SV Meerkerk 1 - Hardinxveld 1

17 oktober 2009 14:30

B.L.J.M.M. Elissen

Meerkerk wint overtuigend

Meerkerk speelde deze middag vrijuit. Al zou de stand op de ranglijst misschien anders doen vermoeden. Meerkerk slaagde erin om Hardinxveld, dat afgelopen seizoen met glans promoveerde naar de tweede klasse, de gehele wedstrijd de wil op te leggen. Ondanks het feit dat een aantal spelers niet konden aantreden, wist de formatie van Chris van den Dungen een dik verdiende overwinning te behalen.

De wedstrijd stond onder leiding van scheidsrechter Elissen uit Udenhout. Hiermee is gelijk een verhaal geboren. Iedereen kent de heer Elissen inmiddels van zijn blessure uit de wedstrijd Meerkerk - Altena van vorig seizoen. Natuurlijk is de heer Elissen misschien hier niet blij mee, maar aan de andere kant;  fijn dat óók supporters zich dit herinneren van een scheidsrechter. Scheidsrechter Elissen heeft deze middag eens te meer aangetoond, dat zijn conditie niets te wensen over laat. Bovendien en dat mag ook wel eens worden gezegd viel er niets op zijn leiding aan te merken. Ook de beide ploegen droegen hieraan bij. De wedstrijd verliep uiterst sportief.

Nadat scheidsrechter Elissen het startsein had gegeven was het meteen Meerkerk dat het initiatief naar zich toe trok. Dit zou de gehele wedstrijd zo blijven. Hardinxveld slaagde er niet of nauwelijks in om een vuist te maken tegen een goed combinerend Meerkerk. Nadat al twee mooie aanvallen te zien waren geweest, was het toch Hardinxveld dat de eerste echte doelgerichte actie kende. Een inzet van de jonge Nick van der Woude werd door Klaas Jan van Zessen op waarde geschat. Klaas Jan maakte de inzet onschadelijk. Kort daarop in de twaalfde minuut een splijtende dieptepass van Guus Vreeswijk op Martijn van der Hagen. Martijn gaat alleen op keeper Marco van der Linden af en schiet via de binnenkant van de paal onhoudbaar in.

Een opsteker van jewelste voor onze mannen, die zo moeizaam tot scoren komen de laatste wedstrijden. Meerkerk behoudt een overwicht en het was jammer dat het schot van Dick Kooijman na een prachtige solo uiteenspat op de vuisten van de keeper van Hardinxveld. Nog geen minuut later is het Thomas Mulders die in het strafschopgebied van de tegenstander de bal verovert en direct uithaalt. De uithaal gaat over. Hardinxveld kan opgelucht ademhalen. Nog geen vijf minuten later in de 28e minuut is het toch raak. Meerkerk krijgt een vrije trap te nemen op een meter of twintig van het doel. Dick Kooijman legt de bal breed en Guus Vreeswijk passeert met een streep keeper Van der Linden. Meerkerk leidt nu met 2-0 en nog geen twee minuten later mag Guus het opnieuw proberen. Dit keer is keeper Marco van der Linden de sterkste, als hij met een uiterste inspanning redt op de doellijn. Kort voor rust is het tot tweemaal toe Thomas Mulders die dichtbij een treffer is. Eerst belandt een inzet van Thomas op de paal. De in het veld terugspringende bal wordt corner gekopt. Uit de corner kopt Thomas snoeihard in maar de bal gaat via de onderkant van de lat weer het veld in. Ook Rene de Winter waagt kort voor de rust nog een poging, maar ook zijn schot gaat over.

In de tweede helft start Hardinxveld goed. Meerkerk komt een keer goed weg, maar als Albert Zwijnenburg zijn tegenstander in het strafschopgebied tegen de grond drukt, kan scheidsrechter Elissen niets anders dan naar de stip wijzen. Het levert Albert Zwijnenburg een gele kaart op. De strafschop wordt goed genomen door Nick van der Woude, maar onze keeper Klaas Jan van Zessen is in topvorm en pakt de inzet klemvast. Duidelijk is wat dit voor een keeper betekent. Klaas Jan houdt trots de bal boven het hoofd. Hiermee behoedt Klaas Jan Meerkerk voor zwaar weer. Als kort daarop een perfect uitgevoerde counter volgt is Hardinxveld gevloerd. Het is Sjoerd Vink die uitbreekt en op snelheid richting strafschopgebied gaat met de bal.

De verdediger van Hardinxveld kan Sjoerd niet achterhalen. Sjoerd behoudt het overzicht en biedt de goed meegelopen Guus Vreeswijk een niet te missen kans. Guus benut deze en maakt zo zijn tweede doelpunt van de middag. Korte tijd later is Sjoerd ook dichtbij een doelpunt maar zijn inzet bij de tweede paal gaat net naast. De wedstrijd is gespeeld. Er volgen nog wel wissels bij beide teams, maar verandering in de stand levert dit niet meer op. Wel is het mooi om te mogen constateren, dat ook deze middag opnieuw een jeugdspeler in de persoon van Boet van Bezooijen zijn debuut mocht maken op het hoogste niveau. Meerkerk mag dan op dit moment misschien in de onderste regionen verkeren. Hier krijgt de eigen aanwas nog steeds de kans.  Bovendien is het  spel wat op de mat wordt gelegd van dien aard, dat absoluut omhoog mag worden gekeken. Wie praat er nog over het ontbreken van scorend vermogen als je deze middag met 3-0 zegeviert. Natuurlijk iedere wedstrijd staat op zich, toch toonde Meerkerk eens te meer aan te beschikken over een goed voetballende ploeg, die in staat is om het iedere tegenstander in deze klasse moeilijk te maken. Deze overwinning smaakt naar meer, daar kunnen we het met elkaar over eens zijn.

AdG
Opstelling:

1. Klaas Jan van Zessen 2 Albert Zwijnenburg (geel) 3 Theo van Zessen 4 Gijsbert Bruynes 5 Pascal Boom (13 Bas Krul 60e min) 6 Martijn van der Hagen 7 Sjoerd Vink (14 Boet van Bezooijen 83e min) 8 Dick Kooijman 9. Guus Vreeswijk 10 Thomas Mulders 11 Rene de Winter (12 Johan van Es 75e min)