SV Meerkerk 1 - GJS 1

5 februari 2011 14:30

Gouman, J.

Meerkerk wint van "Angstgegner" GJS

Voetbal en storm zijn geen vrienden. Meerkerk  was de ploeg, welke vanmiddag zich het best had ingesteld op de weersomstandigheden. Dit resulteerde uiteindelijk in een dik verdiende zege op GJS. De eerste overwinning op de ploeg uit Dalem sinds bijna vier jaar. De laatste overwinning dateerde van 31 maart 2007.

Zoals gezegd stond er een stormachtige wind. Deze blies in de lengterichting over het veld. Meerkerk speelde de eerste helft met de wind tegen. Met combinatievoetbal en door de bal laag te houden slaagde Meerkerk er in om GJS terug te dringen.

De eerste kansen in de wedstrijd waren voor de thuisploeg. In de achtste minuut een goede combinatie, waarbij Jeroen van der Hagen de bal speelde op Ruud Vink, die vervolgens een steekpass gaf op Mark van Zanten. Keeper Michel van den Berg moest het antwoord schuldig blijven op de door Mark prachtig kruislings ingeschoten bal. De vroege 1-0 met de storm tegen, dat mag met recht een opsteker genoemd worden. Al was de voorsprong volledig terecht, omdat Meerkerk daarvoor al twee mogelijkheden op een voorsprong had gekregen. Het eerste gevaar van GJS kwam uit een vrije vanaf een meter of twintig. We schrijven dan al de 18e minuut. Nog geen minuut later moet Gijsbert Bruynes het veld met een hoofdwond verlaten. Theo van Zessen die uitstekend op dreef was op de rechterflank verhuist naar de linksback positie van Gijsbert. Johan van Es komt in de ploeg om de plaats van Theo op rechts in te vullen. Het blijft ook voor trainer-coach Marcel van Steenis passen en meten, omdat Meerkerk nog steeds kampt met de nodige blessures. Daar kwam nog bij dat ook Martijn van der Hagen vanmiddag ontbrak vanwege een schorsing. Dit betekent dat ook jonge spelers uit de eigen gelederen een kans krijgen om zich te manifesteren. Zo was het deze middag Youri van Blanken die een volledige wedstrijd speelde. Hetzelfde geldt voor GJS, dat wegens het ontbreken van enkele basisspelers een beroep moest doen op de “jonkies”.

Na het uitvallen van Gijsbert was er even wat onrust in de ploeg. GJS profiteerde daarvan in de persoon van Tommy Kant, die het knullig uitverdedigen genadeloos afstrafte met een schitterend schot vanaf de rand van het strafschopgebied. Na dit doelpunt pakte Meerkerk de draad weer op. GJS profiteerde niet van het windvoordeel. Toch kreeg de ploeg uit Dalem nog een goede kans, al was daarbij wel de hulp nodig van een Meerkerk-verdediger. Gert Jan Koekkoek trapt overde bal, maar  Klaas Jan van Zessen weet door goed uitkomen het gevaar af te wenden. Het verhaal van de eerste helft is hiermee geschreven. Meerkerk kan tevreden de rust in gaan.

Na de pauze een heel ander Meerkerk. Met de stormwind in de rug wordt direct de verdediging van GJS onder druk gezet. Dit mist zijn uitwerking niet. Met nog geen vijf minuten op de klok in de tweede helft staat er een  comfortabele 3-1 voorsprong op het scorebord.

Nadat zich al twee kansen hadden aangediend was het Jeroen van der Hagen die de wedstrijd in het slot gooide en hoe. Een schitterende vrije trap vanaf een meter of dertig kan nog wel worden aangetikt door keeper Michel van den Berg, maar onvoldoende om het onheil voor GJS te keren. De bal verdwijnt snoeihard tegen de touwen. Meerkerk leidt met 2-1. Nog geen minuut later is het opnieuw Jeroen. Dit keer vanaf de rechter kant een schot opnieuw van grote afstand gaat er schitterend in bij de tweede paal. De wedstrijd lijkt gespeeld en dat is ook zo.

Meerkerk krijgt nog voldoende mogelijkheden om de score uit te breiden, maar slaagt daar niet in. De opdracht om het doelsaldo op te schroeven wordt hiermee niet vervuld, maar je kunt ook niet alles hebben. Meerkerk kan tevreden zijn. In een uiterst sportieve wedstrijd welke uitstekend werd geleid door scheidsrechter Gouman uit Ridderkerk komt er tegen de klok van half vijf een einde aan de wedstrijd.

Meerkerk mag een mooie overwinning bijschrijven op “Angstgegner” GJS.

AdG

Opstelling