MVV'58 C1 - SV Meerkerk JO15-1

C-Junioren beker poule Groep 6 08

30 maart 2011 18:30

1-1 toch!?!?!?

Een wat vreemde uitslag zo op het eerste gezicht 1-0 en toch heeft Meerkerk gescoord. Daar zit een verhaal achter en dat gaan we hier en nu dan even uit de doeken doen.

Amper bekomen van school, het werk en het avondeten moest er deze keer al om kwart over vijf vertrokken worden, omdat de volgende bekerwedstrijd op het programma stond bij MVV’58 in Meteren, met als aanvang 18.30 uur. Daar aangekomen viel er even een stevig buitje om te zorgen dat de velden niet al te stoffig waren, maar vertrok de regen voor de rest van de avond weer net zo snel als het gekomen was. Met een aangepaste selectie was de C1 naar Meteren afgereisd, want Joop was deze avond verhinderd, evenals Levi, die met zijn klasgenoten Engeland op zijn kop zette. Als vervangers waren Ralf van Klij en Nick Scherpenzeel meegegaan. Voor de wedstrijd van start kon gaan moest er echter wel eerst een hindernis overwonnen worden, want in de haast waren de spelerspasjes in Meerkerk achtergebleven en de scheidsrechter wilde die persé eerst zien. Na nogal wat heen en weer gepraat en ja het is niet handig, maar gezien de haast e.d. misschien ook wel een beetje te begrijpen, kon er net na half zeven dan eindelijk afgetrapt worden. Op dat moment konden we echter nog niet bevroeden dat dit muisje nog een vervelend staartje zou krijgen!

Direct na de aftrap zagen we beide partijen voorzichtig een en ander opbouwen en was het Meerkerk dat het eerst bij het doel van de tegenpartij kwam, maar niet echt gevaarlijk kon worden. Toch beloofde het getoonde spel vertrouwen in een goede afloop, want de jongens waren weer creatief aan het voetballen, hoewel de passes wel wat strakker en nauwkeuriger mochten. Ook de C1 van MVV’58 wist gedurende de eerste helft enkele malen dreigend richting ons doel te komen, maar Jochem was weer terug op zijn plek en had de zaak goed onder controle. Regelmatig werden over de rechter of linker flank aanvallen opgezet en lukte het via Anne, Corné en Ralf om Melvin of Sander in positie te brengen, alleen konden ze het iedere keer net niet afmaken. Gedurende het verloop van de eerste helft ging het spel voor beide partijen zo heen en weer en werd al duidelijk dat eventuele fouten of verslapping van de concentratie de beslissing wel eens kon brengen. Maar zowel Meerkerk als MVV’58 was goed bij de les en met de 0-0 op het bord werd de kleedkamer opgezocht voor de rust.

Na de aftrap door Meerkerk voor de tweede helft, werd meer druk opgebouwd en waren de eerste kansen voor Meerkerk om te scoren. Toch was het nog steeds opletten geblazen, want de tegenpartij wist goed te counteren en het was een keer wel erg spannend toen een hard schot van MVV’58 door Jochem net gemist werd en via de paal en zijn armen net over het doel vloog. De corner die daaruit volgde en nog enkele anderen maakten toch ook duidelijk dat het gevaar nog lang niet geweken was. Toch bleef Meerkerk aanzetten en het was Nick die als eerste in een positie kwam om te scoren, maar er net niet in slaagde om de bal over de lijn te tikken. Na nog een aantal pogingen die in de handen van hun keeper belanden was het dan in de 51ste minuut eindelijk raak via Anne, die een bal welke enkele malen caramboleerde tussen de keeper en spelers van zowel Meerkerk als MVV’58, recht op zijn voet kreeg en in het doel schoot. Een mooi doelpunt, althans dat dacht iedereen behalve de scheidsrechter die het afkeurde vanwege buitenspel!!! Dit terwijl de grensrechter niets aangaf en Anne de bal terug kreeg via een speler van de tegenpartij en er een hele kluwe spelers bij elkaar stond. Uiteraard volgde van de kant van Meerkerk een heel alfabet aan bezwaren, maar de beste man wilde daar niets van horen en gelastte de voorgang van de wedstrijd. Meerkerk was nu even uit het veld geslagen en wat je dan vreest gebeurde dan ook, enkele minuten later scoort MVV’58 ook en uiteraard was hierop niets aan te merken. Maar dat was dan ook zo, snaarstrak schoot een van hun spitsen de bal tussen de palen en gaf Jochem het nakijken. Ondanks deze tegenspoed probeerde de jongens er alsnog in om de stand weer gelijk te trekken, maar werden hierin vanaf het tegendoelpunt lichtelijk gehinderd door een twaalfde speler van MVV’58 met een hinderlijk fluitje en veranderde de eerst aantrekkelijke en leuke wedstrijd in een zich voortschrijdend drama. Een drama dat voor Meerkerk na 70 minuten dan ook eindigde in een verloren wedstrijd met 1-0 en waarbij de teleurstelling bij de jongens groot was. Niet leuk, zeker niet als je zo naar een dergelijke wedstrijd toeleeft, er voor gaat en dan zo afgeserveerd word. De betreffende scheids zal dat waarschijnlijk allemaal een ...zorg zijn, maar de jongens van onze C1 zijn een ervaring en een deceptie rijker. Na de wedstrijd werd met de aanhang van MVV’58 nog even ‘nagepraat’ en ook hier werd zwaar getwijfeld aan de beslissing van de scheids omtrent het afgekeurde doelpunt. Het aanspreken van de grens of het nu wel of niet buiten spel was leverde een zeer diplomatiek antwoord op in de trent van ‘geen commentaar’. Meest veelzeggend voor ons was ook de mening van een ons niet geheel onbekende trainer van een eerste elftal dat speelt in gele shirts met een zwarte V, die verder overigens geheel anoniem wil blijven, die  het doelpunt zeker niet afgekeurd had. Maar de aap kwam pas echt uit de mouw toen de leider van Meerkerk de scheidsrechter nog aansprak op zijn beslissing en hij antwoordde met de zin “Jij moet eerst eens je spelerspasjes bij je hebben”. Was het daar nou allemaal om te doen?

We wensen MVV’58 verder veel succes in het verdere verloop van hun bekerseizoen en hopen dat ze het op eigen kracht kunnen redden.