Meerkerk 5 – Peursum 5

4231ZJ
MEERKERK
tel. 0183-352005

Laat ik op een dag als vandaag maar beginnen met het positieve nieuws: Terry heeft vandaag de 0 gehouden. Dat de echte uitslag wel iets wegheeft van een 0909-nummer laat ik voor het gemak maar achterwege.

Vandaag mochten we dus aantreden tegen Peursum. Leuke gasten, maar ze weigeren te promoveren, waardoor wij ze al een paar seizoenen achter elkaar tegenkomen. Twee seizoenen geleden wisten we er nog een gelijkspelletje uit te slepen. De wedstrijden daarna was het elke keer vrij kansloos. Ik hoor jullie nu denken: ‘wat voor mentaliteit is dit?’, maar het blijft natuurlijk voetbal: ‘de bal is rond’, ‘elke wedstrijd is een finale’, ‘we vergeten onszelf te belonen’, ‘we kijken van wedstrijd tot wedstrijd’ en ‘als die bal erin gaat, speel je een heel andere wedstrijd’ en zo kunnen we nog wel wat clichés verzinnen. Lang verhaal kort: het kan alle kanten op, zeker als het massale publiek op de Burcht erachter gaat staan. Een heksenketel is het dan. Helaas had het bestuur besloten onze wedstrijd om te draaien met die van het eerste, waardoor het meeste publiek bij de verkeerde wedstrijd stond te kijken. Jammer, want bij ons doelpuntenspektakel had je pas écht waar voor je geld gehad.

Coach Hans moest vandaag met een brede selectie flink aan de bak. Zeker omdat onze mix tussen Zalewski en Phil Foden (Curn) vandaag met de veto’s op stap ging. Puzzelen dus. Omdat onze Ter naar het Zonnige-Zuiden is afgedaald, begon Nickie de Blauwe Flamingo vandaag op doel. Van links naar rechts begonnen in de verdediging Ivan, William, Bas en Mollie. Het middenveld bestond uit Floris, Willem, Justin en Geert. Voorin mochten Mark en Sjoerd het gaan uitvechten.

Het weer zat vandaag niet echt mee, maar gelukkig had onze leiding een topscheids aangesteld. Overigens gaan wel de geruchten rond dat de scheids alleen maar wilde fluiten zodat hij thuis kon verantwoorden dat hij bij de derde helft party aanwezig was. Dat hebben we dan ook gelijk maar op beeld vastgelegd als chantagemateriaal. Waarschijnlijk zat Hijkie dan ook gewoon vanochtend zo fris als een briesje aan het ontbijt de biertjes van gisteren weg te slikken. Thanks voor het fluiten Hijk. Luuk komt binnenkort een plak natte cake langsbrengen als bedankje. De scheidsrechter van dienst werd de eerste helft geassisteerd door onze Roben, een debutantje als het om vlaggen gaat.

De eerste helft ga ik lekker kort over zijn. Vanaf de 8e minuut stonden we tegen een achterstand aan te kijken en helaas hadden we zelf weinig in te brengen. De jongens van Peursum liepen slim en snel, en eigenlijk hadden we daar niet echt een antwoord op. In minuut 41 krijgen we pas de eerste echte kans via Mark en Justin. De bal gaat echter net naast. De stand in de rust is dan ook niet geflatteerd: 0-4.

De tweede helft begon goed. Bas en William zaten namelijk al aan het bier (en daardoor moet Hans uiteindelijk vlaggen). Coach Hans kon flink wat wissels doorvoeren. Zoveel dat ik ze niet helemaal helder meer heb. Vanuit de losse pols: Sybe was er eerste helft al ingekomen voor Ivan en Remco voor Sjoerd. Peter kwam erin voor Floris, Myron voor Justin, Roben voor Bas en Dylan voor William. Als ik iemand ben vergeten: excuse moi. Met Sjoerd in zijn rol als razende reporter had ik weer genoeg om over te schrijven. Toch ga ik de tweede helft ook kort houden. We kregen 5 doelpunten tegen, het was schijtweer en Hijk floot mooi op tijd af. Einde.

In het voetbal is het belangrijk dat je bij verlies iets of iemand de schuld geeft. Ik heb daarom wel wat theorieën. Dit begint natuurlijk met het feit dat we afgelopen donderdag niet konden trainen door een storm met een hele hippe naam. Wat de echte reden van ons verlies is? Boom Boom Bailando werd pas als derde nummer in de kleedkamer gedraaid. Laten we volgende keer niet van ons geloof afstappen en dit nummer gewoon weer vanaf het begin op repeat zetten. Want geloof me, die Jan Smit gaat nog een hele grote worden. Let op mijn woorden.

Volgens mij was de derde helft party uiteindelijk een beter succes. De boekhoudcommissie deed namelijk na een uurtje al de hand op de knip. Een teken dat het bier rijkelijk heeft gevloeid. Bovendien heeft het weer mooie content voor onze Instagrampagina opgeleverd. Verdiend en terecht natuurlijk, want sport en alcohol gaan al samen sinds de uitvinding van sport en alcohol. Het is een intens gelukkig huwelijk. Geen overwinning (of verlies) zo groot of de beloning van een fris pilsje na een fysieke beproeving verslaat 'm. Stukje waarderings-garnering erbij in de vorm van een frikandel speciaal of bruine fruitschaal en het is de perfecte afsluiting van het voetbalweekend. Want als iemand na zo’n nederlaag recht heeft op een glas ijskoud frispils en een vette bek na deze inspanning, zijn het wel de mannen van Meerkerk 5 die uit zichzelf vrijwillig gaan sporten. Ik wil het dan ook positief afsluiten. Tot volgende week jongens, uit naar Hardinxveld. Tijd om wat extra bidons mee te nemen dus.

Ciao Ragazzi, Floris