SC Everstein 1 - SV Meerkerk 1

Mannen Zaterdag standaard 1, 2e klasse F

26 september 2009

N.S. Goutier

Meerkerk toont wat het kan

Meerkerk stond vanmiddag voor de opgave om het sc Everstein in eigen huis lastig te maken. Na drie nederlagen op rij was het zaak de bakens te verzetten. Het lukte en hoe. Meerkerk liet op deze zonnige, warme herfstdag op deze laatste zaterdag in september zien waartoe het werkelijk in staat is.

Meerkerk startte deze middag met de van een blessure herstelde aanvoerder Ruud Vink weer in de basis. Almer Kon, Martijn van der Hagen en Guus Vreeswijk ontbraken nog op het appèl om uiteenlopende redenen. Ook kan trainer/coach Chris van den Dungen lange tijd niet beschikken over Gerald Boom. Hij is geopereerd en wacht een lange revalidatie. Vanaf deze kant wensen wij Gerald veel geduld maar bovenal een goed herstel toe. Dan de wedstrijd. Meerkerk startte uitstekend. De eerste mogelijkheid ontstond na een minuut of zeven. Een steekpasje van Ruud Vink bereikte Thomas Mulder in het strafschopgebied. Thomas was iets uit balans, waardoor zijn schot in het zijnet belandde. Everstein antwoordde onmiddellijk. Trainer Dennis van der Steen die nog graag zijn partijtje meespeelt, kapte en draaide en liet een harde schuiver los. Gelukkig was Klaas Jan van Zessen op zijn post. Klaas Jan redde bekwaam. Nog geen minuut later opnieuw Everstein. Dit keer was het de gevaarlijke spits André ter Veer die over kopte. Maar vanaf dat moment is het toch echt Meerkerk wat de klok slaat. Met mooi combinatievoetbal laat men Everstein alle kanten van het veld zien. Ingewijden zullen later zeggen dat Everstein zijn dag niet had, maar wij houden het erop dat Meerkerk het normale niveau deze middag weer haalde. Meerkerk krijgt mogelijkheden om de score te openen maar slaagt daar voor rust niet in. Bovendien krijgt Meerkerk, lees: Ruud Vink een enorme domper te verwerken. Na al een paar keer stevig te zijn aangepakt door Vincent Johnson, een man die op het randje speelt, krijgt Ruud na een kwartier toch weer last van zijn blessure. Teleurgesteld verlaat Ruud  onder applaus van het publiek het veld. Jeroen van der Hagen is zijn vervanger. Meerkerk gaat verder op de al ingeslagen weg en krijgt kansen. Zo is Dick Kooijman tot tweemaal toe dichtbij. Dick was deze middag weer als vanouds. Overal op het veld te vinden. Steeds dreigend en niet af te stoppen door de tegenstander. Dit leverde zelfs een rode kaart op voor Lemmen van Everstein. Hij duwde Dick omver toen deze alleen op de keeper afging. De uitstekend leidende jonge arbiter Goutier uit Arnhem was hard maar rechtvaardig en stuurde Lemmen van het veld.

Meerkerk ging hier uitstekend mee om. Vaak zie je dat het er tegen tien man niet gemakkelijker op wordt. Deze keer niet. Meerkerk bleef de combinaties zoeken. Dan weer over links, dan weer over rechts. Everstein werd als het ware helemaal kapot gespeeld. Men kon het niet belopen. Het enige wat er aan ontbrak waren de doelpunten. Thomas Mulders was een keer dichtbij net als Theo van Zessen. Ook invaller Jeroen van der Hagen en Rene de Winter zagen hun doelpogingen stranden. Het gevaar van tegengoal bleef aanwezig. De geslepen Dennis van der Steen was nog twee keer gevaarlijk, maar in beide gevallen was Klaas Jan van Zessen op zijn post.

Na rust lukte het wel direct. Meerkerk combineerde er gelijk weer lustig op los. Een bijzonder ver doorgevoerde combinatie - wie was er niet betrokken bij deze aanval - leidde de 0-1 in. Eindstation Rene de Winter was degene die Meerkerk op voorsprong zette. Everstein leek geknakt. Jammer dat Meerkerk er niet direct in slaagde om de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Pascal Boom is een keer dichtbij een doelpunt. Een kopbal over en een gevaarlijke corner van Jeroen van der Hagen brengen niet het gewenste resultaat: een grotere voorsprong. In de 65e minuut maakt Jeroen van der Hagen aan alle onzekerheid dan toch een eind. Weer een mooie aanval dit keer over links. Jeroen van der Hagen schiet bekeken in.

Het pleit lijkt beslecht voor Everstein, zeker als Jeroen van der Hagen tien minuten later ook de 0-3 op het scorebord brengt. Ook dit keer en het wordt eentonig een aanval over vele schijven, die begint op de linksback positie bij Gijsbert Bruynes. Jeroen de Waard die deze middag weer als vanouds opereerde verlaat het veld voor Bas Krul. Everstein buigt het hoofd. Jammer dat scheidsrechter Goutier nog twee keer zijn gezag moet laten gelden. Eerst ziet Dennis van der Steen geel als hij wat fel ingaat op Albert Zwijnenburg. Coach Steysiger wisselt Dennis van der Steen en brengt Quilermo Ooft in het veld. Kort daarop wordt Bas Krul zwaar geattaqueerd. Een onbesuisde actie van de aan Everstein kant ingevallen Frank Kers levert laatstgenoemde tien minuten voor tijd direct rood op. Everstein staat nu met negen man. In de slotfase mag Sebastiaan den Rooijen ook al eens aan het grote werk ruiken. Hij wordt door trainer coach Chris van den Dungen in het veld gebracht voor Thomas Mulders. Meerkerk speelt de wedstrijd vakkundig uit en kan terugzien op een zeer goede wedstrijd. Het was een teamprestatie van formaat. Blijde gezichten het resultaat.

AdG

Opstelling Meerkerk: