Almkerk 1 - SV Meerkerk 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 2e klasse F

2 oktober 2010 14:30

Ngoumout, J uit 's Gravenpolder

Meerkerk rukt op naar derde plaats

Goed voetbalweer, maar toch zorgde de overvloedige regenval van de laatste dagen voor de nodige afgelastingen. In de tweede klasse F vond de wedstrijd Hardinxveld – SC Everstein geen doorgang. Hierdoor ontstaat nu al een enigszins vertekend beeld in de stand. Ook in een eerdere fase van de competitie zijn om uiteenlopende redenen wedstrijden niet doorgegaan. Gevolg inmiddels zes ploegen met een wedstrijd minder.

Dit vooraf, maar nu naar het veld. Meerkerk reisde vanmiddag af naar Almkerk. In het programmaboekje stond het mooi verwoord: “De wedstrijden tussen de blauwen en de gelen hebben meestal een speciaal karakter” en daarmee sloeg de redacteur de spijker op de kop. Ook deze middag was dat het geval. De publieke opkomst was groot. Naar schatting een kleine driehonderd mensen langs de lijn. Zij kregen waar voor hun geld. De ploegen maakten er met name in de eerste helft een boeiend duel van. In dit verband mag ook de scheidsrechter van dienst worden genoemd. De heer Ngoumout uit ’s-Gravenpolder floot een uitstekende wedstrijd.

Het begin was voor Almkerk. Direct werd Meerkerk teruggedrongen en al in de eerste minuut kreeg de uitblinker aan Almkerk-zijde Rens Verhoeven een enorme mogelijkheid. De kans gaat verloren, maar nog geen minuut later is het opnieuw alle hens aan dek voor Meerkerk. Dit keer redt keeper Klaas Jan van Zessen. Meerkerk is gewaarschuwd en neemt in de vierde minuut de regie over. Jeroen van der Hagen onderschept de bal ter hoogte van de middenlijn en gaat op volle snelheid richting Almkerk-doel. Hij speelt Bennie van Es aan, die met wat schijntrappen in het strafschopgebied de verdediging ontrafelt. Bennie vindt de volledig vrijstaande Martijn van der Hagen. Martijn schiet keurig de 0-1 binnen. Vier minuten later is Meerkerk opnieuw gevaarlijk. Dit keer is het Joey van Putten die vanaf rechts een mooie voorzet loslaat. Almer Kon kopt door naar Martijn van der Hagen die zijn schot ziet gestopt door Stefan Wildhagen de doelman van Almkerk. De wedstrijd blijft op en neer golven en in de 13e minuut een vrije trap voor Almkerk op een gevaarlijke plaats. De vrije trap belandt rechtstreeks in de handen van Klaas Jan van Zessen.  Daarna is het weer de beurt aan Meerkerk. Een mooie aanval strandt als Bennie van Es in het strafschopgebied correct wordt afgestopt. Almkerk antwoordt opnieuw. De vrije man wordt gevonden in de persoon van Rens Verhoeven die alleen op de uitkomende Klaas Jan van Zessen afstormt. Zijn inzet gaat naast. De wedstrijd blijft op en neer golven en in 23e minuut kopt Jeroen van der Hagen uit een voorzet van zijn broer Martijn van der Hagen voorlangs. Dan nog geen minuut later komt Almkerk op gelijke hoogte. Een schitterende lob van Rens Verhoeven betekent de 1-1. Een domper, maar Meerkerk komt nog geen twee minuten later ijzersterk terug. Jeroen van der Hagen waagt een poging vanaf de zijkant. Keeper Wildhagen verkijkt zich op de inzet vanaf een meter of vijftig en tikt de bal ternauwernood corner. Joey van Putten ontfermt zich over de bal en trapt de corner strak voor. Almer Kon kopt de bal door in de voeten van Bennie van Es, die vrijstaat bij de tweede paal. Bennie aarzelt geen seconde en schiet de bal hoog in het dak van het doel (1-2). Een minuut of zeven voor rust is Almkerk gevaarlijk. De kopbal gaat voorlangs. Meerkerk weet wel raad met de kansen zo blijkt vijf minuten voor de rust. Een uitstekende combinatie bereikt de over de rechterkant opkomende Koen Vermeer, die een perfecte voorzet aflevert. Jeroen van der Hagen kopt snoeihard de 1-3 binnen. Dit is ook de ruststand.

De tweede helft begint Almkerk bijzonder sterk. Na wat duwwerk in het strafschopgebied is scheidsrechter Ngoumout onverbiddelijk en wijst naar de strafschopstip. Klaas Jan van Zessen gaat door de knieën en concentreert zich. De bal wordt genomen en met een katachtige redding pareert hij de inzet. Dan volgt een enorme scrimmage, waarbij Meerkerk tot driemaal toe alle geluk heeft dat de bal niet alsnog in het doel verdwijnt. In het verdere verloop van de tweede helft blijkt Almkerk niet bij machte om de Meerkerkse verdediging, die ook deze middag weer als een huis stond in verlegenheid te brengen. Dit is ook mede te danken aan Klaas Jan van Zessen die nog een paar keer uitstekend ingrijpt. Meerkerk probeert het nog een paar keer van afstand. Schoten van zowel Joey van Putten als Jeroen van der Hagen zijn een prooi voor keeper Wildhagen. Almkerk waagt het ook nog een paar keer van afstand, maar Klaas Jan van Zessen is steeds op zijn post. De aanwezige oud-jeugdtrainers Marcel Kers en Anton Hol hebben ongetwijfeld genoten deze middag. De zege komt niet meer in gevaar en Meerkerk rukt op naar de derde plaats op de ranglijst.

Volgende week komt Altena op bezoek, dat vandaag gelijkspeelde tegen koploper Sliedrecht.

Opstelling