Heukelum 2 - SV Meerkerk 3

Mannen Zaterdag reserve 3, 3e klasse 036

24 april 2010 12:15

Verschoor, D.A.

De één na laatste competitiewedstrijd stond op het programma tegen de koploper uit Heukelum. Met 2 punten voorsprong op Everstein én de laatste competitiewedstrijd uit tegen Everstein, weet je dat de druk van moeten winnen op Heukelum rust. Echter waren wij gekortwiekt door blessures van Hans, Mike, Bennie en Sebas, raakten wij Jacco en Arie kwijt aan het 2e elftal dat ook spelersproblemen had en waren Ralf en Lennart op bedrijfsuitje met hun werkgever en Meerkerks' hoofdsponsor Univé. Daar kwam ook nog eens bij dat Frankie door omstandigheden ook nog eens definitief afviel op zaterdagochtend wat 9 afwezige spelers inhield. Tel daar de bijna het gehele seizoen al geblesseerde duo Sjors en Joop bij en dan hebben we het dus over een heel elftal. Noodgedwongen moesten wij een beroep doen op het 4e wat vrij had en het 6e wat eveneens op Heukelum aantrad en konden wij starten met de volgende opstelling:
Chris, Jakob, Dick, Karl, Ernst-Jan, Lex, Erik, John V., Remco, Jos en John R. Arno begon in de wissel en 2 B1 junioren waren bereid na hun partij uit en tegen Nieuw Lekkerland als wissel aan te sluiten in de 2e helft. Onze dank gaat dan ook uit naar de jeugdige talenten Jaimy Kooiman en Jim van de Kooij en Bert van Klij en John de Pieper van de B1. Speciale vermelding voor Pieper die met alle liefde graag 45 minuten van Nieuw Lekkerland naar Heukelum reed om Jaimy en Jim af te leveren.

De wedstrijd. Door de samenstelling van het elftal waren wij genoodzaakt de taktiek aan te passen tegen het fittere, jongere én beter op elkaar ingespeelde Heukelum. Inzakken tot de middenlijn en van daaruit Heukelum opvangen en dan trachten razendsnel om te schakelen voor een tegenstoot. De speerpunten waren het neutraliseren van de nummer 9, de nummer 11 die niet op 10 speelde maar als linksbuiten en de Heukelumse Moussa Dembele die rechtsbuiten stond. En zo geschiedde, Heukelum mocht op eigen helft opbouwen en wij vingen ze op onze helft op. De afbraaktaktiek werkte en er was geen moment dat Heukelum de indruk wekte te zullen gaan scoren. Als er van gevaar sprake was dan kwam dat door de hoge ballen waarmee zij gebruik wilden maken van de aanwezige lengte voorin. Dan zie je dat jongens als Karl en Lex met hun ervaring van grote waarde zijn door heel veel met hun hoofd te ruimen. En dan stond er ook nog altijd Dick die een sporadisch gaatje dichtte. Dembele heet in het echt Cyrill en die kende ik zelf nog van mijn allereerste competitiewedstrijd voor Meerkerk 3. Hij is uiteraard niet zo goed als de echte Dembele maar door hem kort en fel te dekken kan je hem uitschakelen wat Jakob dan ook in zijn oor gefluisterd werd. Jakob vervulde zijn taak met verve maar dat hadden wij niet anders verwacht. De nummer 9 werd door Karl onzichtbaar gemaakt waardoor Heukelums' aanval werd geneutraliseerd.
De bij Heukelum aanwezige spanning sloeg hen in de benen want behoudens een kopbal op de paal en een buitenspel doelpunt waren ze niet gevaarlijk. Wij waren zelf in de omschakeling te onrustig en te onnauwkeurig waardoor wij slechts één enkele keer oog in oog met Heukelums' sluitpost kwamen. Remco is normaliter dodelijk nauwkeurig in zo'n situatie maar hij wist deze kans niet te verzilveren. Al met al een redelijk rimpelloze 1e helft met een brilstand naar onze tevredenheid.

In de kleedkamer bleek Lex last van blaren te hebben en moest gewisseld worden voor Jim. Scherp starten en de nul in ieder geval trachten te houden was het devies. Nu met de bries mee en met de jeugdige, snelle wissels zouden er waarschijnlijk  meer mogelijkheden liggen voor de tegenstoot. Het spelbeeld was een kopie van de eerste helft en Heukelum probeerde het wel maar liep zich stuk op het stugge geelzwarte bolwerk. Amper 16 jaar en zo groen als gras maar Jim's taak was de mid mid te schaduwen en te neutraliseren. En dat deed hij met verve. Na 90 minuten viel de balans ten opzichte van zijn directe tegenstander overduidelijk in zijn voordeel uit. Jaimy viel in de 55e minuut in voor de met een blessure kampende Erik en hij had het wat moeilijker tegen zijn ervaren tegenstander, maar hij bleef wel gaan en overdroten zijn ding doen, namelijk voetballen want dan hij als de beste. Die genen heeft hij niet van zijn vader. Toch kwam Heukelum door een diepe bal op de nummer 11 en een ouderwets twijfelmomentje op 1-0. De treffer werkte bevrijdend en wij schoven hierna Dick door naar het middenveld. Je weet dan dat je gevaar loopt in de omschakeling omdat we meer ruimte gaan weggeven en de hitte en de conditie bij met name de oudjes parten gaan spelen. Arno viel in voor de ongelukkig spelende Remco. We probeerden het wel maar het ontbrak ons aan stootkracht voorin. De 2-0 viel ook nog na een counter wat tevens de eindstand betekende.

Helaas konden we niet anders dan op deze manier Heukelum te bestrijden, maar toch wil ik mijn complimenten geven aan een gedisciplineerd spelend Meerkerk. Met de vlag in mijn hand, het zonnetje op mijn hoofd, genietend van met name de verdedigende acties van Lex, Karl en Jakob, de rust aan de bal van Johnny en John, een flits van klasse van Aaaaarno in de zestien waarbij hij in één vloeiende beweging een harde lage voorzet van Jaimy kontroleerde én hem perfect voor een uithaal neerlegde maar hij helaas goed verdedigd werd door zijn bewaker, van Dick die vandaag heel goed op zijn benen bleef staan en van Jos die door een kneuzing in zijn enkel niet zijn beste voetbal kan spelen maar toch 90 minuten volmaakt.

Hierna werd de boombox voor de kleedkamers geïnstalleerd en genoten wij in het zonnetje met Meerkerk 6, Heukelum 2 en 5 van een welverdiend flesje bier. Ook op 't Hoog was het nog lang gezellig en was het buiten het resultaat een mooie middag geweest.

Rest ons nog de thuiswedstrijd tegen het al gedegradeerde Arkel, deze pot willen wij voor eigen publiek winnend afsluiten.