnen schiet is het dan toch beslist in het voordeel van Meerkerk.

Volgende week speelt Meerkerk weer een thuiswedstrijd tegen een ploeg uit Sprang-Capelle, dan is sv Capelle de tegenstander op het Hoog. Het aanvangstijdstip is weer 14.30 uur.

Opstelling Meerkerk: Wilco den Tuinder, Jacco van Zessen, Thijs van Klij, Gert Jan Koekkoek, Gijsbert Bruijnes, Theo van Zessen, Youri van Blanken, Dick Kooijman, Melvin van den Heuvel, Mechiel van Zessen (45  Floren Streefkerk, 110  Bart Koomans), Joop Friedeman (64 Ruud Vink).

K.O.