SV Meerkerk 1 - Drechtstreek 1

25 april 2011 14:30

Mulder, J.R.

Dubbelslag voor Meerkerk in Paasweekend

Het paasweekend bracht Meerkerk wat het graag wilde. Twee overwinningen binnen drie dagen. Werd eerst zaterdag Good Luck in eigen huis verslagen. Vandaag beet Drechtstreek  letterlijk en figuurlijk in het stof. Met een 3 -1 overwinning houdt Meerkerk de kans op deelname aan de nacompetitie levend.

Het was opnieuw erg warm vandaag. Ook de stevige oostenwind kon hier maar weinig aan veranderen. Het was eerder een soort mistral dan een fris windje.  Scheidsrechter Mulder uit Deventer voelde, net als zijn collega afgelopen zaterdag de situatie goed aan. Zowel in de eerste als in de tweede helft werd een korte drinkpauze ingelast voor de spelers. Ondanks de grote concurrentie op andere velden viel het met de publieke belangstelling alleszins mee. Het publiek kwam niet voor niets. Het was heerlijk toeven langs de lijn. In sportief opzicht kwam het Meerkerk-publiek zeker aan zijn trekken.

Na een wat schuchter begin kwam de wedstrijd goed op gang. Drechtsteek dat de nodige vaste krachten miste vanwege blessures voetbalde fris van de lever. Meerkerk speelde ook duidelijk beter als afgelopen zaterdag. Met name de passing was beter verzorgd en men vond elkaar gemakkelijk. De eerste doelpogingen kwamen van Meerkerk kant. Zo ging een schot van Johan van Es vanaf een meter of twintig over het doel. Een poging van Youri van Blanken met een schot uit de tweede lijn was al iets beter. Dit keer was het doelman Laurens Rotman die redding bracht. Ook Klaas Jan van Zessen moest handelend optreden door een inzet weg te boksen uit de zestien. Een schitterende redding van de keeper van Drechtstreek was nodig na een geweldige uithaal van Mark van Zanten uit een vrije trap. De steeds mee opkomende Koen Vermeer zorgde ook voor de nodige onrust in de Drechstreek defensie. Zo was er een goede pass op de in de diepte sprintende Ruud Vink, waarbij de uitkomende keeper net de baas bleef over de situatie. Toen Youri van Blanken door Koen erop uit werd gestuurd leek het pleit beslecht voor Drechtstreek, maar helaas gaat de inzet van Youri langs de voor Meerkerk verkeerde kant van de paal. Zeven minuten voor rust is het raak. Dit keer wordt Mark van Zanten aangespeeld in  het strafschopgebied. Met de rug naar het doel, draait Mark en schiet de bal knap in. Een 1-0 voorsprong voor Meerkerk kort voor rust, dat mag met recht een flinke opsteker genoemd worden, al had Laurens Maliepaard nog bijna roet in het eten gegooid. Oog in oog met keeper Klaas Jan van Zessen bleef laatstgenoemde de situatie de baas.

Na rust brak de tijd aan van de gouden wissel of beter gezegd de gouden wissels. Trainer-coach Marcel van Steenis bracht Martijn van der Hagen voor Mark van Zanten. Nog geen twee minuten gespeeld en Martijn haalt verwoestend uit en verdubbelt de score. Het antwoord van Drechtstreek, een schot van Jan Abaisa dat over gaat. In de 55e minuut wisselt Marcel van Steenis opnieuw. De jeugdige Youri van Blanken maakt plaats voor zijn leeftijdgenoot Jesse Peek. Jesse pikt het goed op. Een voorbeeld zijn actie in de 62e minuut waarbij hij goed doorzet en  uiteindelijk Johan van Es bedient, die voorlangs schiet. Het is voorlopig even het laatste wapenfeit richting het doel van de Papendrechters. Sterker Drechtsteek komt terug in de wedstrijd na een half uur spelen in de tweede helft. Een door Klaas Jan van Zessen weggewerkte bal, belandt in de voeten van Ricardo Heerebrand, die wel raad weet met dit buitenkansje en de 1-2 op het scorebord brengt. Zou Meerkerk het dan toch nog moeilijk krijgen is de grote vraag. Inmiddels loopt ook scheidsrechter Mulder die goed leidt op zijn tandvlees. Gekweld door een blessure lijkt het er even op, dat hij de wedstrijd moet stillegen, maar gelukkig komt het niet zover. Nu weer even terug naar de gouden wissels. Was het eerst Martijn van der Hagen die scoorde na zijn invalbeurt. Ook de ingevallen Jesse Peek wil niet achterblijven. Hij scoort uiterst koelbloedig in de 33e minuut van de tweede helft en brengt daarmee de marge weer op twee doelpunten. Met recht een droomdebuut voor deze 17 jarige spits uit de jeugd. Meerkerk verzuimd om de score op te voeren, maar iedereen kan leven met de 3-1 winst. Het paasweekend is met twee overwinningen perfect verlopen. Meerkerk blijft in de race om via de stand op de ranglijst de nacompetitie te bereiken. Vanmiddag heeft het team in ieder geval duidelijk gemaakt, goed met de druk om te kunnen gaan. Hulde daarvoor. Natuurlijk moet in ogenschouw genomen worden dat Drechtstreek zich al rechtstreeks heeft geplaatst voor de nacompetitie, maar om nu te zeggen dat de overwinning cadeau werd gedaan, dat zeker niet.

Ook de komende tegenstander WNC  vecht voor zijn laatste kans en zal zaterdag over een week alles geven om Meerkerk de voet dwars te zetten. We zullen zien. Feit is wel dat Meerkerk de opgaande lijn te pakken lijkt te hebben, dus wie weet waar dit nog toe kan leiden. In ieder geval mag het paasweekend met “gouden” letters worden bijgeschreven in het seizoensoverzicht 2010-2011.

AdG

Opstelling

1 Klaas Jan van Zessen 2 Koen Vermeer 3 Stijn Schuller 4 Gert Jan Koekkoek 5 Gijsbert Bruijnes 6 Pascal Boom 7 Theo van Zessen 8 Johan van Es (13 René de Winter 85e min)

9 Ruud Vink 10 Youri van Blanken (14 Jesse Peek 55e min) 11 Mark van Zanten (15 Martijn van der Hagen 46e min)