NIEUWSFLITS nr. 1 BOUWSTENEN BELEID SV MEERKERK– 22 februari 2011

14 februari 2012 19:45

Sinds begin dit jaar is Wim Mulckhuijse penningmeester van SV Meerkerk en is Frank Kortlever de man van de boekhouding en de (financiele) ledenadministratie. Wim heeft ook zijn afscheid aangekondigd: november 2011. Wat gaan we de komende tijd doen? Het is gestart met de gedachte om een verantwoord financieel bedrijfseconomisch beleid op te zetten. Maar gaandeweg kwam in feite de wens voor een totaal verenigingsbeleid op tafel. Ook vanuit de vereniging is deze wens op de bestuurstafel gelegd. Dit heeft er toe geleid dat het bestuur Wim heeft gevraagd om hiervoor de kar te trekken.

Het verenigingsbeleid kan worden opgebouwd uit een aantal bouwstenen. Zo is er een Jeugdvoetbal beleidsplan. Daarnaast zijn als bouwstenen te beschouwen:  Seniorenbeleid, Dames- en meisjesbeleid, Keepersbeleid, Financieel beleid, Sponsorbeleid, Accommodatiebeleid, Vrijwilligersbeleid,  Kantinebeleid, Activiteitenbeleid en Algemeen organisatorisch beleid (zoals Communicatie) etc... Door deze bouwstenen uit te werken ontstaat er “overall” een Verenigingsbeleid.

Het streven is om deze bouwstenen t/m het “overall” Verenigingsbeleid voor de zomer 2011 af te ronden. Dan kan dit aan de vereniging worden gepresenteerd en kan het seizoen 2011 / 2012 worden gebruikt om te gaan werken binnen dit beleid. Overigens valt en staat het werken volgens beleid met de juiste mensen die binnen dit kader het beleid willen en kunnen vormgeven. Daar ligt ook nog een uitdaging. Door het te beschouwen als “Dynamisch” beleid, en een jaarlijkse evaluatie, kunnen we als vereniging hierin groeien.

Eerst maar stap 1: Het uitwerken van de bouwstenen. Sleutelfiguren zullen worden gevraagd om hier hun steentje aan bij te dragen. En leden kunnen zich hiervoor ook aanmelden bij Wim. We denken dat we niet het wiel hoeven uit te vinden door onder andere beleidsplannen van andere verenigingen op te vragen (en / of te “googelen”) en ook de KNVB zal worden geraadpleegd. Belangrijk is te beseffen in welke fase SV Meerkerk zich nu bevindt qua organisatie en doelstelling en waar de vereniging naar toe wil.

Specifiek voor het financieel beleid: Frank en Wim zullen in de komende periode sleutelfiguren interviewen om in beeld te brengen hoe de geldstromen en de bestellingen momenteel binnen de vereniging lopen. Het gaat om best wel veel geld. Aan de hand van de uitkomsten van de interviews zullen Frank en Wim de belangrijkste stromen beschrijven en samen met het bestuur en de sleutelfiguren vaststellen wat reëel en verantwoord is, voor wat betreft het beheer van de geldstromen en de bestellingen. Dit alles, beseffend dat veel en goed werk wordt verricht door vele vrijwilligers binnen onze vereniging. Overigens geldt ook hiervoor dat leden zich voor deze route kunnen melden bij Wim.

BEN JE GEINTERESSEERD OM BOUWSTENEN VAN HET BELEID TE ONTWIKKELEN: MELD JE AAN BIJ WIM MULCKHUIJSE: [email protected] / 0653 – 378307.

Wij hopen dat een compacte groep van deskundige sleutelfiguren willen meewerken aan het opzetten de bouwstenen, uitmondend in “overall” verenigingsbeleid

Regelmatig zullen we over de vorderingen van dit traject de vereniging via een Nieuwsflits informeren.

Bestuur SV Meerkerk

22 februari 2011