SV Meerkerk 3 - HSSC'61 3

Mannen Zaterdag reserve 3, 3e klasse 036

5 september 2009

Vandaag moest het gebeuren

De eerste competitiewedstrijd stond op het programma en wel thuis tegen Heicop 3 waar wij 3 weken geleden nog tegen hadden geoefend (0-1 winst). Nadat Forza de manschappen had gecontroleerd op vrijdagavond in de Linde - de meesten stonden met een cola in hun hand  goedbezig?  waren wij benieuwd hoe de jongens zich zouden houden na de vermoeienissen van de feestweek en het gemis aan spitsen. Dit hebben wij getracht te compenseren met het aantrekken van Remco 't Lam van het 5e en die presteerde het zich gigantisch te verslapen en pas in de laatste minuten voorafgaand aan de wedstrijd aan te komen kakken. Hierdoor mocht Rico toch starten. Het strijdplan bleef hetzelfde,compact spelen tegen de middenlijn en druk zetten. Nadat Heineken steeds meer werd uitgezweet en naarmate de 1e helft dus vorderde ging dat steeds beter. Aan de inzet en werklust heeft het niet gelegen en dat is de basis. Onze driehoek Jos, Sebas en Frank deden hun stinkende best en we creeerden ook (schot-)kansen maar waren niet doortastend genoeg. Ook in de bekerwedstrijd tegen Wieldrecht konden wij de kansen niet verzilveren. Niet nadenken, geen stiffies - die zijn alleen aan onze Heuf besteed - gewoon uithalen of plaatsen. We deden geen van beide, legden de bal af en weg kans. Arie deed vandaag met ons mee en had een vrije rol in de verdediging. Hij was rustig aan de bal en strooide met passjes alsof het rozenblaadjes waren. Maar ja, hij komt dan ook uit Broek he. Enfin, ruststand 0-0.
Onze verslaper kwam in het veld voor Rico - die eigenlijk als wissel zou starten - en ging naast Sebas spelen met Jos erachter. Met Remco kwam er meer snelheid en dreiging vanaf onze rechterkant. Dit resulteerde in 2 kansen. Sebas liep voorin opnieuw de plaggen uit veld en was daarmee heel belangrijk voor het team. Jos speelde als een ware aanvoerder, ondanks het bier ging hij al coachend en strijdend voorop en was een belangrijke schakel in het drukzetten op de juiste momenten, samen met Hans. Daarvoor kreeg Jos nog complimenten per sms van mevrouw Forza. Onze middenvelders Erik, Hans en Lennart werkten als paarden en heel belangrijk bleven vooruit voetballen. Rob, Frank (was weer teruggezakt) en Ralf waren hun tegenstanders de baas. Echter was er 1 fase van 10 minuten in de wedstrijd dat wij de kontrole verloren. We leden balverlies door onnodig lopen met de bal en waarschijnlijk ook vermoeidheid. Dan is het zaak de organisatie goed in stand te houden. Nu liepen tegenstanders zomaar weg bij hun man en dat mag niet gebeuren. Deze fase kwamen wij zonder kleerscheuren door. Dat had ook anders kunnen zijn, want Heicop schoot een kans voor open doel - net zoals in de 1e helft - huizenhoog over. Daarentegen brak Arie goed door op links en koos voor afleggen i.p.v. afmaken. Het móet allemaal doortastender.
Met het inbrengen van Michael voor de moegestreden Hans kwam de rust in het spel weer terug. Dat uitgerekend juist Michael een kapitale fout maakte was sneu voor ons en voor hem. De spits van Heicop vond het minder sneu, ging met de bal alleen op het doel af en schoot de 0-1 binnen. Over doortastendheid gesproken. Met nog zeven minuten te gaan, kon Meerkerk tóch nog vol gas geven. Achterin 1 op 1 en Arie achter de spits erbij. Na zo'n zware week vol gefeest en smerig evenementenbier complimenteer ik het hele team met de inzet en beleving waarop wij deze wedstrijd hebben gespeeld. En gelukkig bestaat er nog zoiets als gerechtigheid. Remco werd diep gestuurd nam de bal aan en schoot de bal onberispelijk laag en hard in het doel, 1-1 met totale ontlading van heel Meerkerk 3 als gevolg. Behalve Forza, want die baalde nog van dat ene momentje van onbezonnenheid.
Na de wedstrijd hebben wij bijna allemaal naar het 2e gekeken vanaf het terras en zagen wij veel dingen waar wij nog iets van kunnen opsteken. 2 dingen wil ik daar toch uitpikken. Frank Schotman die een dieptebal onderschept en deze risicoloos tot ingooi promoveerde terwijl hij hem ook op Chris had kunnen terugleggen en onze Heuf die met een stiffie de 3-0 scoorde (de 1-0 kwam ook van zijn voet) en daarna een bal op de lat stiftte. Die stift op de lat zou bij ons 5 euro boete betekenen.