Unitas 1 (zon) - SV Meerkerk 1

Unitas 1 (zon)

24 oktober 2009 16:15

Meerkerk de complimenten, Unitas de zege

Vanmiddag stond de bekerwedstrijd tegen Unitas op het programma. De Gorinchemers komen uit in de eerste klasse zondag. Op papier geen gemakkelijke opgave. Bekervoetbal kent andere wetten en wie weet zou Meerkerk best tot een stuntje in staat kunnen zijn. Zo ver kwam het niet. Toch hing de verrassing lang in de lucht.

Om kwart over vier gaf scheidsrechter Collee het startsein voor de wedstrijd. Ondanks het wat ongebruikelijke tijdstip hadden veel Meerkerkers de weg gevonden naar Molenvliet. Beide trainers hadden het nodige improvisatietalent aan de dag gelegd bij het samenstellen van het team. Zowel bij Unitas als Meerkerk ontbraken de nodige basisspelers. Dit is wel de kans voor de aanstormende jongeren om te laten zien wat zij kunnen. Meerkerk startte goed. De eerste gevaarlijke actie ging over links een oprukkende Gijsbert Bruynes zette voor. De voorzet bereikte Sjoerd Vink die naast kopte. De opnieuw uitstekende keepende Klaas Jan van Zessen voorkwam dat Unitas op voorsprong kwam. Na eerst een afstandsschot onschadelijk te hebben gemaakt, toonde Klaas Jan zijn kunnen nogmaals op een schitterend schot van Fitem Meha. Ook Meerkerk laat zich niet onbetuigd. Een schot van Johan van Es wordt gekeerd door Tony Salm. Guus Vreeswijk is dichtbij als hij op de rand van de zestien Maikel Mol omspeelt. Met een uiterste inspanning weet keeper Tony Salm redding te brengen. Kort voor de thee valt er nog een schot van de uiterst bedrijvige Mark Daalderop te noteren. Ook komt Meerkerk goed weg als Bas Krul op de doellijn de meubelen redt.

De tweede helft is het te danken aan al weer Klaas van Zessen dat Meerkerk niet op achterstand komt. Weer een schot van Mark Daalderop dwingt Klaas Jan tot handelend optreden. Een wat onoverzichtelijke situatie waarbij uiteindelijk de met een ingezwachtelde pols spelende Fitem Meha het laatste tikje verzorgt wordt ook Klaas Jan te veel. Unitas neemt de leiding. Meerkerk laat het hoofd niet hangen en met een goed collectief, uitstekend veldspel krijgt men twee goede mogelijkheden. Helaas kan Guus Vreeswijk nog niet profiteren van de desorganisatie in de verdediging van Unitas. Ook Johan van Es is dichtbij de gelijkmaker. Zijn volley gaat naast. Een kopbal van Johan verdiende een beter lot. De kopbal belandde op de paal. Weer komt Unitas goed weg. Dit kan niet blijven duren zo is de algemene opinie langs de lijn. De optimisten aan Meerkerk-kant en de pessimisten aan Unitas-zijde krijgen gelijk. Een mooie actie op rechts van Jeroen van der Hagen vormt de directe inleiding voor de gelijkmaker in de 76e minuut. Guus Vreeswijk werkt uitstekend af. Lang mag Meerkerk niet genieten. Bjorn Cevat die we kennen van een paar seizoenen geleden toen deze vaardige speler nog uitkwam voor Nivo Sparta gooit de deur in het slot voor de volgende bekerronde. Meekerk krijgt in de slotfase nog twee mogelijkheden. De gelijkmaker blijft uit. Zo wint Unitas en mag Meerkerk de complimenten in ontvangst nemen. De ploeg zette opnieuw de opgaande lijn door. Met attractief voetbal maakten onze jongens het Unitas erg lastig. Bovendien was er sprake van een bijzonder sportieve wedstrijd. De goed leidende scheidsrechter Collee kon de kaarten op zak houden en complimenteerde beide teams voor de wijze waarop zij vanmiddag in het veld elkaar tegemoet traden.

Opstelling:

1. Klaas Jan van Zessen 2 Bas Krul (13 Albert Zwijnenburg 65e min) 3 Theo van Zessen 4 Gijsbert Bruynes 5 Koen Vermeer 6 Martijn van der Hagen 7 Sjoerd Vink 8 Dick Kooijman 9 Guus Vreeswijk 10 Jeroen van der Hagen (14 Robert Sterk 80e min)  11 Johan van Es